صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازار داغ کولر‌های گازی قاچاق در مشهد!

  • کد خبر: ۲۳۷۵۶۸
  • ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱
قبض نجومی برق، ضمانت‌نکردن کالا و قطعات بی‌کیفیت نتیجه خرید کولر‌های گازی غیراستاندارد است.

به گزارش شهرآرانیوز، هر ساله با شروع فصل گرما، تب و تاب بازار کولر‌های گازی داغ می‌شود. کولر‌هایی که در بازار با توجه به برند و ظرفیت آن در کمترین قیمت حدود ۱۲ میلیون تومان تا بیشترین آن حدود ۱۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سویی دیگر، میزان برق مصرفی این کولر‌ها گفته می‌شود که پنج برابر کولر‌های آبی است و به نقل از منبع TCL، به‌طور میانگین مصرف برق کولر‌های گازی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ وات در هر ساعت است.

اگرچه امروزه کولر‌های گازی با نام اینورتر در بازار عرضه می‌شود که به مقدار درخور توجهی در مقایسه با سایر کولر‌های گازی، مصرف برق کمتری دارد، اما باز هم رقم‌های نجومی قبض مشترکانی که از کولرگازی استفاده می‌کنند، در سال جدید ماهانه بالغ بر ۲ میلیون تومان پیش‌بینی شده است، نشان از اهمیت چگونگی مصرف، انتخاب کولرگازی مناسب با فضا، استانداردبودن کولر گازی و... است. 

مسئله‌ای که ممکن است برخی خریداران را با روی آوردن به خرید کولر‌های گازی غیراستاندارد که بیشتر به صورت قاچاق و با قیمت‌های کمتری نسبت به بازار عرضه می‌شوند، دچار چالش‌های جدی‌تری کند. تا جایی که به دلیل گرید پایین این کولرها، تحمیل هزینه‌های زیاد برق به مشترکان، فشار مضاعف بر شبکه و ایجاد خسارت، آلودگی‌های زیست‌محیطی را نیز به دنبال دارند. 

فشار مضاعف به صنعت برق

گفته می‌شود یکی از دلایل استقبال خریداران از کولر‌های گازی غیراستاندارد که معمولا به صورت قاچاق از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند، تفاوت قیمت میلیونی با نمونه مشابه آن در بازار است، اما این نکته از چشم خریداران دور می‌ماند که به دلیل نظارت‌نکردن بر راندمان این کولرها، نه‌تن‌ها افزایش نجومی قبض برق مشترکان، بلکه فشار مضاعفی نیز به صنعت برق وارد می‌شود. 

نداشتن برچسب انرژی کالا و نبودضمانت نیز از دیگر مواردی است که ممکن است نادیده گرفته شوند. در این باره رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع مشهد در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: شرکت‌های واردکننده کولر‌های گازی استاندارد پس از بررسی مشخصات فنی، سیستم‌های سرمایشی و مدل‌های آن را از کارخانه‌های مربوط سفارش می‌گیرند و پس از واردشدن از مبادی قانونی (گمرک) و تأییدیه اداره استاندارد، کالا‌های مورد نظر را وارد بازار می‌کنند. مسئله‌ای که در کولر‌های گازی غیراستاندارد اتفاق نمی‌افتد. 

نظارت از دست اتحادیه خارج است

مهدی شریفی درباره نظارتی که از سوی اتحادیه بر روی عرضه این کولر‌ها انجام می‌شود، بیان می‌کند: در بحث نظارت اتحادیه روی کالا‌های شرکتی و استاندارد با همکاری فروشگاه‌های مربوط کنترل روی قیمت‌ها و کیفیت انجام می‌شود، اما در بخش کالای قاچاق به دلیل اینکه بیشتر توسط افراد و واحد‌های صنفی غیرمربوط به تهویه مطبوع فروخته می‌شود، نظارت هم توسط بازرسی و نظارت اتاق اصناف انجام می‌شود. 

شریفی در ادامه به بیان دغدغه مهمی در این زمینه می‌پردازد و اظهار می‌کند: اسپیلت و تهویه مطبوع دستگاه تخصصی است که فقط باید توسط زیرمجموعه‌های اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع فروخته، توزیع و کنترل شود، اما از زمانی که فروش این کالا توسط صنف لوازم خانگی و لوله‌کش‌ها و حتی در فروشگاه‌های صوت و تصویر فروخته می‌شود (که اغلب کالا‌های بی‌کیفیت است) دیگر از دست اتحادیه خارج شده است. 

ارزان‌بودن کالا دلیل استقبال مردم 

وی در ادامه با اشاره به اینکه آماری از میزان کولر‌های گازی غیراستاندارد یا قاچاق در بازار نداریم، می‌گوید: به دلیل اینکه کالا‌های غیراستاندارد از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود و نظارتی روی این کالا‌ها نمی‌شود و از متریال بی‌کیفیت استفاده می‌شود، در مقایسه با کالا‌های قانونی و استاندارد قیمت ارزان‌تری دارند به همین دلیل ممکن است مردم بیشتر تمایل به خرید آنها داشته باشند. 

شریفی در ادامه به بیان مسئله مهم میزان مصرف برق کولر‌های غیراستاندارد می‌پردازد و می‌گوید: کولر‌های گازی یا اسپیلت‌های قاچاق به دلیل استفاده از گاز نامناسب و قطعات قدیمی و نسل قبل، مصرف برق بیشتری دارند و این نکته درخور تأمل است که کولر‌های استاندارد با گاز‌های دوست‌دار محیط زیست و با تکنولوژی روز دنیا ساخته و ارائه می‌شوند به همین دلیل سبب کاهش بسیاری در مصرف برق خواهند شد. 

برند، شرکتی‌بودن و گارانتی را جدی بگیرید 

رئیس اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع مشهد در ادامه تصریح می‌کند: در زمان خرید اسپیلت، مردم باید به برند و شرکتی‌بودن محصول توجه کنند. دستگاه دارای گارانتی معتبر را از شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند. دستگاهی تهیه کنند که علامت استاندارد برچسب انرژی داشته باشد و بهتر است دستگاه‌های کم‌مصرف و اینورتر تهیه و استفاده کنند. 

شریفی با بیان اهمیت خرید کولر‌های گازی از فروشگاه‌های معتبر، می‌گوید: اعضای اتحادیه، تخصص این‌کار را دارند و می‌توانند با راهنمایی دقیق و درست، دستگاه مناسب برای فضایی که خریدار می‌خواهد نصب کند معرفی کنند. نه با ظرفیت بیشتر و نه کمتر! اما برخی از مردم تصور می‌کنند که اسپیلت جزو لوازم‌خانگی است و از فروشگاه‌های غیرمتخصص خریداری می‌کنند. اما این دستگاه تخصصی است و حتما باید از اعضای صنف اتحادیه شوفاژ و تهویه مطبوع خریداری شود.

وی ادامه می‌دهد: در بحث خدمات نیز مردم باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که به هیچ وجه به افراد غیرمتخصص برای تعمیر دستگاه‌های تهویه مطبوع مراجعه نکنند. این روز‌ها با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت ممکن است افراد زیادی معرفی شوند، اما حتما این‌کار را به واحد‌های زیرمجموعه و دارای پروانه کسب از اتحادیه صنف شوفاژ و تهویه مطبوع بسپارند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.