صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

داستان کوتاه | به یاد امام حسین(ع)

  • کد خبر: ۲۳۸۵۶۸
  • ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
امام حسین(ع) به‌خاطر زنده ماندن مکتب اسلام و جلوگیری از انحراف و فساد در دین، همراه با یاران باوفایشان علیه حکومت فاسد یزید در سال 61هجری قمری قیام کردند.

مریم غفارپور_ پانزده‌ساله_ امام حسین(ع) به‌خاطر زنده ماندن مکتب اسلام و جلوگیری از انحراف و فساد در دین، همراه با یاران باوفایشان علیه حکومت فاسد یزید در سال 61هجری قمری قیام کردند.

ما به احترام امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش در نخستین شب پس از روز عاشورا مراسم شام غریبان برگزار می‌کنیم. می‌دانید چرا؟

چرا به شب یازدهم محرم شام غریبان می‌گویند؟
«شام» در عربی به معنای شب است. غریبان هم حضرت زینب(س) و کودکانی هستند که اسیر دشمنان شدند و پیاده در بیابان راه رفتند.

شام غریبان چه شبی است؟

شام غریبان شب دل‌گیری است که امام حسین(ع) و همه‌ی مردان قدرتمند کربلا شهید شده بودند. دشمنان خیمه‌ها را آتش زدند و حضرت زینب(س) به همراه کودکان و زنان دیگر که اسیر دست سپاه یزید شده بودند، در بیابان‌ها به سمت شهر کوفه راه رفتند.

حضرت زینب(س) چه نقشی در عاشورا داشت؟

وقتی که همه‌ی مردان شهید شده بودند حضرت زینب(س) از کودکان و زنان دفاع می‌کرد و مراقب آن‌ها بود. حضرت زینب(س) در هر جا شجاعانه با سخنرانی‌های خود پرده از کارهای زشت و ظالمانه یزید برمی‌داشت تا حماسه کربلا در یادها زنده بماند.

ما در شب شام غریبان چه باید بکنیم؟

در این شب، ما می‌توانیم به یاد کودکان عاشورا اشک بریزیم، برای آن‌ها شمع روشن کنیم و به تماشای نمایش‌هایی برویم که از شام غریبان اجرا می‌شود.

چرا در شام غریبان شمع روشن می‌کنند؟

حضرت زینب(س) در تاریکی شب، بدون ترس از خار‌های بزرگی که در بیابان بودند، به دنبال دو کودک گمشده می‌گشت. روشن کردن شمع برای همدردی با غریبان این شب است.

 چرا ما به یاد شهدای کربلا و بازماندگان و غریبان این شب گریه می‌کنیم؟

ما با خواندن داستان دلسوزی‌ها و شجاعت‌های حضرت زینب(س)، یاد می‌گیریم نباید در برابر دشمنان سکوت کرد، حتی اگر در شرایط سختی باشیم.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.