دعوت شهردار مشهد از زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به حضور در انتخابات ریاست جمهوری تمام واحد‌های اقامتی مشهد هیچگونه افزایش قیمتی در تابستان نخواهند داشت فوت پاکبان مشهدی براثر بی‌احتیاطی یک موتورسوار (۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۷۹۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳) محلات مشهد مهمان محبان علی (ع) بودند نرخ مراکز اقامتی خراسان‌رضوی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شود ترافیک سنگین در محدوده مجموعه شهید بهشتی، میدان جانباز و تقاطع خیام مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) اجتماع هواداران قالیباف در مشهد محدودیت ترافیکی ایجاد کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد: در خردادماه امسال، بیش‌از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال، به بیش‌از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت‌رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) زمین‌های رهاشده رباط طرق مشهد پارکینگ می‌شود ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بوستان کرامت؛ کلان‌پروژه فضای سبز شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۳۵۱۸۸
  • ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
  • ۷
بوستان کرامت؛ کلان‌پروژه فضای سبز شهر مشهد
۷۷ هکتار بوستان با امکانات بی‌نظیر در مناطق کم‌برخوردار مشهد به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، آبان‌ماه سال ۱۳۴۳ و درست زمانی که مهندس سیدجواد شهرستانی، شهردار وقت مشهد، کلنگ بوستان شصت‌وسه‌هکتاری ملت را به زمین زد، شاید به ذهن کمترکسی خطور می‌کرد که این پارک عظیم شهری در سال‌های بعدی لِنگه‌ای هم داشته باشد؛ اما شصت سال بعد از این ماجرا و درحالی‌که باز هم کسی فکرش را نمی‌کرد دیگر پارک و بوستانی با ابعاد و وسعت پارک ملت در مشهد ساخته شود، کلنگ ساخت بوستان کرامت با ۷۳‌هکتار مساحت در شرق مشهد و در شهرک شهید رجایی به زمین خورد؛ پارکی ویژه در حاشیه شهر و یکی از نقاط پرتراکم جمعیتی که هشت باغ خاص با کاربری‌های ویژه مثل بانوان، بازی، گیاهان دارویی، سلامت و... برای آن طراحی شده و قرار است یک‌تنه بخش زیادی از بار کمبود فضای سبز در شهرک‌های شهید رجایی و باهنر را در محدوده شرق مشهد به دوش بکشد.

از آبان ۱۴۰۲ که کلنگ این بوستان بزرگ شهری به زمین خورد تا امروز، ساخت رینگ پیرامونی آن که فاز اول پروژه است، بیش از ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آن‌طورکه شهردار مشهد گفته است، هجده هکتار از ۷۳‌هکتار بوستان بزرگ کرامت تا شهریور همین امسال افتتاح و کار ساخت باغ بانوان این بوستان هم امسال شروع می‌شود.

زمزمه‌های ساخت یک بوستان بزرگ شهری در دل یکی از کم‌برخوردارترین مناطق شهری مشهد از سال ۱۳۹۹ جدی شد و همان زمان مسئولان وقت شهرداری به‌صورت رسمی اعلام کردند که آستان قدس رضوی در قالب تفاهمات فی‌مابین در شهرک شهید رجایی ۷۳‌هکتار زمین به شهرداری داده و قرار است تا اولین پارک کشاورزی شهر در این زمین ساخته شود.

درحالی که همه منتظر کلنگ‌زنی این بوستان بودند، اما خبری از آغاز عملیات اجرایی پارک هفتادوسه هکتاری نشد تا اینکه در اواسط سال ۱۴۰۰، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از افتتاح سی هکتار از بوستان هفتادوسه هکتاری تا پایان همان سال خبر داد که باز هم پروژه به ثمر نرسید و به سرنوشت دیگر وعده‌های عمل نشده دچار شد. 

حدود دو سال خبری از بوستان هفتادوسه هکتاری یا همان کرامت منتشر نشد و پروژه در عمل متوقف ماند؛ این توقف البته تا مرداد ۱۴۰۲ بیشتر طول نکشید و مهدی یعقوبی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، از اختصاص ۱۰۰‌میلیارد تومان بودجه برای آغاز ساخت بوستان و طراحی جدید این پارک بزرگ در دل حاشیه شهر مشهد خبر داد و از طراحی جدید آن رونمایی کرد.

۸ باغ رنگارنگ با ویژگی‌های متفاوت

یعقوبی در‌این‌باره اعلام کرد که این بوستان بزرگ شامل هشت‌باغ است؛ باغ شهر، باغ ایرانی، باغ کتاب، باغ بازی، باغ بانوان، باغ سلامت، باغ رویش و باغ ورزش، فضا‌هایی است که قرار است پذیرای زائران و مجاوران بارگاه رضوی باشد. باغ رویش یا گلشن گیاهان دارویی مربوط به اراضی و گلخانه‌هایی است که به کاشت گیاهان دارویی یا عرضه مستقیم گل‌و‌گیاه می‌پردازد، در باغ شهر مواردی مانند پارک جنگلی و محل اتراق ایجاد می‌شود و باغ ایرانی هم ورودی اصلی، محور اصلی و میدان را به خود اختصاص داده است. 

باغ کتاب محل احداث فضا‌هایی مثل نگارخانه و فروشگاه کتاب است و زمین‌ها و سالن‌های ورزشی بوستان هم در باغ ورزش ساخته می‌شود و باغ بانوان هم یک پارک ویژه برای بانوان خواهد بود و باغ سلامت نیز یک فضای ویژه برای توان‌یابان است.

مردادماه اسناد ساخت بوستان هفتادوسه هکتاری که شورای شهر نام کرامت را برای آن مصوب کرده بود، به شهرداری ابلاغ شد و بعد از طی‌شدن فرایند‌های انتخاب پیمانکار، آبان‌ماه ۱۴۰۲ پروژه ساخت بوستان کرامت به‌صورت رسمی آغاز شد. قرار بود در فاز اول این پروژه بزرگ شهری، رینگ پیرامونی چهارده‌هکتاری و پارک خطی چهارهکتاری آن شروع و تکمیل شود.

۴ هکتار اضافه‌تر

حالا آن‌طور‌که شهردار مشهد خبر داده است، ساخت رینگ پیرامونی پارک بیش از ۷۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد. محمدرضا قلندرشریف با بیان اینکه با اضافه‌شدن یک پارک خطی به بوستان کرامت، مساحت این پروژه از ۷۳ به ۷۷ هکتار افزایش پیدا کرده است، گفت: اجرای رینگ پیرامونی بوستان به مساحت چهارده هکتار و پارک خطی به وسعت چهار هکتار در حال اجراست. 

رینگ پیرامونی ۷۳‌درصد و پارک خطی مجاور آن هم حدود ۳۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم این دو پروژه تا شهریورماه و هم‌زمان با هفته دولت، به بهر‌ه‌برداری برسد، ضمن اینکه عملیات اجرایی پارک بانوان بوستان کرامت در یک ماه آینده آغاز می‌شود.

بوستان کرامت؛ کلان‌پروژه فضای سبز شهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
0
9
باسلام ...واقعا باید تشکر کرد ازشما که درفکر مردم ومناطق کم برخوردارهستیدشاید بالاترین گردش یک بچه درخانواده یی بادرآمدکم‌فقط همین گردش درپارک هاوبوستان هاباشد چون درآمدیاوقتی برای رفتن مسافرت های پرهزینه ندارند ....خداوند اجرتان رابدهد وسلامتیان برقرار.....باتشکر
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
4
5
حیف که در حاشیه شهر است و همه دسترسی ندارند ولی برای آن محل محروم بسیار خوب است
فری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
3
2
خیلی خوبه. ولی اون پارک تو اون منطقه زیاد جالب نیست. دوبار با خانواده رفتیم. هر دوبار مشکل خوردیم با بچه های چاه مامنی. .
مهربان توسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
1
1
از پارک شاهنامه در شهر توس چه خبر؟؟!!
ناشناس
United States of America
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
0
0
اول برای مردم محروم کار ایجاد کنید،سپس جلو اعتیاد رو بگیرید،شکم گرسنه پارک میخواد چکار.باین پول وامکانات میتوان یک مرعداری عظیم ساخت وبه کل مردم انجا از سودش هر ماه سهم تغذیه ای داد، وهزاران جوان رو برای تمام عمر سر وسامان داد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
1
0
احداث بوستان لازمه شهر های بزرگی مثل مشهد هست ....ایا برای کمبود اب شهر مشهد فکر جدی و اساسی شده است ؟ ا
حجت
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
0
0
سلام واقعا واسه این طرف شهرک شهید رجایی واجبه چون پارک بزرگ یا خطی ندارم گذشته از اینا چرا این همه خرج میشه واسه بالا شهر واسه آدمای این طرف بلده مگه اینا انسان نیستند ممنون از کسایی که به فکر مردم فقیر هستند خدا قوت انشاالله زودتر درست بشه
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->