صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برنامه‌ریزی برای حفظ سرمایه‌های بزرگ

  • کد خبر: ۲۳۸۳۸۴
  • ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
یکی از انتظارات جامعه دانشگاهیان از رئیس‌جمهور منتخب و هیئت‌دولت این است که با توجه به مشارکت خوب مردم در این دوره از انتخابات، بالطبع نگاه همه نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی باید به تقویت حرکتی باشد که برای مردم است.

انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری به اتمام رسید و امروز رئیس‌جمهور منتخب ملت، مهیای سکان‌داری مدیریت اجرایی کشور است.

ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، از همت و مشارکت بالای مردم در این دوره نیز می‌بایست قدردانی کرد.

دشمن بعد از طوفان‌الاقصی و عملیات وعده صادق، همه همت خود را بر این گذاشت که نشان دهد پس از گرانی‌ها و شرایط تحریم، محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در جامعه کاهش یافته‌است؛ اما اتفاقی که در دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد، بسیار مبارک است.

رهبر معظم انقلاب فرموده بودند «اول مشارکت و بعد انتخاب اصلح» و این نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

همه اجزای کشور و جامعه دانشگاهی در این مشارکت و حرکت عالی نقش‌آفرینی کردند و به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه خود می‌داند که در قوام دولت جدید بکوشد و امید دوچندان را به جوانان برگرداند.

یکی از انتظارات جامعه دانشگاهیان از رئیس‌جمهور منتخب و هیئت‌دولت این است که با توجه به مشارکت خوب مردم در این دوره از انتخابات، بالطبع نگاه همه نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی باید به تقویت حرکتی باشد که برای مردم است.

یکی دیگر از مسائل مورد‌انتظار جامعه مدیران و اساتید دانشگاه‌ها موضوع نخبگان است.

نخبگان، موتور محرکی برای هم‌افزایی نیروی انسانی در دولت، صنعت، نوآوری، فناوری و تولید ثروت هستند. تربیت و نگهداشت نخبگان، نیازمند سکوی مناسب رقابتی در سطح بین‌المللی است.

توجه و برنامه‌ریزی برای حفظ این سرمایه‌های بزرگ که می‌توانند با اندیشه‌های والا، دانش تخصصی، کارآفرینی و تدابیر عالمانه ضامن پیشرفت و تعالی کشور باشند، باید فراتر از شعار، در قالب برنامه‌های عینی تجلی پیدا کند.

ارتقای سطح علمی در دانشگاه‌ها، توجه ویژه به جایگاه استادان و دانشجویان، فراهم‌کردن امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها مانند تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، الزام‌های قانونی برای تعامل و استفاده سازمان‌یافته دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها، فراهم‌کردن امکان ارتباط و تعامل گسترده دانشگاه‌ها با مراکز علمی و تحقیقاتی بین‌المللی و تسهیل رفت‌و‌آمد‌های علمی در سطح بین‌المللی، حمایت مالی ویژه از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و‌...، از‌جمله‌توقعات مجموعه بزرگ دانشگاهیان از رئیس‌جمهور است.

ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دانشگاه‌ها و حاکمیت، یکی دیگر از انتظارات دانشگاهیان بوده و این ارتباط می‌تواند موجب تبیین موضوعاتی از قبیل چالش‌های حکمرانی و لزوم فهم دقیق فرصت‌ها و تهدیدها، شناسایی نقاط قوت و ضعف، شناخت اراده قدرت‌های سیاسی در تغییر نظام ارزشی مردم و راه‌های مقابله با گسترش فرهنگ بی‌بندوباری و لذت‌طلبی، چگونگی تضعیف نظام خانواده، مقابله مستمر با ارزش‌های برآمده از نظام سیاسی انقلاب اسلامی و موارد متعدد دیگری از این سنخ، نیازمند نهادینه‌سازی ارتباط حکمرانی با علم آن‌هم علم نافع، شناخت اقتضائات جدید در پرتو پیشرفت‌های علم و فناوری، استفاده بموقع از فرصت‌ها و باز تعریف مستمر تاکتیک‌ها‌ست که کلا این موارد، اموری تخصصی و نیازمند هم‌فکری و همکاری دانشگاه‌ها و دولتمردان است. 

قطعا انتظار ما از رئیس‌جمهور آینده این است که توجه ویژه و خاصی که در دولت شهید رئیسی به آموزش عالی وجود داشته، ادامه یابد. همچنین توجه خاص به نقشی که نخبگان، اساتید و مجموعه‌های علمی می‌توانند در رشد، توسعه و پیشرفت کشور در سطح ملی و بین‌المللی ایفا کنند، صورت گیرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.