پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ١٩ تیر ماه ١۴٠٣) | تداوم افزایش دما و گرما فرمانده یگان امداد نیشابور در درگیری مسلحانه به شهادت رسید (۱۹ تیر ۱۴۰۳) + عکس ورود ۵۵ هواپیما به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم تبعات پرخوری و درهم خوری برای سلامتی | توصیه‌های طبی درباره صرف غذا تأثیر رژیم غذایی بر ابتلا به افسردگی را جدی بگیرید اعلام برنامه‌های هفته تأمین‌اجتماعی از سوی این سازمان | ۲۴ تیر، روز تکریم کارگران و بازنشستگان؛ حامی خانواده ایرانی دلیل بی توجهی ایرانی‌ها به چکاپ | دولت باید چکاپ منظم را اجباری کند دستگیری سارق حرفه‌ای که به ۲۰۰ حساب بانکی در مشهد دستبرد زد + عکس گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس، عامل تب دنگی در مشهد و خراسان رضوی منتشر نشده است پیش‌بینی سیل در مشهد با بهره‌برداری از رادار هواشناسی نحوه دریافت کمک‌هزینه بارداری تأمین‌اجتماعی چگونه است؟ + فیلم بررسی آمار طلاق و ازدواج در خراسان رضوی در یک دهه گذشته سارق سریالی تاکسی‌های اینترنتی در مشهد دستگیر شد فرصت دوباره برای رتبه‌بندی بخشی از معلمان فراهم شد + جزئیات (۱۹ تیر ۱۴۰۳) اسباب‌بازی‌های حاوی سرب، باعث مسمومیت و ایجاد عوارض جدی در کودکان می‌شوند ۹۴ هزار نفر زیر پوشش آموزش‌های طب ایرانی و مکمل در مراکز بهداشت مشهد و خراسان‌رضوی قرار گرفتند نوشیدن آب و غذای آلوده زمینه ابتلا به کیست هیداتید را فراهم می‌کند  آتش‌سوزی در پارک ملی کرخه مهار شد + جزییات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) حمله سارق سابقه دار به ماموران پلیس با چاقو
سرخط خبرها

گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس، عامل تب دنگی در مشهد و خراسان رضوی منتشر نشده است

  • کد خبر: ۲۳۸۲۰۹
  • ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس، عامل تب دنگی در مشهد و خراسان رضوی منتشر نشده است
دانشیار گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس به عنوان عامل اصلی تب دنگی، در استان خراسان رضوی و شهر مشهد منتشر نشده است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر امین بجدی اظهار کرد: بیماری تب دنگی جزء ویروس‌های خونریزی دهنده است، که از نیش حشره آئدس قابل انتقال بوده و عمدتا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد، اما به دلیل تغییرات آب و هوایی و مسافرت‌های بین المللی به سایر مناطق دنیا نیز گسترش یافته است.

وی تاکید کرد: این بیماری، از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود و انتقال انسان به انسان در آن وجود ندارد و در موارد نادر انتقال از مادر باردار به جنین نیز گزارش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص همه گیری این بیماری در جهان نیز گفت: بیماری تب دنگی، در بیش از یکصد کشور و پنج قاره گزارش شده است و در کشور‌های شبه قاره هند و کشور‌های آسیای جنوب شرقی مثل کامبوج، فیلیپن، ویتنام و فیلیپین شیوع بیشتری دارد. ضمن اینکه طی سال‌های اخیر در کشور‌های همسایه از جمله پاکستان و اخیرا در کشور امارات گزارش شده است. همچنین این بیماری، تا سال ۱۹۷۰ تنها در ۹ کشور دنیا دیده شده و از سال ۲۰۱۲ به بعد، گسترش زیادی داشته و در سال‌های اخیر، در کشور برزیل با شیوع شدیدی همراه بوده است.

دکتر بجدی اضافه کرد: طبق آمار‌ها در برخی استان‌های شمالی و جنوبی کشور و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان، گلستان، بوشهر و هرمزگان پشه آئدس دیده شده، اما تاکنون در استان خراسان موردی از این پشه گزارشی منتشر نشده و تنها در استان خراسان رضوی ۲ مورد بیمار بستری، در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بوده که از طریق سفر به کشور امارات مبتلا شده اند.

دکتر بجدی همچنین با اشاره به وجود ۴ نوع از بیماری‌های مرتبط با پشه آئدس گفت: در صورت ابتلای فرد، به یک نوع ویروس، نسبت به همان نوع ایمن می‌شود و چنانچه فرد با نوع دیگر ویروس در تماس باشد و مبتلا شود، احتمال اینکه علائم شدید در این موارد ثانویه پیش آید بیشتر است.

وی اضافه کرد: تب دِنگی معمولا دارای ۲ هفته دوره کمون بوده و تظاهرات بالینی آن عفونت بدون علامت، علامت خفیف تا شدید است. همچنین علائم کلاسیک آن با تب و لرز شدید، درد پشت چشم، سردرد شدید و علائم گوارشی از جمله تهوع و استفراغ همراه است و در صورتی که این بیماری، در سطح خفیف یا کم علامت بروز کند، بیمار سریع بهبود می‌یابد اما، در برخی موارد، فرد ممکن است علائم هشدار دهنده داشته و در نهایت وارد مرحله‌ی شدید این بیماری شود. البته ممکن است افرادی مثل جوانان و افراد میانسال که در بیرون از منزل فعالیت می‌کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر این بیماری قرار گیرند، اما طبق پروتکل جدید کشوری درباره بیماری تب دِنگی، سالمندان، نوزادان، مادران باردار و بیماران خاص، ممکن است شدیدتر بروز کند.

 دکتر بجدی همچنین گفت: در مرحله شدید این بیماری، با نشر پلاسما و آسیب به جدار عروق فرد وارد مرحله شوک شده و افت فشارخون پیدا می‌کند لذا، خون رسانی به ارگان‌های حیاتی مثل مغز کبد و کلیه مختل و بیمار مبتلا به مشکلات کلیوی و آنسفالوپاتی می‌شود، همچنین در این مرحله شدید بیماری، مشکلات انعقادی و افت پلاکت منجر به خونریزی‌های شدید در بیمار می‌شود. با انتشار بیماری تب دِنگی و پشه آن، موارد خفیف به شکل سرپایی درمان و مواردی با علائم هشدار دهنده جهت درمان بستری می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه، بیماری تب دِنگی، جز بیماری‌های خاص است، از طریق مراکز بهداشت با اندازه گیری آنتی بادی و آنتی ژن ویروس و انجام تست پی سی آر قابل بررسی است و از آنجا که این بیماری، یک ویروس است، درمان ضدویروسی خاص برای آن وجود ندارد و عمدتا درمان‌ها به صورت حمایتی و نگهدارنده صورت می‌گیرد؛ لذا بهترین درمان نگهدارنده، حفظ حجم داخل عروقی بیمار و انجام سرم تراپی است.

دکتر بجدی با اشاره به نگرانی متخصصین درباره انتشار بیماری تب دِنگی، از طریق سفر‌های داخلی و خارجی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری واکسن است، که چند نوع واکسن هم در ارتباط با آن ساخته شده و در برخی کشور‌ها از آن در سطح محدود استفاده می‌شود و به دلایل مختلف هنوز استفاده گسترده‌ای از آن نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انتقال این بیماری از طریق نیش پشه صورت می‌گیرد، مناطق گرمسیری، مرداب ها، آب‌های راکد و چاه‌ها و منابع باز آب، زیستگاه پشه بوده در نتیجه، به افرادی که به این مناطق می‌روند، استفاده از مواد دفع کننده حشرات، ترجیحا پوشیدن لباس‌های آستین بلند، شلوار‌های بلند و کلاه و نیز نصب توری بر پنجره‌ها توصیه می‌شود و چنانچه افراد هنگام شب، در فضای باز می‌خوابند، از پشه بندتوری جهت پیشگیری از نیش پشه استفاده نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->