صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

قانون‌گذاران اروپا قانون هوش مصنوعی (AI Act) را در اسفندماه تصویب کردند. اکنون متن کامل و نهایی این قانون منتشر شده است و تا حدود ۲۰ روز دیگر رسماً اجرایی خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز - توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی تا اواسط ۲۰۲۶ به‌صورت مرحله‌ای باید مطابق با قانون (AI Act) فناوری‌های خود را پیش ببرند.

براساس گزارش ورج، شرکت‌های فناوری تا ۲ آگوست ۲۰۲۶ (۱۱ مرداد ۱۴۰۵) فرصت دارند با قوانین جدید اتحادیه اروپا درباره کپی‌رایت، شفافیت و دیگر موارد مربوط به هوش مصنوعی مطابقت پیدا کنند. این قانون رویکردی مرحله‌ای را برای اجرای دستورالعمل‌های هوش مصنوعی اتحادیه اروپا اتخاذ می‌کند؛ به این معنی است که از اکنون تا آن زمان مهلت‌های متفاوتی برای اجرای بخش‌های مختلف قانون وجود خواهد داشت.

قوانین جدید بسته به موارد استفاده و ریسک سیستم‌های هوش مصنوعی، تعهدات مختلفی را بر دوش توسعه‌دهندگان می‌گذارد. اکثر موارد استفاده از هوش مصنوعی تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت؛ زیرا کم‌خطر محسوب می‌شوند، اما مواردی نیز هستند که طبق این قانون ممنوع اعلام شده است.

در این قانون، مواردی مانند کاربرد‌های بیومتریک از هوش مصنوعی یا استفاده از این فناوری در حوزه اشتغال، آموزش و زیرساخت‌های حیاتی، «پرخطر» هستند. البته قانون جدید این موارد را مجاز می‌داند، اما توسعه‌دهندگان باید به نکاتی مانند کیفیت داده‌ها و هم‌راستا بودن با قانون متعهد باشند.

این قانون در چند مرحله لازم‌الاجرا خواهد شد؛ برای مثال ۹ ماه پس از شروع قانون، ۲ مه ۲۰۲۵ (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴)، توسعه‌دهندگان معیار‌ها و شاخص‌هایی درباره شفافیت داده‌های خود دریافت می‌کنند؛ سه ماه پس از آن، آگوست ۲۰۲۵، «سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی» مانند چت‌بات‌ها باید با قانون کپی‌رایت مطابقت داشته باشند و اطلاعاتی مانند خلاصه داده‌های مورداستفاده برای آموزش سیستم‌های خود را ارائه کنند.

تا آگوست ۲۰۲۶، قوانین هوش مصنوعی به‌طورکلی برای شرکت‌هایی که در اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند، اعمال می‌شود. البته توسعه‌دهندگان برخی سیستم‌های هوش مصنوعی «پرخطر» تا آگوست ۲۰۲۷ فرصت خواهند داشت از قوانین مربوط به مواردی ازجمله ارزیابی ریسک و نظارت انسانی پیروی کنند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.