صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت

  • کد خبر: ۲۳۷۳۲۲
  • ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه پیش از این بسیاری از موضوعات درآمدی در شهرداری مشهد بر روی درآمد‌های ناپایداری مثل تراکم‌فروشی و... استوار شده بود، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی شورای ششم ایجاد و راه‌اندازی روش‌های نوین درآمدی برای تأمین مالی شهرداری مشهد است.

به گزارش شهرآرانیوز، از زمانی که قانون درآمد‌های پایدار در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، راه برای برخی کسب درآمد‌های موقتی شهرداری‌ها مثل تراکم‌فروشی بسته شد. از همان زمان مدیریت شهری مجبور شد سراغ روش‌های دیگر و البته پایدارتر تأمین درآمد و اعتبار برای پروژه‌های شهری برود.

انتشار اوراق مشارکت، ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان، تأمین مالی جمعی، صندوق پژوهش مسکن و... جدیدترین راه‌های درآمدزایی پایدار برای شهرداری و پروژه‌های شهری است. به تازگی لوایح آنها پس از بررسی از دل کمیسیون اقتصادی شورای شهر بیرون آمده و در صحن علنی به تصویب رسیده است؛ روش‌هایی که مدت‌هاست در دنیا مرسوم شده و حالا اقدامات اولیه برای اجرایی کردن آنها در شهر مشهد از سوی شهرداری آغاز شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه پیش از این بسیاری از موضوعات درآمدی در شهرداری مشهد بر روی درآمد‌های ناپایداری مثل تراکم‌فروشی و... استوار شده بود، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی شورای ششم ایجاد و راه‌اندازی روش‌های نوین درآمدی برای تأمین مالی شهرداری مشهد است. یکی از این روش‌ها که به تازگی در شورای شهر تصویب شده، روش «تأمین مالی جمعی» است که در دنیا هم به عنوان روش جدیدی شناخته می‌شود.

تأمین مالی با مشارکت سرمایه‌های خرد مردم

حسین حسامی با اشاره به جزئیات این روش جدید برای مدیریت شهری ادامه داد: تأمین مالی جمعی برای تأمین منابع مورد نیاز شهرداری‌ها که مدیریت هزینه و درآمد دارند روش بسیار نوین و خوبی است و بسیاری از پروژه‌های شهری با این روش به راحتی اجرایی خواهد شد. در این روش شهرداری از سرمایه خرد مردم استفاده و آنها را در ساخت و اجرای زیرساخت‌های شهری مشارکت می‌دهد.

از بازار سرمایه تا اوراق بدهی و صکوک

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از راه‌های تأمین مالی جدید که امسال برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، استفاده از بازار سرمایه، اوراق بدهی و انواع صکوک است که باید به سمت و سوی آن برویم و خوشبختانه این روش برای اولین بار در حال اجرایی شدن در مشهد است و شورای شهر به شدت پای کار اجرایی شدن آن است.

حسامی با تأکید بر اینکه قانون درآمد‌های پایدار علاوه بر چالش‌هایی که ایجاد کرده، فرصت‌هایی هم پیش روی مدیریت شهری برای تأمین مالی جدید قرارداده است، توضیح داد: شهرداری‌ها پیش از این از روش‌های تأمین مالی سنتی مثل دریافت وام و... استفاده می‌کردند که امروز با این قانون جدید به عنوان نمونه می‌توانیم برای اجرای طرح‌های شهری از مقادیر کوچک سرمایه‌گذاری مردم برای مشارکت آنها در طرح‌های شهری استفاده کنیم که بسیار خوب است.

اکنون راه برای استفاده از ابزار‌های نوین تأمین مالی مثل تأمین مالی مبتنی بر اهدای پول، بر پایه سهام، بر پایه قرض و پاداش باز شده است و همین حالا دنیا دارد از آنها استفاده می‌کند و باید ما هم به سمت تصویب و استفاده از آنها حرکت کنیم.

دست پُر مشهد در انتشار اوراق مشارکت

پیشگامی مشهد در انتشار و دریافت اوراق مشارکت موضوع دیگری بود که حسامی درباره آن صحبت کرد و گفت: اوراق مشارکت هم یکی از راه‌های تأمین مالی است که خوشبختانه مشهد در انتشار این اوراق در میان کلان‌شهر‌های کشور پیشگام است و سال گذشته بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان اوراق برای مترو و اتوبوس و بافت فرسوده منتشر کردیم و از این نظر دومین کلان‌شهر کشور در اختصاص اوراق مشارکت بودیم.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شاید بخشی از مصوبات شورای شهر در حوزه تأمین مالی در دوره فعلی به قول معروف جواب ندهد، اما باید برای آینده سیاست‌گذاری کنیم و راه را برای دوره‌های آینده باز کنیم که از این فرصت‌ها بتوانند استفاده کنند. امیدوارم که با مصوبات اخیر در زمینه تأمین مالی بتوانیم درآمد‌های پایدار داشته باشیم و از همه مهم‌تر اینکه ضریب این درآمد‌های پایدار که نیاز شهرداری مشهد است بیشتر از قبل شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.