صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهرداری مشهد، بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان (عج) و ۲۲ بهمن را آغاز کرد.

در دوره ششم مدیریت شهری، اتفاق خوبی که صورت گرفت، این بود که بازگشایی‌ها در حاشیه شهر صاحب ردیف بودجه شد و اتفاقات خوبی برای معابر کم‌عرض و دارای مشکل یا حتی بن‌بست که نزدیک به یک دهه ماجرای بازگشایی آنها معطل مانده بود، افتاد. در تازه‌ترین پروژه بازگشایی معابر حاشیه شهر نیز، گره سه خیابان کرامت، بهمن ۴ و خیابان امام زمان (عج) بالاخره باز شد.

بازگشایی بولوار کرامت در منطقه ۵ شهرداری مشهد از آن دست پروژه‌هایی بود که سال‌ها روی زمین مانده بود. با آغاز دوره جدید مدیریت شهری، پرونده بازگشایی این بولوار یک‌بار دیگر روی میز مدیران شهری قرار گرفت؛ آن هم به این دلیل که عرض کم این معبر باعث بروز سوانح و تصادف‌های زیادی شده بود و تعریض این معبر جزو اولین اولویت‌های مردم ساکن در این خیابان بود.

۲۵ میلیارد تومان برای بازگشایی «کرامت»

بر همین اساس اردیبهشت امسال نیز محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد اعلام کرد که مدیریت شهری ۲۵ میلیارد تومان برای پرداخت وجه صلح‌نامه‌های نقدی محور کرامت بودجه کنار گذاشته است. حدود دو هفته بعد از این صحبت‌های شهردار، پرونده تعریض و بازگشایی محور کرامت برای اعمال ماده ۹ برروی پلاک‌هایی که حاضر به واگذاری ملک برای تعریض این خیابان نشده بودند، به شورای شهر رفت و رأی موافق اعضای شورا را هم به دست آورد.
بعد از این کش‌و قوس‌های چند ساله، کار تعریض و بازگشایی بولوار کرامت روی غلتک افتاد و پروژه رسما آغاز شد.

جزئیات بازگشایی مسیر کرامت

سرپرست شهرداری منطقه ۵ نیز با اشاره به جزئیات بازگشایی بولوار کرامت، گفت: با تخریب چهار پلاک و اعمال قانون ماده‌۹ برای یک پلاک در مسیر و همچنین طی شدن روال قانونی برای پنج پلاک باقی مانده دیگر، فاز یک بولوار کرامت بازگشایی خواهد شد.
حسن صالحی مفرد ادامه داد: پنجاه پلاک در فاز یک بازگشایی بولوار کرامت در برنامه تملک قرار گرفت که از این تعداد سی پلاک واحد مسکونی و بیست پلاک هم به صورت زمین بایر بود و برای این مهم با همکاری سازمان زمین و مسکن این پنجاه پلاک تملک و تخریب شد.

وی با بیان اینکه در ماجرای تعریض و بازگشایی بولوار کرامت باید سی پلاک دیگر نیز تملک می‌شد که برای آنها درخواست اعمال ماده ۹ به شورای شهر ارائه دادیم، تصریح کرد: با وجود ارائه انواع تشویقات ویژه، پرداخت حق اعاشه و همه کمک‌های ارائه شده از سمت شورا و شهرداری و حتی کارشناسی رایگان هفت ملک، مالکان این پلاک‌ها پای کار نیامدند و ناچار شهرداری منطقه درخواست اعمال ماده ۹ را ارائه کرد که با موافقت شورای اسلامی شهر و با تأیید دادستانی، اجرای این ماده به شهرداری و نیروی انتظامی و برای یک پلاک در مسیر بولوار کرامت ابلاغ شد و علاوه بر این کار تخریب چهار پلاک هم شروع شده است.

سرپرست شهرداری منطقه ۵ افزود: تملک پنج پلاک دیگر هم در دستورکار است که صلح‌نامه آنها درحال انعقاد است و به محض انجام روند قانونی، این پلاک‌های در مسیر هم تخریب و کار آسفالت و جدول‌کشی بولوار کرامت شروع می‌شود و این بولوار بالاخره بازگشایی خواهد شد.

بازگشایی در مسیر خیابان امام زمان (عج)

نزدیک به ۱۰ سال، اصلی‌ترین درخواست مردم ساکن در خیابان امام زمان (عج) در توس ۷۰ بازگشایی انتهای این خیابان و ایجاد یک راه دسترسی مناسب برای این معبر پرتردد و پرجمعیت بود. یک زمین ۱۵۰۰ متری، این خیابان مهم و محوری بولوار توس را به بن‌بست تبدیل کرده و ترافیک‌های همیشگی این خیابان به ویژه در زمان تعطیلی هشت مدرسه‌ای که در خیابان امام زمان (عج) قرار دارند، امدادرسانی در زمان بروز بحران را دشوار و جان و مال مردم را با خطر روبه‌رو کرده بود. 

این گره، بار‌ها تا مرز حل شدن پیش رفته و دوباره به پیچ و تاب خورده بود، با این همه هفته گذشته مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد از تملک زمین انتهای این خیابان و آغاز بازگشایی آن خبر داد و گفت: با توجه به درخواست‌های متعدد مردم برای بازگشایی این معبر و برای بهبود مشکلات ترافیکی آن، تملک دو قطعه زمین در انتهای خیابان توس ۷۰ با هدف ایجاد معبر جدید در دستورکار قرار گرفت.

هزینه ۳۶۰ میلیارد تومانی تملک

حسین فرهادیان ادامه داد: برای تملک این دو زمین که حدود دو هزار مترمربع مساحت دارد، ۳۶۰ میلیارد تومان هزینه شد و با بازگشایی این خیابان و اتصال به بولوار شهید احمدی، مسیر دسترسی دیگری به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) ایجاد شد.

شهردار منطقه ۱۰ هم در این‌باره گفت: با پیگیری‌های فراوان شهرداری منطقه ۱۰ و برگزاری جلسات متعدد با مالک، اعضای شورای اجتماعی محله خاتم‌الانبیاء (ص)، املاک انتهای این خیابان برای اتصال به بولوار شهید احمدی با هزینه ۴۱ میلیارد تومان تملک شد و به زودی بعد از اجرای زیرسازی و آماده‌سازی، دسترسی این معبر به بولوار شهید احمدی و بزرگراه پیامبراعظم (ص) ایجاد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

وحید برجسته‌نژاد ادامه داد: با هدف ایجاد سهولت در دسترسی اهالی منطقه به خیابان‌های اطراف و کاهش طول مسیر تردد، ایجاد معبر جدید از انتهای خیابان امام زمان (عج) در توس ۷۰ که در گذشته بن‌بست بوده در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

بازگشایی گره ۱۷ ساله در بولوار ۲۲ بهمن

برای اینکه کمر ترافیک بولوار ۲۲ بهمن بشکند، پروژه‌های ریز و درشت زیادی اجرا شد، اما این پروژه‌ها فقط نقش مُسکن موقت را برای گره‌های ترافیکی این بولوار داشت و یکی از درمان‌های قطعی این ترافیک بازگشایی بن‌بست بهمن ۴ به سمت شهرک قدس و بولوار شهید محمدزاده بود. درخواست برای بازگشایی این بن‌بست و حتی تعدادی دیگر از فرعی‌های بولوار ۲۲ بهمن عمری هفده ساله دارد، اما باز شدن این گره به تملک زمین‌هایی نیاز داشت که مالکیت آنها مورد مناقشه بود و برای همین هم این گره باز نشده باقی ماند تا اینکه در ابتدای تیرماه شهردار منطقه ۳ خبر داد که این گره هفده ساله با هزینه ۲ میلیارد تومان بالاخره باز شده است.

سیدعلی حسینی ملک‌آباد با اشاره به بازگشایی خیابان ۲۲ بهمن ۴.۴۳ گفت: از سال ۸۶ که احداث تقاطع غیرهم‌سطح ابوطالب و بولوار شهید محمدزاده آغاز شد، مردم پیگیر اتصال فرعی‌های بهمن به این بولوار برای کاهش ترافیک بولوار بهمن بودند که تحقق این موضوع به ایجاد توافق بین مالکان اراضی در مسیر این پروژه و آستان قدس رضوی با شهرداری نیاز داشت. این مهم بعد از چندماه پیگیری و بعد از هفده سال بالاخره توافق حاصل و بن‌بست بهمن ۴ باز شد.

وی ادامه داد: در این پروژه معبر ۲۲ بهمن ۴.۴۳ و بهمن ۱۶.۳۴ براساس طرح تفصیلی به میدان شهید محمدزاده در ابوطالب شمالی متصل شد. طول این معبر ۱۷۵ متر و مساحت آن حدود ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع است که عملیات اجرایی آن تنها طی کمتر از یک ماه انجام شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.