ویدئو | صحبت های محمدجواد ظریف در مورد انتخاب کابینه دولت چهاردهم آمریکا در شورای امنیت: غیرنظامیان فلسطینی در جهنم زندگی می‌کنند گوترش در نشست شورای امنیت: وضعیت غزه یک لکه ننگ برای همه است ظریف: ما صرفاً یک بازوی مشورتی هستیم | انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با حضور رهبر انقلاب +عکس و فیلم حمله مقاومت اسلامی عراق به بندر اشغالی «ایلات» (۲۷ تیر ۱۴۰۳) حریق گسترده در یک مرکز خرید در چین ۶ کشته برجای گذاشت (۲۷ تیر ۱۴۰۳) تعداد بازداشتی‌های کرانه باختری به بیش از ۹۷۰۰ نفر افزایش یافت هنیه تعلیق گفتگو‌ها از سوی حماس را رد کرد ۵۰ هزار و ۴۰۸ شهید و زخمی حاصل هفت سال تجاوز ائتلاف عربستان به یمن باقری: شورای امنیت با تصویب قطع‌نامه‌ الزام‌آوری، اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند ایران، حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه القاهره در غزه را محکوم کرد تاکید بر آتش بس در غزه در نشست شورای امنیت سازمان ملل رسانه های صهیونیستی: نصرالله تهدیدهای خود را شدت بخشیده است نماینده فلسطین در سازمان ملل: جنگ غزه بزرگترین کشتار دسته جمعی تاریخ است آیا ادارات و بانک‌های لرستان فردا پنجشنبه (۲۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ واکنش جهاد اسلامی به ادعای رژیم صهیونیستی درباره علت بمباران ۲ مدرسه ارمنستان از امضای پیمان صلح با جمهوری آذربایجان حمایت کرد رئیس جمهور منتخب بر اجرای توافقات صورت گرفته با ازبکستان تاکید کرد وزیر ارتباطات با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کرد+ جزئیات
سرخط خبرها

قالیباف: مقابله با تحریم‌های آمریکا مهم‌ترین موضوع طرح شده در بریکس است

  • کد خبر: ۲۳۸۸۳۴
  • ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
قالیباف: مقابله با تحریم‌های آمریکا مهم‌ترین موضوع طرح شده در بریکس است
رئیس مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین موضوع طرح شده در جمع اعضای بریکس را مقابله با تحریم های آمریکا عنوان کرد و گفت: کشورهای عضو بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد ظرفیت اقتصادی دنیا را در دست دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدباقر قالیباف عصر جمعه در بدو بازگشت از مجمع بین‌پارلمانی بریکس که به میزبانی شهر سن پطرزبورگ کشور روسیه برگزار شد، همچنین مهم‌ترین محور مذاکره با رئیس جمهور روسیه را کریدور شمال‌جنوب و خط انتقال انرژی اعلام کرد و افزود: بحث ما در بریکس مقابله با تحریم‌های یک جانبه آمریکا بود زیرا کشورهای عضو بریکس بیش از نیمی از جمعیت جهان و ۳۰ درصد ظرفیت اقتصادی دنیا را در دست دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس در حال ایجاد نهادهای موازی مانند سوئیفت هستند، تصریح کرد: معاملات دو جانبه بریکس با ارزهای غیر دلار انجام می‌شود. همچنین در این سفر با کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان بلاروس و ارمنستان مسائل دو جانبه پیگیری شد.

وی با اشاره به پیگیری مسائل دو جانبه ایران و روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین و روسای دومای و شورای فدراسیون روسیه اظهار داشت: مسئله کریدور شمال به جنوب و همکاری‌ها در حوزه انرژی در این دیدارها پیگیری شد. در حوزه بریکس تنها موضوع اقتصاد مطرح نیست و موضوعات فرهنگی، ورزشی و علمی مطرح نیز مورد توجه است.

قالیباف با بیان اینکه کشورهای مهم اقتصادی در بریکس حضور دارند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث ما در بریکس که بسیار جدی و مهم است تحریم‌های یکجانبه آمریکا است که مورد تایید قوانین بین المللی نیست.

قالیباف ۲۰ تیر ۱۴۰۳ به دعوت «ویاچسلاو والودین» و همچنین «والنتینا ماتوینکو» رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه عازم این سفر شد تا در دهمین مجمع پارلمانی بریکس شرکت و سخنرانی کند.

سال گذشته جمهوری اسلامی ایران و سه کشور دیگر عضو بریکس شدند و اکنون در مجموع ۹ کشور که از قدرت‌های نوظهور جهان به عضویت بریکس درآمده‌اند.

این نخستین حضور یک مقام عالی رتبه ایران در مجامع عمومی بریکس پس از عضویت قطعی کشورمان در این پیمان مهم است.

سازمان بریکس یک گروه بین‌المللی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور شامل چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی‌ است که به واسطه دارا بودن حدود نیمی از جمعیت جهان و حدود ۴۰ درصد ظرفیت اقتصاد جهانی، منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیت بالایی برای تأثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارند.

در اجلاس سران سازمان بریکس در ژوهانسبورگ، در ابتدای شهریور ۱۴۰۲ عضویت پنج کشور جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی پذیرفته شد و این کشورها از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی ۱۴۰۲) عضو رسمی این سازمان شدند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->