صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرماندار مشهد پایِ درددل ساکنان اراضی «چهارچشمه علیا» نشست و درخواست آنها برای تعیین تکلیف این محدوده را شنید.

به گزارش شهرآرانیوز، می‌گویند: بلاتکلیف مانده‌ایم! اداره راه و شهرسازی مدعی است که این زمین‌ها دولتی است و ما هم می‌گوییم اگر دولتی است مدارکی دال بر تصرف مالکان ارائه کنید. اما هر بار به بن‌بست می‌رسیم! «اراضی چهارچشمه علیا» بین زمین و هوا رها شده است. یک بلاتکلیفی که به گفته ساکنان این محدوده اکنون فراتر از تأمین برخی از درخواست‌های عمومی نظیر آسفالت، انشعابات و مجوز ساخت‌وساز است. نگرانی این روز‌های ساکنان محله چهارچشمه‌علیا این است که ممکن است همه زمین‌های این محدوده دولتی باشد. این همان نگرانی است که با بی‌سر‌پناه شدن تنشان را می‌لرزاند.

مسئله‌ای که سبب شد این‌بار به صورت دسته‌جمعی بیش از سی نفر از مالکان این اراضی در جلسه مردمی فرماندار مشهد حاضر شوند تا رو‌در‌رو و بی‌واسطه از فرماندار درخواست کنند که از این ترس و بلاتکلیفی نجاتشان دهد. موضوعی که در جلسه مردمی هفته گذشته نیز از سوی چند خانوار مطرح شده بود. در ادامه و به دلیل مطرح شدن وضعیت دولتی، ساکنان بیشتری از این محدوده تصمیم گرفتند که در جلسه مردمی فرماندار حاضر شوند.

فرماندار مشهد در این جلسه با وجود دیدار مردمی و پاسخ‌گویی به شهروندان، فرصتی را به صورت مجزا به این افراد اختصاص داد و پای صحبت‌ها و دغدغه‌هایشان نشست. طبق روال دیگر جلسات نیز به برخی از مشکلات و مسائل مردم به صورت انفرادی رسیدگی شد که در ادامه این گزارش می‌خوانید.

زمین‌های ما دولتی نیست

نماینده ساکنان اراضی چهارچشمه‌علیا در حضور فرماندار می‌گوید: از سال ۱۳۹۷ در حال سپری کردن مراحل اقدامات قضایی پرونده هستیم. این پرونده به تهران نیز رسید و دستور قضایی گرفت و در این راستا همچنان در حال تعیین‌تکلیف است.

او در ادامه می‌افزاید: پیرو این پیگیری‌ها به نتایج خوبی رسیدیم. این محدوده سال‌ها فضای سبز بود. در حال حاضر نیز قسمتی از آن از فضای سبز خارج شده است. برخی کاربری‌هایی برای زمین‌ها گرفتند. عده‌ای نیز منوط بر احراز هویت، درخواست کاربری برای زمین‌هایشان دارند. این پرونده و وکالت‌هایی که من دارم مستثنیات است و به هیچ عنوان ملی نیست.

این نماینده ساکنان چهارچشمه در ادامه بیان می‌کند: ما در این پرونده به زمین‌های ملی کاری نداریم. هفته گذشته به مردم گفتید که این زمین‌ها ملی است. به ساکنان این منطقه گفتیم که در این محدوده زمین‌های ملی نیز داریم، اما ما فقط درباره مستثنیات صحبت می‌کنیم.

مالکیت احراز شود مشکلی نداریم

محسن داوری، فرماندار مشهد در پاسخ به دغدغه مطرح شده بیان می‌کند: ما در خدمت هر کدام از مالکان که احراز هویت شود، هستیم. کسانی که برای موضوع مالکیت مراجعه کرده بودند، در جلسه گذشته این مسئله را مطرح کردیم که ابتدا باید مالکیت ثابت شود. اگر زمین‌های دولتی تصرف شده باشد برای آن نیز قانونی وجود دارد. از آنجایی که مالکیت مشخص نیست اداره راه و شهرسازی می‌گوید متعلق به ماست. بی‌شک و به محض آنکه مالکیت را ثابت کنید مشکلات حل می‌شود.

نماینده ساکنان چهارچشمه در ادامه و پس از شنیدن پاسخ فرماندار می‌گوید: باید راه‌وشهرسازی مدرک و مستندی نسبت به این املاک که من وکالت آنها را دارم، ارائه کند. اداره راه و شهرسازی می‌گوید توافقاتی با مالکان اولیه انجام داده‌ایم اگر این‌طور است مکتوب اعلام کند.

فرماندار در پاسخ به مسئله مطرح شده، تصریح می‌کند: مسئله موجود ارائه مالکیت است که صورت نگرفته است. چنانچه دستگاه قضایی دستور دهد که مالکیت این زمین‌ها مشخص است ما همه امور را پیگیری می‌کنیم. یکی از شرایط پروانه صادر کردن در این محدوده این است که مالکیت ثابت شده باشد. تأکید راه و شهرسازی این است که این محدوده مالکیت دولتی است اگر سند ارائه نکرده است شما که مدعی هستید مالکیت دارید اسناد را ارائه کنید. 

اختلاف با اداره راه و شهرسازی

نماینده ساکنان اراضی چهارچشمه علیا در پاسخ به فرماندار بیان می‌کند: ما بار‌ها با اداره راه و شهرسازی مکاتبه کرده‌ایم که اگر سند دارید ارائه و رفع تصرف کنید. قانونی داریم که اگر ملکی مستثنیات باشد بعد از شش‌سال بایر شده باشد شهرسازی به نام خودش مالکیت صادر می‌کند و مردم دوباره می‌توانند زمین‌های ملی را بخرند. ولی منطقه چهارچشمه این موضوع را ندارد. 

اگر بایر بوده دلیل داشته است. حدود بیست سال است این منطقه را فضای سبز اعلام کرده‌اند و تمام حقوق مالکان ضایع شده است. ما کمیسیون ماده‌۵ رفتیم از فضای سبز خارج کردند، برخی مسکونی گرفتند و عده‌ای نیز فضای سبز ماند. شرایطی برای آنها مشخص شده که یکی از آنها احراز مالکیت است.

فرماندار در پایان خطاب به ساکنان اراضی چهارپشمه‌علیا تأکید می‌کند: این مالکیت باید روشن شود. در این باره نیز روال قانونی وجود دارد و حل شدنی است. وقتی ما در برنامه‌هایمان دنبال واگذاری زمین رایگان به مردم هستیم که مسکن‌دار شوند پس در این زمینه هم مشکلی نداریم. اگر زمین مال شما باشد مانعی وجود ندارد. در هر شرایطی دستگاه قضا فصل‌الخطاب است.

بخشی از درخواست‌های مردمی از فرماندار

در این جلسه نیز مشابه جلسه‌های گذشته، درخواست‌هایی در زمینه وام، امتیاز گاز در روستا، متقاضی مجوز دست‌فروشی، تأمین کمک هزینه درمانی، مشکلات تأمین ضامن برای وام و تعیین تکلیف طرح هادی در روستای تپه‌سلام مطرح شد.

متقاضی درخواست وام برای نوسازی:
برای تعمیر خانه‌ام درخواست وام دارم. مبلغی حدود ۱۵۰‌میلیون تومان درخواست مساعدت دارم تا این وام به من داده شود.
فرماندار:
وامی برای این موضوع نداریم. باید برای وام‌های بانکی اقدام کنید و تنها راه همین است. در غیر این صورت وامی به این مسئله اختصاص داده نشده است.

متقاضی امتیاز گاز در روستا: 
در روستای جیم‌آباد زندگی می‌کنم. از سال‌۱۳۹۰ قرار بود که در طرح هادی قرار بگیرد. سال‌۱۳۹۳ ساختیم. سال‌۱۳۹۵ برای دهیاری پول ریختیم. انشعاب آب و برق گرفتیم، اما گاز نگرفتیم. از سال‌۱۳۹۹ در حال پیگیری هستیم تا به ما گاز بدهند. از سال‌۱۳۸۵ کشاورزی در جیم‌آباد انجام نشده و زمین‌ها همه مسکونی شده است. کارخانه نخریسی نیز از قبل بوده که اول جاده است. گفتند محدوده اطراف کارخانه طرح کاربری را عوض کرده‌اند و به همین دلیل امتیاز می‌دهند. اما به ما که در آن محدوده زندگی می‌کنیم و سال‌ها ساکن هستیم گاز نداده‌اند.

فرماندار: 
این موضوع را به معاونت عمرانی ارجاع می‌دهیم که جزئیات را بررسی و پیگیری‌های لازم را انجام بدهند.

متقاضی مجوز دست‌فروشی: 
در پارکینگ زیرگذر حرم پانزده‌سال دست‌فروشی و از این طریق هزینه‌های زندگی‌ام را تأمین می‌کردم. چندین ماه است که کارمان جمع‌آوری شده‌است. بیکار شده‌ام. مستأجرم. لطفا مساعدت کنید به من مجوز بدهند.

فرماندار: 
حرم مربوط به آستان قدس رضوی است، اما دست‌فروشی در اطراف حرم ممنوع و خلاف قانون است؛ بنابراین نمی‌توانیم مجوز بدهیم. در این زمینه نمی‌توانیم دستوری بدهیم ولی به مسئول مربوط در شهرداری ارجاع می‌دهم که این موضوع را بررسی کند.

متقاضی تعیین تکلیف طرح هادی در تپه‌سلام:
به نمایندگی از روستای تپه‌سلام مراجعه کرده‌ام. قسمت‌هایی در این روستا طرح هادی دارد و قسمت‌هایی ندارد. می‌گویند طرح هادی لکه‌ای است. با این شرایط در یک محدوده این روستا امتیاز تعلق می‌گیرد و در یک نقطه دیگر امتیاز تعلق نمی‌گیرد این مسئله را حل کنید من در این محدوده کارگاه تولیدی دارم و چندین بار مراجعه کرده‌ام، اما اراده‌ای برای حل مشکلات این روستا نیست.

در ادامه فرماندار در تماس تلفنی با بخشدار موضوع را در میان می‌گذارد و تأکید می‌کند بر اینکه این مشکل بررسی و پیگیری‌های لازم انجام شود. همچنین فرماندار مشهد می‌گوید در صورت ضرورت با حضور من جلسه‌ای تشکیل دهید.

متقاضی کمک درمانی به سه‌قلوها: 
چهار فرزند دارم. یک فرزند شش‌ساله و یک سه‌قلویی که یک سال‌ونیمه هستند. توانایی پرداخت هزینه‌های شیرخشک را نداشتم. شیر پاستوریزه به بچه‌ها دادیم. مریض و بستری شدند. یک مدتی مجدد شیرخشک دادیم، اما باز هم توانایی هزینه‌ها را نداشتیم. دور سر سه‌قلوهایم رشد نکرده است و روز‌به‌روز هم ضعیف‌تر می‌شوند. شبی یک قوطی شیرخشک مصرف دارند. هفته‌ای حدود ۲ میلیون تومان و ماهی در حدود دوازده میلیون تومان می‌شود. توان تأمین هزینه‌هایشان را نداریم.

فرماندار: 
همراه با فرد متقاضی به نماینده علوم پزشکی و نماینده خیران که در جلسه حضور دارند مراجعه می‌کنند و با مطرح کردن مشکل قرار می‌شود که شیرخشک تأمین شود و برای سایر درمان‌ها هم به پزشک معرفی شوند.

متقاضی ضامن برای وام: 
سیل‌زده خیابان سپاه‌۶۹ هستم. اینجا غریب هستم. اصالتا کرد کردستانم و شوهرم به دلیل کرونا فوت کرد. سیل که اتفاق افتاد با پنج فرزند آواره شدم. برای وام ودیعه مسکن، دختر نوزده ساله‌ای دارم که تنها کسی است که پشت سفته وام را می‌تواند امضا کند، اما قبول نکردند و وام را ندادند. باید کس دیگری سفته را امضا کند من هیچ کسی را ندارم و حتی تحت پوشش کمیته هم نیستم.

فرماندار:
اینکه باید یک نفر پشت سفته‌ها را امضا کند مسئله قانونی است، اما با کمیته امداد صحبت می‌کنم که مسئله شما بررسی شود و مشکل ضمانت سفته را حل کنند تا وام را بگیرید.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.