صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صنعت قطعه سازی، نقش درخورتوجهی در تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالا برای هر کشوری دارد. این بخش با داشتن سهم ۱۱درصدی از کل بخش صنعت ایران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و دولت نیز از این موضوع به خوبی آگاه است.

سرور هادیان | شهرآرانیوز، این بخش با داشتن سهم ۶۵درصدی از کل سهم صنعت خودرو ایران، دارای جایگاهی مهم و برجسته بوده و هرگونه تغییر در کلیت این بخش، به سرعت روی صنعت خودرو تأثیر می‌گذارد.

اکنون ۳۸۰واحد قطعه سازی در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد ۹۵واحد با ۱۵هزار نفر اشتغال، عضو انجمن قطعه سازی استان هستند و بیشتر قطعات مورد نیاز شرکت‌های بزرگی مانند سایپا و ایران خودرو را در کشور تأمین می‌کنند. ۹۵درصد از واحد‌های قطعه سازی استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.

سهم قطعه سازان خراسان رضوی در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۱درصد بود که این میزان اکنون به ۱۷درصد رسیده است. خراسان رضوی بعد از استان‌های تهران و البرز، بیشترین سهم را در تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور دارد، به طوری که تولیدات قطعه سازان این استان برابر تولیدات کل قطعه سازان کشور، به جز دو استان یاد شده است.

ظرفیت‌های قطعه سازی خراسان رضوی

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: در یک مقطع زمانی قطعه سازان خراسان رضوی ۲۰درصد ظرفیت تولید کشور را داشتند، در زمانی که میزان تولید خودرو در کشور سالانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو بود.

محمد مهدی شکورزاده با بیان اینکه ظرفیت خوبی در صنعت قطعه سازی استان وجود دارد، بیان می‌کند: درواقع ظرفیت بالفعل قطعه سازی در خراسان رضوی دست کم ۲۰درصد ظرفیت کشور است. یعنی اگر یک خودرو حدود ۱۰۰میلیون قطعه مصرف کند حدود ۲۰میلیون آن در خراسان رضوی تولید می‌شد که این موضوع به دلیل کاهش تولید خودروسازی افت کرد. وی می‌گوید: در خراسان رضوی تعداد افرادی که برای تولید قطعات خودرو از وزارت صمت پروانه دارند حدود ۴۰۰واحد است، اما آن‌هایی که عضو انجمن هستند ۹۵واحد هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکل قطعه سازی، زمانی پرداخت نشدن مطالبات از سوی خودروسازان بود، می‌گوید: امروز مشکلات همه اش زیرساختی است. اکنون در خصوص تأمین آب، برق و گاز با مشکلات متعددی روبه رو هستیم. همین مسئله سبب شده تا توسعه واحد‌های قطعه سازی با مشکل روبه رو شود.

وی درباره مشکلات دیگر قطعه سازان می‌گوید: سرمایه گذاری انجام نمی‌شود و اگر سرمایه گذاری انجام شود مسئله تأمین زمین وجود دارد. اکنون شهرک‌های صنعتی ظرفیتشان کامل و پر است و امکان اجرای فاز‌های توسعه‌ای برای قطعه سازان وجود ندارد. شکورزاده ادامه می‌دهد: کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلات ماست. همچنین مشکلات در حوزه بانک مرکزی بسیار زیاد است. تأمین ارز برای تهیه مواد اولیه با مشکلات فراوانی روبه روست. همچنین امکان آوردن ماشین آلات و احداث خطوط جدید بسیار سخت است.

سرمایه گذاری ناکافی

همچنین رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: بیش از ۹۵درصد صنعت خراسان رضوی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. این موضوع نشان دهنده این است که دراستان حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاری برای توسعه اقتصادی شرط ضروری است. حمایت‌هایی که در بخش صنعت یا در بخش‌های پشتوانه صنعت انجام شود، صد درصد در افزایش اشتغال و از همه مهم‌تر رشد ارزش افزوده و درآمد استان کارسازتر خواهد بود، زیرا به دلیل بالا بودن تکنولوژی‌های مورد نیاز و سهم دانش بنیانی‌ها مثلا در تولید قطعات خودرو، این مسئله کمک زیادی به اشتغال و کسب و کار می‌کند.

عبدا... یزدان بخش با بیان اینکه در قطعه سازی نکته‌ای که به عنوان موانع کار مشاهده می‌کنیم، این موضوع است که از صنایع خودروسازی دور هستیم، می‌گوید: یک کارخانه خودروسازی در خراسان داریم و آن هم ایران خودرو خراسان است، درصورتی که پتانسیل بالای خراسان رضوی در قطعه سازی فعال است.

وی تأکید می‌کند: خراسان رضوی دارای امکانات و تولیدکنندگان قطعه سازی درخور توجهی است، به ویژه در زمینه پلتفرم‌های جدید خودرو هم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، از این رو درخواست کاربردی و عمده از دولت و صنایع خودروسازی کشور داریم این است که به این ظرفیت توجه کنند.

این صنعتگر بیان می‌کند: از دیگر موانعی که در صنعت قطعه سازی وجوددارد، ۲۴ مورد موانع کسب وکار شناسایی شده‌است و پیگیرانه به دنبال راهکار برای رفع آن‌ها نیز هستیم. به عنوان مثال کمبود ارز، تسهیلات بانکی و تعهدات ارزی بخشی از مشکلات صنعت قطعه سازی استان هستند.

یزادن بخش ادامه می‌دهد: متأسفانه ما دور از تکنولوژی روز صنایع دنیا مانده ایم. ارتباطمان با کشور‌های دیگر به صورت مؤثر و جامع برقرار نیست، از طرفی سفارش‌هایی که‌ می‌خواهیم برای خرید مواد اولیه و دانش فنی داشته باشیم در واقع دستمان کوتاه است و امیدواریم در دولت آینده روی این مسئله برای کل صنایع توجه خاص و ویژه شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان می‌کند: ما باید یک رابطه معقول و برد - برد با همه دنیا داشته باشیم. قهر کردن و دور شدن از دانش و تکنولوژی دنیا، صنایع مختلف را از سرمایه گذاری دور می‌کند و اگر این موانع برداشته شود به بخش اقتصادی کشور و استان بسیار کمک می‌شود.

صادرات به روسیه

یزدان بخش درباره ظرفیت‌های صادراتی صنعت قطعه سازی می‌گوید: خوشبختانه زمینه‌های صادراتی خوبی در این صنعت داریم که امیدوارم در آینده نزدیک با افزایش ارتباط با کشور‌های دیگر بتوانیم از این زمینه‌ها بیشتر استفاده شود. در حال حاضر یک گروه صنعتی بزرگ قطعه سازی چند فعالیت را در زمینه صادرات با کشور روسیه شروع کرده اند که خوشبختانه منجر به قرارداد شده است. قطعات خودرویی که قرار است به روسیه صادر شود، مطابق و برابر با استاندارد‌های کیفی اروپاست.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت صنعت قطعه سازی اظهار می‌کند: این صنعت از تخصص‌های بالای فنی و ابزاری استفاده می‌کند. از این رو به طور طبیعی برای رسیدن به استاندارد‌های خودروسازی جهان، نیازمند متخصصانی کاربلد و مهارت‌های حرفه‌ای در این صنعت هستیم. امیدواریم این نیاز در استان با فعال کردن زمینه آموزش دانشگاهی، فنی حرفه ای، فارغ التحصیلان و جهت دادن دانش آموزان برای دوره‌های فوق دیپلم و دانشجویان در زمینه‌های تخصصی تأمین شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.