صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان ابتلا به تب دنگی در مشهد فعلا افزایشی نیست.

زهرا نهبندانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به آخرین آمار ابتلا به تب دنگی در ایران و مشهد عنوان کرد: بر طبق آخرین آمار رسمی، ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شدند که منشاء آن، سابقه سفر خارجی این افراد بوده است. از این تعداد، ۲ مورد مربوط به مشهد بوده است که پس از شناسایی، ضمن بستری به موقع، اقدامات درمانی صورت گرفته و اکنون نیز ترخیص شده اند.

وی در مورد کشور‌های درگیر با پشه مهاجم آئدس توضیح داد: امارات، پاکستان، دنین در غرب آفریقا و عمان، کشور‌هایی هستند که تب دنگی از آنجا وارد کشور ما شده است و بیشترین موارد ابتلا در ایران متعلق به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، فارس، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان بوده است.

نهبندانی ادامه داد: در بندر لنگه واقع در هرمزگان، ۷ مورد مثبت تب دنگی ثبت شده که ناشی از انتقال محلی بوده است؛ اما این بدان معنا نیست که هر فرد مبتلا، سبب آلودگی محل زندگی خود شود.

وی راه‌های انتقال بیماری را برشمرد و توضیح داد: بیشترین راه انتقال بیماری از طریق نیش پشه است. با این حال، درصد سرایت آلودگی مادر به جنین، اهدا عضو و انتقال خون نیز از راه‌های سرایت تب دنگی عنوان شده است.

این پزشک همچنین خاطرنشان کرد: پشه‌ها روز فعال هستند و به استان‌ها مستعد آلودگی توصیه می‌شود مچ پا و مچ دست را حتما پوشانده و در طول روز از تردد‌های غیرضروری اجتناب کنند.

دکتر نهبندانی افزود: اماکن نمناک و درگیر با آب، برای تخمگذاری این پشه مستعد هستند؛ بنابراین توصیه ما، خشکاندن آب‌های راکد، گذاشتن درپوش روی مخازن آب، چک کردن محفظه نگهدارنده آب در کولر‌های آبی و نظایر حتما توسط شهروندان به دقت انجام شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: با توجه به فعالیت پشه آئدس، پیش بینی می‌شود موج انفجاری ابتلا به این بیماری از اواخر شهریور در کشور‌های درگیر و به طبع آن، شهر‌های مختلف کشورمان را شاهد باشیم.

وی توصیه کرد: افرادی که سابقه سفر‌های خارجی به کشور‌های نامرده یا حتی همجوار با آنان را داشته و علائمی، چون تب، سردرد شدید، درد پشت حدقه چشم و... را احساس کردند، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت مراجعه و مورد غربالگری قرار گیرند.

گفتنی است، براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، از زمان شیوع تب دنگی در ایران، تاکنون ۳ شهروند از استان فارس بر اثر تب ناشی از پشه مهاجم آئدس جان خود را از دست داده اند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.