صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

شهروندان مشهدی از مشاهده عقرب در کوه‌پارک و خطرات آن می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز، مدتی پیش بود که تصویر یک مار کبری در مسیر قله‌زو در فضای مجازی منتشر شد. مسئله‌ای که برای برخی از شهروندانی که این مسیر را برای پیاده‌روی و ورزش انتخاب می‌کنند ایجاد نگرانی کرد.

مشاهده مار و عقرب در فضا‌های کوهستانی امری طبیعی است و دور از ذهن نیست، اما آنچه اهمیت دارد این است که به دلیل توسعه فضای شهری و تبدیل شدن مناطق کوهستانی اطراف مشهد به محل‌هایی برای تفرجگاه و ورزش شهروندان، باید ایمن‌سازی‌های لازم، هشدار‌ها و اقدامات درمانی پس از وقوع حادثه اطلاع‌رسانی شود. مسئله‌ای که به‌تازگی به دلیل تعدد مشاهده عقرب در محل کوه‌پارک مشهد این نگرانی را بیشتر کرده است. 

کوه‌پارک فضایی است که این روز‌ها بیشتر از همیشه تبدیل به تفرجگاهی خانوادگی برای شهروندان و مسافران است. فرصتی برای اتراق کردن در محیطی که ممکن است هشدار‌ها و احتیاط‌های لازم رعایت نشود. از سویی دیگر نیز فقدان بنر‌های اطلاع‌رسانی در این باره می‌تواند خلأ جدی باشد. مسئله‌ای که در برخی از پیام‌های مردمی نیز به آن اشاره شده است.

نیشِ عقرب در دو قدمی!

شهروندی در این باره برای ما نوشته است: در محدوده کوه‌پارک نزدیک یکی از دکه‌هایی که امکان خرید تنقلات وجود دارد با خانواده نشسته بودیم که متوجه رد شدن عقربی از کنار کفش یکی از اعضای خانواده شدم. صاحب دکه تا متوجه شد با خون‌سردی گفت: هر روز چند عقرب می‌ببینیم. بعد هم پایش را روی عقرب گذاشت.
در ادامه متن این شهروند آمده است: به هر حال در این محیط خانواده‌ها اتراق می‌کنند حداقل اطلاع‌رسانی کنند تا مراقبت‌های لازم انجام شود.

شهروند دیگری در این باره می‌گوید: وجود عقرب و مار و... ممکن است در مناطق کوهستانی عجیب نباشد، اما در محدوده کوه‌پارک که بیشتر خانواده‌ها ممکن است زیرانداز بیندازند و بنشینند، خطرناک است. در روز‌های تعطیل جمعیت زیادی به این مکان می‌آیند حداقل کمک‌های اولیه فراهم باشد که اگر برای کسی اتفاقی افتاد بدانیم باید به کجا مراجعه کنیم.

موردی مشاهده شد اطلاع دهید

برای پیگیری این مسئله به سراغ مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد می‌رویم که در پاسخ به این دغدغه می‌گوید: در محیط کوهستانی این مسئله طبیعی است، اما اگر موردی را مشاهده کنیم از طریق اداره محیط زیست شهرداری پیگیری می‎‌شود. یا منطقه مکاتبه‌ای با محیط زیست استان انجام می‌دهد تا بررسی‌های لازم انجام شود.

حامد فیض‌الهی با اشاره به اینکه به هر حال هر اندازه رصد هم صورت بگیرد نمی‌توانیم بگوییم اصلا چنین چیزی وجود ندارد، بیان می‌کند: مردم در این موارد حتما به نگهبانانی که در مسیر هستند اطلاع بدهند. اگر مورد خیلی خاص باشد از همکاران آتش‌نشانی کمک می‌گیریم، مثلا اگر مار مشاهده شود یا اگر مورد خاص دیگری باشد از طریق اداره محیط زیست پیگیری می‌کنیم. 

مکاتبه برای نصب بنر‌های اطلاع‌رسانی

فیض‌الهی ادامه می‌دهد: البته بنده اطلاع دارم که در این زمینه مکاتباتی را منطقه با گروه‌های مختلف برای پاک‌سازی انجام داده است، اما در مورد بنر اطلاع‌رسانی به مردم اطلاع دقیقی ندارم و در حوزه کاری ما نیست، اما مکاتبه‌ای انجام می‌دهیم که این بنر‌های اطلاع‌رسانی در محل اتراق مردم نصب شود.

در این موارد آتش‌نشانی نمی‌رود!

با توجه به اینکه بیان شد که در موارد خاص از آتش‌نشانی کمک گرفته می‌شود از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد این موضوع را جویا می‌شویم که آیا شهروندان در مناطق کوهستانی نظیر کوه‌پارک اگر با موارد خاصی مانند مار روبه‌رو شدند، می‌توانند تماس بگیرند؟ در پاسخ می‌گوید: در این موارد آتش‌نشانی نمی‌رود!

وحید باخدا در ادامه تصریح می‌کند: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد هر گونه مخاطراتی از این دست در محدوده منازل، خودرو و داخل شهر را، نیرو اعزام و رسیدگی می‌کند. مثلا در کاپوت ماشین، مار یا گربه رفته باشد. این موارد را رسیدگی می‌کنیم، اما در مزارع و مراتع، چون موقعیت مشخصی ندارد، حوزه کاری ما نیست.

ضرورت اطلاع‌رسانی و تجهیز امکانات

فقدان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مسافران و شهروندان از مخاطراتی که ممکن است در محدوده مناطق کوهستانی با آن روبه‌رو شوند، اهمیت بسزایی دارد. از سویی دیگر این مناطق رفته رفته از فضای بکر کوهستانی فاصله گرفته و به بوستان‌هایی با وسعت زیاد تبدیل شده‌اند که جمعیت بسیاری برای ورزش یا تفریح به این مکان‌ها می‌روند از این رو باید اقتضائات این محیط‌ها را شناخت، اما به نظر می‌رسد از سوی سازمان‌های مربوط نیز مشابه دیگر بوستان‌های مشهد به لحاظ ایمنی، امکانات و سایر ضرورت‌ها باید تجهیز شوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.