صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست بریکس گفت: باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین‌المللی تغییر پیدا کند تا عدالت و برابرای بین اعضا تامین شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف که شب گذشته به منظور شرکت در نشست روسای بریکس وارد سن‌پترزبورگ روسیه شده بود، ظهر امروز (پنجشنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۳) در نشست بریکس‌پلاس با موضوع نقش مجالس در ارتقای نظام روابط بین‌الملل و تضمین دموکراتیزاسیون آن حضور پیدا کرد.

رئیس مجلس در نشست بریکس‌پلاس با قدردانی از شورای فدراسیون و رئیس دومای دولت فدراسیون روسیه برای برگزاری این اجلاس گفت: امیدوارم نتایج این نشست گامی مؤثر در مسیر تقویت هرچه‌بیشتر هم‌فکری و همکاری سازنده میان پارلمان‌های عضو بریکس و تحقق اهداف متعالی بریکس باشد.

وی اظهار کرد: مایلم از ابراز همدردی و تسلیت مقامات کشور‌های حاضر با دولت و مردم ایران در رابطه با شهادت غم‌انگیز رئیس‌جمهور آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان آن‌ها، تشکر و قدردانی نمایم. یاد و خاطره و نقش برجسته آن‌ها را در پیشبرد دیپلماسی چندجانبه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بریکس گرامی می‌دارم.

رئیس مجلس در ادامه، بیان کرد: ما در دورانی قرار داریم که مکانیسم‌های بین‌المللی کنونی و سازمان ملل به عنوان یک نهاد نظم‌دهنده نظام بین‌الملل دیگر برای حل‌و‌فصل مناقشات و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای کارایی چندانی ندارد. البته هم‌راستا با تغییرات نظم سیاسی، تغییر دیگری در نظم اقتصادی در حال وقوع است.

وی با بیان اینکه قدرت اقتصادی و مرکز اقتصاد جهان در حال تغییر است، افزود: توان سازوکار‌های انحصارگرایانه اقتصادی و مالی غربی به‌دلیل اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه کاهش یافته و نظم اقتصادی جدیدی در حال شکل‌گیری است. برخی قدرت‌های اقتصادی با استفاده از اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه و تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی علیه ملت‌ها به‌دلیل اهداف سیاسی، نه‌تنها نظم اقتصاد بین‌المللی و روابط آزاد تجاری بین کشور‌ها را با تنش مواجه ساخته‌اند، بلکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حق حیات، حق کار، حق آموزش و حق توسعه و حق انسانی را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت جمهوری اسلامی ایران، مصداق عینی ظالمانه‌ترین اقدام در حوزه یک‌جانبه‌گرایی با هدف آسیب‌رساندن به مردم عادی است.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی بریکس نشان‌دهنده درک درست از این تغییرات است تا با حفظ و رعایت اصول و هنجار‌های شناخته‌شده جهانی حقوق بین‌الملل و درنظرگرفتن منافع همه دولت‌ها و ملت‌ها، نظام جهانی عادلانه‌تر و آزادتری شکل بگیرد.

به گفته قالیباف، توسعه نظام بین‌المللی و عادلانه‌کردن هرچه‌بیشتر آن باید جزو پروژه‌های راهبردی مجالس و مجامع بین‌المللی پارلمانی باشد و همه برای تحقق آن از راه‌های مختلف تلاش کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد که باید بسیاری از سازوکار‌های کنونی سازمان‌های بین‌المللی تغییر پیدا کند تا عدالت و برابری بین اعضا تامین شود. با تغییر فرهنگ بین‌المللی و تحول آن، مفهوم توازن قدرت جای خود را به مفهوم توازن منافع میان دولت‌ها و ملت‌ها می‌دهد. مثال‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اکنون در مناسبات بین‌المللی، چنین‌توازنی وجود ندارد. بحران غزه، نمونه عینی این موضوع است.

قالیباف یادآور شد: اکنون بعد از گذشت تقریباً ۹ ماه از بحران غزه و تلاش‌های متعدد بین‌المللی و منطقه‌ای و نیز اعتراضات جهانی علیه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، نه‌تنها بحران غزه حل نشده، بلکه دامنه جنایات تاریخی رژیم جنایتکار به شهر رفح کشیده شده است. قطعاً اقدام سازنده و ارزشمند آفریقای‌جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی که با حمایت فراگیر دولت‌ها و مجالس کشور‌های مختلف جهان همراه شد، گامی موثر و مثبت درراستای حمایت از حقوق ملت فلسطین و پاسخگوکردن جنایتکاران در غزه است. همه در این برهه از چالش‌ها و تغییرات، مسئولیت تاریخی داریم.

رئیس مجلس تاکید کرد: مجمع پارلمانی بریکس می‌تواند با سازوکار‌های پارلمانی و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و حمایت از همکاری‌ها در تعیین فرایند‌های انتقال پول میان کشور‌های عضو و توسعه کریدور‌های تجاری، مسیر شفاف و افق امیدبخشی برای فعالیت موثر دولت‌ها ترسیم کند و زمینه را برای تحقق نظام بین‌المللی دموکراتیک فراهم کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی با فهم دقیق این تغییرات، تقویت گفتگو و مشارکت با کشور‌های عضو بریکس و استفاده از سازوکار گفتگو‌های چندجانبه درقالب نشست‌های مجمع پارلمانی، بریکس را مفید، ضروری و کارگشا ارزیابی کرده و آمادگی کامل خود را برای برداشتن گام‌های مشترک به منظور همگرایی و دست‌یابی به اهداف مشترک اعلام می‌کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.