صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وقوع روزانه ۱۴ تصادف موتورسیکلت در مشهد | تردد ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر

  • کد خبر: ۲۳۶۶۶۸
  • ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان: در ۳ ماه ابتدایی سال، ۱۴۶۲ موتورسوار در مشهد جریمه شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، روزی نیست که خبر تصادف موتورسیکلت‌ها در مشهد منتشر نشود. همان افرادی که کوچک‌ترین حادثه‌ای می‌تواند برای آنها بزرگ محسوب شود و مرگ را مهمان خانه‌شان کند. همین دیروز در حادثه‌ای دیگر، دو موتورسیکلت در جاده روستای گوارشک با یکدیگر برخورد کردند و هر دو راکب این موتورسیکلت‌ها جان خود را از دست دادند. دلایل زیادی در این میان وجود دارد که می‌تواند منجر به مرگ موتورسوار‌ها شود که گل سرسبد آن موضوع استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی و مرگ بر اثر ضربه مغزی است.

موضوعی که موجب شده تا موتورسیکلت‌سواران بعد از عابران پیاده، دومین گروهی باشند که در تصادفات بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند. به همین بهانه و بررسی وضعیت تردد موتور‌سیکلت‌ها در شهر به‌سراغ سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان‌رضوی، رفتیم تا همه چیز را درباره آمار موتورسواران که بی‌صدا می‌میرند جویا شویم. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت ساخت موتورسیکلت‌ها در افزایش تصادف‌ها مؤثر است؟

با توجه به تکنولوژی جدید در طراحی موتورسیکلت‌های امروزی، حفظ تعادل به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود. همچنین به سیستم‌های فنی از جمله ترمز و روشنایی توجه ویژه‌ای شده است که در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از موتورسواران قدرت خرید چنین موتورسیکلتی را ندارند. موتورسیکلت‌های امروزی که بیشتر دردسترس هستند، شتاب زیادی دارند، اما در حوزه فنی و ایمنی ضعیف طراحی شده‌اند. به عنوان نمونه به گارد و سپر استاندارد مجهز نیستند. 

از طرفی استفاده‌نکردن بیشتر موتور‌سیکلت‌سوار‌ها از کلاه ایمنی و لباس مناسب و استاندارد، باعث بروز تصادفات جرحی و فوتی می‌شود. البته مقصر اصلی کارخانه‌های تولید کننده‌اند که ایمنی سیستم گاز و ترمز را نادیده می‌گیرند و بیشتر به فکر قدرت مانور زیاد در موتور‌ها هستند.

فرهنگ‌سازی‌ها توانسته جلو کاهش تصادف‌های موتورسواران را بگیرد؟

تاکنون در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی بستر مناسبی در اختیار نبوده است. سازمان‌های دخیل در حوزه فرهنگ به‌درستی ایفای نقش نکرده‌اند. در حوزه آموزش‌های فرهنگ شهروندی و رسانه‌ها و همچنین آموزش‌های میدانی و محیطی (تبلیغات محیطی، تلویزیون‌های شهری، بیلبورد‌های سطح شهر) ضعیف عمل شده است. البته به‌تازگی در بیلبورد‌های سطح شهر تصاویر مرتبط با خطراتی که موتور‌سواران را تهدید می‌کند در راستای کاهش تخلفات و تصادف‌ها نصب شده است. همچنین چسباندن برچسب روی بدنه موتورسیکلت‌ها برای بهتر دیده‌شدن وسیله نقلیه، از دیگر اقدامات مشترک شهرداری با پلیس راهور است که در دست اجراست.

چگونه با موتورسواران متخلف برخورد می‌شود؟

تردد موتورسوار‌های بدون کلاه ایمنی در شهر فراوان است، با این حال پلیس راهور با همکاری معاونت فرهنگی و حمل و نقل شهرداری مشهد، بر اجرای طرح «موتوریار» به‌دلیل برخورد با تخلفات حادثه‌ساز تأکید دارد. این طرح از پارسال همه روزه در تمام سال در حال اجراست و با موتورسواران متخلف در قالب اعمال قانون، توقیف ساعتی و در صورت نیاز اعزام به کلاس‌های آموزشی برخورد می‌شود. 

هم‌زمان با شروع این طرح در سه ماهه ابتدای امسال شاهد کاهش ۱۵ درصد تخلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم. با این حال جالب است بدانید از آنجا که بیشتر موتورسوار‌ها افرادی هستند که نسبت به قوانین پایبندی ندارند و تمایل به تخلف دارند، در بسیاری از تصادفات مقصر شناخته نمی‌شوند، زیرا دیگر وسایل نقلیه در حال حرکت نسبت‌به تغییر مسیر‌های ناگهانی مثل گردش به راست بی‌تفاوت هستند و این بی‌توجهی باعث برخورد موتورسیکلت با خودرو‌ها می‌شود. البته ریشه این قبیل تصادفات جرحی و فوتی در حرکات نمایشی موتور‌سواران است.

دریافت گواهی‌نامه موتورسیکلت همچنان سخت است؟

یکی از اقدامات درخور توجه پلیس به‌دلیل قانونمندی موتورسیکلت‌ها، تسهیل در مراحل دریافت گواهی‌نامه به صورت یک روزه است. در این شرایط فرد متقاضی نیاز به تمرین در آموزشگاه ندارد و تنها با مراجعه به راهنمایی و رانندگی و پشت سرگذاشتن آزمون شفاهی آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و عملی با عبور از پنج مانع مخروطی می‌تواند گواهی‌نامه مرتبط با موتور‌سیکلت را دریافت کند.

جامعه در کاهش تصادفات موتورسواران چه نقشی دارد؟

در کنار برنامه‌های فرهنگی مدون، از نقش خانواده‌ها در استفاده بهینه موتور‌سیکلت‌ها برای نوجوانان و جوانان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بار‌ها نوجوانانی را دیده‌ایم که در حال تردد نمایشی با موتورسیکلت در سطح شهر هستند. پلیس در چنین موقعیتی مانع ادامه حرکت فرد می‌شود، اما مهم‌تر از این عامل بازدارنده، خانواده است که بایستی پای کار بیاید و فرهنگ‌سازی کند. گاهی تدابیر عملی و ضربتی خانواده‌ها مانع از استفاده موتورسیکلت توسط نوجوانان می‌شود. 

در سه ماهه ابتدایی امسال و همچنین سال گذشته چند موتورسوار در مشهد جریمه شده‌اند؟

تعداد جریمه‌های صادر شده در سال گذشته ۴۸۵ مورد بود که این رقم در سه ماهه ابتدایی امسال به ۱۴۶۲ مورد رسیده است که این نشان از حرکت جدید پلیس راهور در برخورد با موتورسواران متخلف دارد.

تعداد تصادف‌های سال گذشته موتورسواران چقدر بوده است؟

تعداد تصادفاتی که موتورسیکلت‌سوار‌های مشهدی در سال ۱۴۰۲ در آن نقش داشته‌اند ۳ هزار و ۷۹۳ مورد بوده است که ۲۹ موتورسوار در صحنه تصادف جان باخته‌اند و درمجموع ۵/۴۲ درصد تصادفات مشهد سهم موتورسواران بوده است.

وضعیت تصادفات امسال چگونه بوده است؟

در سه ماه ابتدایی امسال ۱۳۴۱ تصادف جرحی موتورسواران در مشهد رخ داده است که ۱۰ راکب در این حوادث کشته شده‌اند. سهم موتورسواران از مجموع تصادف‌های مشهد در فصل بهار ۲/۲۷ درصد بوده است.

چه تعداد موتورسیکلت در مشهد داریم؟

تعداد پلاک‌های فعال موتور‌سیکلت در کشور حدود ۱۲‌میلیون دستگاه است که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه آنها در شهر مشهد است.

بیشترین ساعت‌های تصادف موتورسواران چه زمانی است و در کدام معابر رخ می‌دهد؟

۱۲ ظهر تا ۸ شب بیشترین فراوانی تصادف‌های موتورسیکلت‌های مشهدی در طول شبانه‌روز است. همچنین شمال و شرق مشهد پرتصادف‌ترین محل‌های شهر مشهد است که علت آن تجمع رفت و آمد موتور‌سیکلت‌ها است.

موتورسواران بیشتر با چه چیزی تصادف می‌کنند؟

۳۹ درصد تصادف موتورسواران با سایر وسایل نقلیه است. سهم تصادف موتور‌ها با عابران پیاده ۵ درصد و برخورد موتورسیکلت با موتورسیکلت با ۲ درصد کمترین میزان تصادف‌هاست. مابقی تصادف‌ها نیز مربوط به واژگونی، برخورد با سایر اماکن و... است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.