رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳) محلات مشهد مهمان محبان علی (ع) بودند نرخ مراکز اقامتی خراسان‌رضوی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شود ترافیک سنگین در محدوده مجموعه شهید بهشتی، میدان جانباز و تقاطع خیام مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) اجتماع هواداران قالیباف در مشهد محدودیت ترافیکی ایجاد کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد: در خردادماه امسال، بیش‌از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال، به بیش‌از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت‌رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) زمین‌های رهاشده رباط طرق مشهد پارکینگ می‌شود ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) بزرگراه‌های مشهد در مسیر اصلاح هندسی شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس
سرخط خبرها

پاسخ شهرداری به گلایه‌های ساکنان محله مهرآباد مشهد درباره ایمنی

  • کد خبر: ۲۳۴۹۷۹
  • ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
پاسخ شهرداری به گلایه‌های ساکنان محله مهرآباد مشهد درباره ایمنی
ساکنان مهرآباد از حائل فرسوده محله‌شان که برای گذر از کنار آن احساس ناامنی می‌کنند، گلایه مند هستند. شهردار منطقه‌۵ مشهد در این باره می‌گوید: پرونده برای طی مراحل قانونی، به کمیسیون ماده‌۱۰۰ ارجاع شده است و پس از رأی نهایی اجرا می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در نگاه اول کوچه آرام و دنج به نظر می‌رسد. سکوت و خلوتی حاکم بر آن در کنار خانه‌های قدیمی و آپارتمان‌های جدید نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کوچه‌های تو‌در‌توی مهرآباد به‌نحوی است که اگر ساکن محله مهرآباد نباشید باید از محلی‌ها بپرسید تا بتوانید به‌سلامتی به مقصد برسید.

نمی‌توانیم با همسایه گلاویز شویم

در یکی از همین کوچه‌ها به گفته ساکنان محله، فرسودگی دیوار خانه و احتمال ریزش آن، صدای اهالی را درآورده است. یکی از ساکنان نمی‌خواهد نام‌و‌نشانی از او ثبت شود، به صدای مردم شهرآرا این‌طور می‌گوید: سال گذشته دوست همسرم زیر یکی از همین دیوار‌های فرسوده در محله‌ای دیگر جان داد. چرا بگذاریم به این مرحله برسد و خانواده‌ای را داغ‌دار کنیم یا ماجرای ریزش دیوار در محله قاسم‌آباد که آن هم برای سه نفر حادثه آفرید. سمت‌و‌سوی صحبتش با شهرداری است و دل‌خور از اینکه نظارت‌ها چنان‌که باید و شاید پیشگیرانه و کافی نیست. می‌گوید: ما همسایه‌ها در این محله نمی‌توانیم با هم گلاویز شویم که دیوار خانه‌ات را درست کن. این کار شهرداری است که به این موضوع ورود کند.

دغدغه‌اش این است که بچه‌های کوچک قربانیان اولیه چنین فضا‌های فرسوده‌ای هستند: نمی‌توانم به دست‌و‌پای بچه‌ام غل‌و‌زنجیر بزنم در خانه شصت‌متری بازی کند. چرا باید دلهره عبور خانواده‌ام را از کنار این دیوار داشته باشم. اگر همان لحظه بازی فرزندم در آن حوالی یا عبور دیگر اعضای خانواده از مجاورت آن، بخشی از دیوار برسرشان سقوط کند، چه‌کار کنم؟ مگر با چه‌کنم کار درست می‌شود؟ 

این دیوار از گزند باد و باران، ایمن نیست

یکی دیگر از همسایه‌ها مشکل را با طرح سؤالی این‌طور توضیح می‌دهد: این سیل اخیر چرا خانه‌های محله سیدی را ویران کرد؟ چون ایمنی و استحکام نداشتند. کافی است باد و باران تندی بیاید، آن وقت گذر از کنار این دیوار، بسیار خطرناک‌تر است.
همسایه‌ای دیگر با اشاره دست می‌خواهد به‌تن‌هایی و به دور از دیگر همسایه‌ها گفتگو کند. او در‌این‌باره چنین اظهارنظر می‌کند: این ملک میان ورثه است و گرنه درست کردن یک دیوار فرسوده ترک‌دار که هر لحظه احتمال ریزش آن هست، کاری ندارد و هزینه آن‌چنانی نمی‌خواهد.

تلخ‌کامی ساکنان محله

همسایه مهرآبادی به این معضل، نگاه متفاوتی دارد. این قدیمی‌محله می‌گوید: همین احساس ناامنی برگرفته از ریزش دیوار، خودش به اندازه کافی کام ساکنان محله را تلخ کرده است. گاهی ممکن است ظاهر قضیه دیوار خطرناک به نظر برسد و ممکن است هیچ خطری نداشته باشد، اما یک دست کشیدن به دیوار با هزینه ناچیز احساس امنیت را به این رهگذران بر می‌گرداند. بنابرین مالک یا مالکان باید به خواسته بحق همسایه‌ها تن بدهند.

گلایه‌هایش از شهرداری کم نیست. او بیان می‌کند: شهرداری آنجا که بخواهد عوارض و هزینه از مردم دریافت کند مدام سروکله‌اش پیدا می‌شود. برای چنین مورد آشکاری چرا به مالک تذکری جدی نمی‌دهد؟

او همه‌جوره پادر‌میانی شهرداری را برای ایمنی این حائل مؤثر می‌داند: من و دیگر همسایه‌ها اگر حرفی به همسایه‌مان بزنیم که دیوار خانه‌ات را درست کن، دل‌خوری شدید ایجاد می‌شود و اثرگذار نیست، اما وقتی شهرداری و کارشناسانش به آنها تذکر بدهند بسیار توفیر دارد. قطعا مالک نمی‌تواند در برابر قانون، پاسخ سربالا بدهد. باید صاحب‌خانه را واداشت آن را تخریب یا بازسازی کند.

علاج واقعه قبل وقوع

اما صحبت‌های معمار جوان محله، تخصصی‌تر است. او نیز این‌طور می‌گوید: بار‌ها مشاهده شده است که به دلیل نفوذ آب باران یا برف به داخل درز‌های این دیوارها، درز‌ها باز شده و پشت آنها نیز به مرور زمان خالی می‌شود. در نتیجه با باد و طوفانی که در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد یا حتی با پیشامد زلزله‌ای ولو خفیف، تکه‌ای از مصالح دیوار کنده شده و روی عابران یا خودرو‌هایی که زیر این دیوار پارک شده‌اند، می‌افتد که با پیامد‌های مالی و عواقب جبران‌ناپذیر جانی همراه می‌شود؛ بنابراین بهتر است علاج واقعه قبل از وقوع صورت پذیرد.

پیشنهاد مهلت یک‌ماهه مالک

مالک این ملک قدیمی بخشی از صحبت‌های ساکنان محله را تأیید می‌کند. اینکه این ملک متعلق به چند نفر است. مرد جوان به شهرآرا می‌گوید: تا همه وارثان رضایت نداشته باشند نمی‌توانیم به این دیوار دست بزنیم.
او با بیان اینکه این دیوار خطری برای رهگذران ندارد به ضخامت و قطر آن اشاره و تأکید می‌کند: قطر این دیوار، زیاد است و از مصالح قوی ساخته شده و احتمال ریزش ندارد، اما برای رعایت حال همسایه‌ها در مهلتی یک‌ماهه آن را ترمیم می‌کنیم.

اخطار داده‌ایم

مسائل و مشکلات این محدوده از شهر در محله مهرآباد چیزی نیست که از نگاه مسئولان یا متولیان امر دور مانده باشد، اما چاره‌اندیشی برای حل این معضلات نیازمند کار کارشناسی دقیق و ارائه راهکار‌های مناسب است.

حسن صالحی مفرد، شهردار منطقه‌۵ درباره این معضل به صدای مردم می‌گوید: بنا به درخواست‌های مکرر مردمی از این دیوار بازدید شده است. این دیوار ملک مسکونی ویلایی حالت ال‌مانند و پرقطر دارد که با آجر‌های قدیمی و کاهگلی ساخته شده است.
او با این توضیح که ترک‌هایی در دیوار مشاهده می‌شود که به لحاظ بصری و از دید مردم پرمخاطره است، می‌افزاید: با صاحب این ملک در این زمینه صحبت شده است و آنها نیز از شهرداری فرصت یک‌ماهه خواستند که این دیوار را بردارند و دیوار جدیدی جایگزین کنند.

در انتظار رأی کمیسیون ماده‌۱۰۰

صالحی‌مفرد ادامه می‌دهد: بنا به نظر کارشناسان این حوزه، اخطاریه برای مالکان ملک موردنظر صادر شده و از آنجایی که ایمن‌سازی انجام نشده پرونده آن برای گذراندن مراحل قانونی، به کمیسیون ماده‌۱۰۰ ارجاع شده و بعد از رأی نهایی اجرا می‌شود.

شهردار منطقه‌۵ با اشاره به اینکه شهرداری نمی‌تواند برای هرگونه عملیات عمرانی یا ایمن‌سازی در ملک خصوصی وارد شود مگر با دستور مقام قضایی، ابراز می‌کند: اگر شهرداری بخواهد این دیوار را با مصالح پرشونده رفع خطر کند، چون ملک خصوصی است وراث می‌توانند از این نهاد شکایت کنند که چرا بدون اجازه آنها ولو به نفع دیگر ساکنان محله، عملیاتی انجام داده است؛ بنابراین منتظر رأی کمیسیون ماده‌۱۰۰ و از سوی دیگر اقدام فوری خود مالک می‌مانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->