به گزارش شهرآرانیوز، سالها بود که با رونقگرفتن فعالیتهای نمایشگاهی در نمایشگاه بینالمللی مشهد در غربیترین نقطه شهر و افزایش عبورومرور خودروها از بزرگراه امامعلی (ع) به سمت نمایشگاه و پس از آن بهسمت بولوار وکیلآباد، زائران و مجاوران بارگاه رضوی دقایق و ساعتهای زیادی را بهویژه در روزهای پایانی هفته و تعطیلات یا در زمان برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در محدوده میدان نمایشگاه سابق در ترافیک معطل میشدند. این ترافیک سنگین سبب شد تا مدیران شهری دستبهکار شوند و عملیات ساخت بزرگترین تقاطع شرق کشور را در این محدوده شهری آغاز کنند.
۲۵ مردادماه ۱۳۹۸ بود که با حضور مدیران وقت استانی و شهری، عملیات ساخت یک تقاطع چهارسطحی در میدان نمایشگاه سابق آغاز شد. این تقاطع در فضایی به مساحت ۲۶۰هزار مترمربع مشتمل بر یازده دستگاه پل اجرا و دارای چهار سطح است که سطح منفییک آن بولوار نمایشگاه و بولوار شهید برونسی را به صورت رفتوبرگشتی با طول ۲ هزارو ۶۰۰ متر به بزرگراه آیتا... هاشمیرفسنجانی متصل میکند. همچنین سطح همکف پروژه، میدان شامل دو عرشه، دو دوربرگردان و سه دستگاه پل بر روی رودخانه چهلبازه است.
سطح مثبتیک این تقاطع نیز شامل دو پل به طول ۱۵۰۰متر برای دسترسی از بزرگراه امام علی (ع) به بزرگراه مشهد-چناران و بالعکس است و درنهایت در سطح مثبت ۲ تقاطع نیز دو دستگاه پل چپگرد، برای دسترسی از بزرگراه امامعلی (ع) به بولوار نمایشگاه به طول ۱۴۰۰متر و چپگرد متصلکننده آزادراه مشهد چناران به بزرگراه آیتا... هاشمیرفسنجانی به طول ۱۶۰۰ متر ایجاد شده است.
در جریان ساخت این تقاطع بزرگ، قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) بهعنوان پیمانکار در اقدامی نوین از روش سگمنتال برای ساخت پلها استفاده کرد. در این روش کمترین میزان تداخل ترافیکی ایجاد میشود و بهنوعی در زمان انجام کار شاهد رفتوآمد خودروها نیز بودیم؛ اما با توجه به حجم بالای عملیات، قرارگاه سازندگی در اقدامی مهم، کارخانه تولید قطعات سگمنت را در مجاورت این پروژه ایجاد کرد.
براساس برنامهریزیهایی که برای ساخت این تقاطع صورت گرفته بود، قرار بود درراستای تسهیل در رفتوآمد مردم، عملیات ساخت بهصورت اولویتبندیشده و در چند فاز اجرایی شود و با این تدبیر در تاریخ ۱۵فروردین ۱۴۰۰ نخستین مرحله از ساخت تقاطع آزادگان به پایان رسید و سطح منفییک پروژه با هدف اتصال بزرگراه آیتا... هاشمیرفسنجانی به بولوار شهید برونسی، بخشی از سطح همکف پروژه شامل میدان به مرحله اجرا رسید و پس از آن نیز درراستای اتصال منطقه الهیه به تقاطع آزادگان و همزمان با ساخت این تقاطع کنارگذرهای آزادراه مشهد-چناران نیز در دو مسیر رفتوبرگشت در اختیار مردم قرار گرفت.
در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و بهمناسبت نوروز ۱۴۰۱ چپگرد متصلکننده آزادراه مشهد-چناران به بزرگراه آیتا... هاشمیرفسنجانی آماده بهرهبرداری شد و زیر بار ترافیکی رفت.
مرحله نهایی و مهمترین قسمت این پروژه نیز مربوط به عملیات ساخت پلهای اصلی پروژه در سطح مثبت یک بود که عملیات ساخت این مرحله و درعینحال تکمیل کل پروژه نیز انجام شد و باوجود افزایش هزینهها، این پروژه درنهایت در پاییز سال گذشته آماده بهرهبرداری شد و نوزدهم آذرماه سال ۱۴۰۲ با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری اتمام عملیات ساخت و بهرهبرداری از تمام سطوح تقاطع چهارسطحی آزادگان اعلام شد.
در جریان ساخت این تقاطع، ۵۰۰هزار مترمکعب عملیات خاکی، ۱۴هزار متر طول عملیات حفاری شمع، ۸هزارو ۵۰۰ تن آرماتوربندی، ۹۵هزار مترمکعب بتنریزی، پخش ۷۵ هزار تن آسفالت، ۳۸هزار مترمکعب اجرای عملیات اساس و زیراساس و تأمین روشنایی پروژه انجام شد.
یکی از مسائل مربوط به ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان که ۶۰۰میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شد، وجود ۵۳ معارض در محدوده پروژه بود؛ دراینراستا جابهجایی خطوط۲۰و ۱۳۲کیلو ولت برق و ساخت و نصب مرتفعترین دکلهای برق کشور با ارتفاع ۵۳متر، تغییر مسیر لوله گاز چهار و هشتاینچی، جابهجایی تأسیسات آبی شامل خطوط لوله آب شرب کشاورزی و مخازن ذخیره آب فضای سبز و جابهجایی ۲ هزارو ۵۰۰ اصله درخت، انتقال آبهای سطحی به روش ثقلی به کانال چهلبازه با حفاری ۶۰۰مترطول در عمق یازدهمتری از سطح زمین را شاهد بودیم.