صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با افزایش سن نیاز بدن به انرژی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، سالمند تمایل زیادی به مصرف غذا ندارد، اما تغذیه در این دوره تاثیر زیادی بر سلامت جسمی سالمندان دارد؛ از همین رو، مشاوره تغذیه و فعالیت‌های جسمی به سالمندان ارائه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد احمدیان با اشاره به اینکه سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماری‌های مزمن همراه می‌شود، ولی داشتن زندگی سالم و بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند یا آن‌ها را تخفیف دهد، گفت: با افزایش سن، نیاز سالمندان به انرژی کاهش یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود لذا باید انتخاب غذا درست صورت بگیرد تا میزان دریافت مواد مغذی ضروری، پایین‌تر از حد مطلوب و موردنیاز، نباشد.

وی با بیان اینکه عوامل جسمانی مانند کاهش کل انرژی مورد نیاز، بیماری‌های مزمن، بی‌اشتهایی، تغییر حس چشایی، خرابی دندان‌ها، بی‌تحرکی، ناتوانی جسمی، مشکلات گوارشی، تداخلات دارویی یا تداخل غذا و دارو‌ها و مشکلات روحی و روانی و کمبود امکانات بر فرایند تغذیه سالمند تاثیر بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: سالمندان برای داشتن بدنی سالم ضمن انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با سن و شرایط جسمانی، باید از گروه شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات و میوه و سبزیجات به اندازه کافی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم در طول عمر به‌خصوص سنین بالا عامل حفظ و حتی تقویت ظرفیت‌های قلبی، ریوی، عصبی و اسکلتی است، عنوان کرد: با فعالیت بدنی می‌توان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های عروقی، قلبی، سرطان‌ها، روده بزرگ و افزایش قندخون را کاهش داد؛ علاوه‌براین، فعالیت بدنی در کنترل چاقی، کلسترول و فشارخون بالا موثر است.

دکتر احمدیان با بیان اینکه فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم قرارگرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم‌شدن استخوان‌هاست، اظهار کرد: تمرینات بدنی موجب کاهش علائم افسردگی، اضطراب و همچنین باعث شادابی، سرزندگی و افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت نفس در سالمند می‌شود.

وی گفت: کارشناسان و مراقبان سلامت، در معاینات دوره‌ای، سالمندان را با مزایای پیاده‌روی و انجام حرکات ورزشی و تعادلی آشنا می‌کنند تا در دوران سالمندی، از شرایط مطلوب‌تری برخوردار باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.