صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تازه‌ترین عناوین نشر طی هفته گذشته چه موضوعاتی را در بر می‌گیرند؟

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ در سبد فرهنگی نیمه تیرماه، هم برای علاقه‌مندان به موسیقی کتاب داریم و هم برای عشاق سینما. برای آن‌هایی که دوست دارند داستان و رمان‌هایی از ملل دیگر بخوانند نیز مثل همیشه، گزینه‌ای پیش روی هست. ضمنا، در این شماره می‌خواهیم از راز موفقیت کره ای‌ها هم برایتان بگوییم، البته نه در حوزه فناوری، بلکه در خود زندگی.

نظر متفکران جهان اسلام درباره موسیقی

«تفکرات فلسفی در باب موسیقی (سده‌های میانه اسلامی)»، نوشته فضل الشهادی، ترجمه سهند سلطان دوست، نشر مرکز، ۱۸۶صفحه، ۲۳۰هزار تومان.

نخستین کتاب فهرست امروز هم برای علاقه‌مندان به موسیقی کاربردی است و هم برای علاقه‌مندان به فلسفه، چون قصد نویسنده کتاب این است که تفکرات فلسفی مهم‌ترین متفکران جهان اسلام (مابین سده‌های نهم تا پانزدهم میلادی یا سوم تا نهم هجری قمری) را درباره موسیقی بیان کند، آن هم با استفاده از منابع دست اول و مجموعه‌ای از نسخ خطی که پیش از این منتشر نشده اند. خود نویسنده که زاده بیروت است، هم دانش آموخته مجرب فلسفه بوده است و هم آوازخوانی حرفه ای.

آن که جان کاساوتیس بود

«سینمای جان کاساوتیس»، گردآورده سعید طاهری و بابک کریمی، نشر خوب، ۳۴۴صفحه، ۳۹۰هزار تومان.

این کتاب مخصوص سینمادوستان است و عشاق فیلم و صحنه‌های نمایش؛ کتابی که قرار است به زندگی و آثار یکی از کارگردان‌ها و نویسنده‌های معروف آمریکایی، یعنی جان کاساوتیس، بپردازد. او را در زمره هنرمندان مهم آمریکا به شمار می‌آورند، چون از چهره‌های پیشرو سینمای مستقل آمریکاست و سبک وسیاق فیلم سازی اش تأثیر زیادی بر سینمای معاصر گذاشته است. در این اثر، به تحلیل فیلم ها، تکنیک‌های سینمایی و تأثیرات فرهنگی و اجتماعی کاساوتیس و کار‌های او پرداخته شده است.

وقتی ژنرال پیدایش شد

«ژنرال»، نوشته زهرا گودرزی، نشر چشمه، ۲۳۰صفحه، ۲۴۰هزار تومان.

رمان تازه‌ای که نشر چشمه منتشر کرده، از یک نویسنده تازه نفس است که اولین تجربه اش را از سر می‌گذراند: زهرا گودرزی. داستان «ژنرال» در یکی از محله‌های قدیمی تهران، یعنی «اتابک»، می‌گذرد؛ فضایی که در این رمان بستر عصیان نیروی جوانی شده علیه سنت‌ها و ساختار قدرت محلی. هرچند المان هایی، چون خانه‌ای محقر یا پدری که مدتی است گم وگور شده است و ناگهان بازمی گردد و دعوا و مرافعه‌هایی که بعد از آن رخ می‌دهد، ممکن است زیادی آشنا باشد، قرار است در این رمان با جزئیاتی متفاوت روبه رو شوید.

هنر مغزفریبی و داشتن یک زندگی شادتر

«موهومات سودمند: قدرت و تناقض مغز خودفریب»، نوشته شانکر ویدانتم و بیل مسلر، ترجمه شهرزاد شبانی، نشر ثالث، ۲۴۷صفحه، ۲۳۸هزار تومان.

خودفریبی را همیشه نکوهش کرده اند، اما هدف این کتاب ستایش آن است. کتاب «موهومات سودمند» درواقع می‌خواهد از قدرت یک مغز خودفریب به عنوان یک نیروی محرک بگوید و از اثرات مثبتی که این قدرت به بار می‌آورد و به خوشبختی و موفقیت می‌انجامد، نوعی مثبت اندیشی و خوش بینی که می‌تواند به کمک رابطه عاطفی ما بیاید، به پرورش بهتر فرزندانمان منجر شود و در بسیاری دیگر از بزنگاه‌های زندگی به فریادمان برسد.

وقایع اردوگاه پناهندگان سَندهولم

«محاکمه»، نوشته محمدآصف سلطان زاده، نشر نی، ۱۷۲صفحه، ۱۸۰هزار تومان.

«عیسی خان نپرسیده می‌دانست که آن پناهنده، شبیه به تمام این پناهندگان در انتظار ردمرزشدن، اهل سرزمینی بود که زندگی در آن بی ارزش بود و شغل گورکنان بیشتر از هر شغل دیگری رونق داشت.» این بخشی از متن کتاب «محاکمه» است؛ کتابی در قالب یک داستان بلند که برآمده از ادبیات افغانستان است و اتمسفری که مدت هاست با رنج و غربت آمیخته است. داستان حول شخصیت «عیسی خان» می‌گذرد و وقایعی که در اردوگاه پناهندگان «سندهولم» دانمارک برای او پیش می‌آید.

جادوی زندگی کره ای‌ها

«قدرت نونچی: راز کهن کره ای‌ها در موفقیت، شادی و تأثیرگذاری»، نوشته ایونی هونگ، ترجمه علی موسوی ده شیخ، نشر مون، ۱۶۰صفحه، ۱۷۰هزار تومان.

فلانی نونچی سریعی دارد! در کره، این جمله معروفی است که آن را درباره شخصی به کار می‌برند که با ورود به هر جمعی به سرعت متوجه می‌شود با چه تیپ آدم‌هایی طرف است. از نظر لغوی، «نونچی» به معنای «هنر ظریف ارزیابی افکار و احساسات» دیگران است که البته هدفش ایجاد اعتماد و هماهنگی و ارتباط است. لبّ کلام اینکه این کتاب قرار است از راز کهن کره‌ای برای رسیدن به شادی و موفقیت پرده بردارد.

اندیشه‌های پسافرویدی

«تاریخ روان کاوی از فروید تا کنون»، نوشته استیون میچل و مارگارت بلک، ترجمه علیرضا طهماسب و مجتبی جعفری، نشر نو، ۵۶۸صفحه، ۵۷۰هزار تومان.

هرچند آغاز و گسترش روان کاوی و بسیاری از اصطلاحات و مفاهیمی را که دراین باره باب شده است، باید به فروید نسبت دهیم، مشخص است که در گذر زمان این مفهوم و متعلقات آن، هم دامنه بیشتری پیدا کرده و هم شاهد تغییرات زیادی بوده است. کتاب حاضر قصد دارد با زبان و بیانی ساده و همه فهم، این تاریخچه را البته با مطالعات موردی، از فروید تا دوره معاصر و مدرن بررسی کند.

از کتاب‌های دیگر چه خبر؟

پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر فهرست بالا، به این عناوین نیز نگاهی بیندازید: «به حق چیز‌های ندیده» که داستان واره‌هایی است از دانیل خارمس، ملقب به اولین نویسنده پوچ گرای روس (نشر خوب)، «نقش هفتم زبان» که قرار است بگوید چه کسی رولان بارت را کشت (نشر نو)، و «درآمدی بر متافیزیک از پارمنیدس تا لویناس» که از تنوع بی پایان اندیشه‌های متافیزیکی سخن می‌گوید (نشر نی).

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.