آینده برق ایران در گرو کنترل ماینر‌ها کاهش مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی | نرخ بیکاری استان در تابستان به ۵.۳ درصد رسید   آرامش در غرب آسیا، نرخ دلار در ایران را کاهش داد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کمیابی و گرانی برنج، دست‌پخت متولیانی است که نظارت بر بازار را رها کرده‌اند | غیب‌شدن برنج به دست محتکران آتش‌بس در غزه؛ کاهش قیمت در بازار جهانی نفت (۱۷ مهر ۱۴۰۴) ۱۰ کارشناس، آینده بازار مسکن را پیش‌بینی کردند (۱۷ مهر ۱۴۰۴) افت قیمت دینار و درهم در مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | موز ارزان شد قیمت طلا در مشهد با پایان‌یافتن نبرد اسرائیل و حماس کاهش یافت (۱۷ مهر ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی پس از توافق آتش بس غزه (امروز ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی پس رفت شیوع آنفلوانزای پرندگان H۵N۱ در طیور ایران پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴ آغاز فروش اقساطی خودرو KMC SR ۳ کرمان موتور از شنبه + جدول فروش (۱۹ مهر ۱۴۰۴) وام عجیب یک کارمند بانک با بازپرداخت بیش از نیم قرن + عکس قیمت امروز خودرو داخلی و خارجی (۱۶ مهر ۱۴۰۴) | بازار خودرو بلاتکلیف ماند گل تازه زعفران در خراسان رضوی امروز چقدر قیمت دارد؟ (۱۶ مهر ۱۴۰۴)‌ پیش‌بینی بانک آمریکایی از قیمت عجیب طلا در سال آینده میلادی مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران: مشترکان پرمصرف منتظر قبض‌های میلیونی باشند تغییر جهت بورس در آخرین روز کاری هفته | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ مهر ۱۴۰۴) راهنمای جامع خرید انواع تسمه نقاله شکاف عرضه‌وتقاضای نقره ۵ساله شد | اصلاح قیمت نقره در راه است؟ علت گران‌شدن میوه چیست؟ | رئیس اتحادیه: مقصر میوه‌فروش نیست سهمیه سوخت وسایل نقلیه فرسوده تغییر می‌کند فروش فوری سایپا از روز (یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + بخشنامه دلار در یک‌قدمی ۱۱۴ هزار تومانی شدن (۱۶ مهر ۱۴۰۴) حذف ۴ صفر تأثیری بر تورم یا رشد اقتصادی ندارد بازی مافیا - شهروند در بازار کالا‌های اساسی
سرخط خبرها

طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است

  • کد خبر: ۲۰۶۰۳۰
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است
یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر میان خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت به دلیل وجود موانع قانونی بعید است.

به گزارش شهرآرانیوز، امیرحسن کاکایی در ارزیابی مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار که به تازگی به امضای خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت رسیده است، گفت: این مصوبه قابل تحقق نیست، چراکه به صورت قانونی اجرای آن قفل است و طبق مصوبات شورای رقابت هم، این کار صحیح نیست.

وی افزود: ایران‌خودرو و سایپا با این سیاست‌گذاری و پاسکاری‌ها عملا در حال بدتر کردن شرایط خود و تولید هستند، هر چند خواسته آن‌ها درست است و باید فرآیند قیمت‌گذاری اصلاح شود، اما به دلیل این که مدیران‌عامل آن‌ها دولتی هستند، نمی‌توانند از دولت و حاکمیت شکایتی داشته باشند و منتقد سیاست‌های نادرست دولتی باشند، در غیر این صورت آن‌ها در این شرایط باید از شورای رقابت و وزیر صمت برای این مصوبه نادرست شکایت می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با قوانینی که در حال حاضر وجود دارد، صحبت از این مصوبه صرفا یک بازی کلامی است و مسئولانی که باید در قبال مردم و صنعت خودرو مسئولیت برعهده بگیرند، عملا شانه خالی می‌کنند؛ به خصوص اینکه مشخص نیست این تعداد خودرو از کدام مدل‌ها و چگونه به فروش خواهد رسید تا خواسته سیاست‌گذار مبنی بر این که بازار بهم نخورد، تامین شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران‌خودرو و سایپا در حال دست و پا زدن بوده و ما در حال تماشا هستیم، گفت: درست است که قطعه‌سازان و خودروسازان با وزیر صمت به توافق رسیده‌اند، اما مصوبه بر خلاف نظر شورای رقابت بوده و این نهاد زیرمجموعه سه قوه است و از نهاد ریاست جمهوری دستور نمی‌گیرد، بنابراین وزیر نمی‌تواند قانون را تغییر دهد؛ ضمن اینکه توافق اخیر یک مانع بزرگ برای اجرا دارد که آن هم تصمیم سیاست‌مدار‌های سطح بالاست که حتی بالاتر از دولت هستند و آن‌ها به شدت جلوی این کار را گرفته‌اند.

کاکایی علت انتشار این خبر را اعتراض محترمانه قطعه‌سازان و خودروسازان به وضعیت موجود دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند صدای خود را به مقامات بالادستی برسانند. ایران خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، به راه‌حلی رسیده‌اند که همان مصوبه است که بعید می‌دانم این به راحتی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: خودروسازان به دنبال تنش و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد نیستند، چراکه هرگونه تنشی به ضرر آن‌ها است؛ بلکه آن‌ها تمایل دارند اصلاح قیمت‌ها در کمال آرامش انجام شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت کارخانه‌ای پژو پارس TU۵ حدود ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۷۲۱ میلیون تومان است و در این میان چیزی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان سود خالص نصیب واسطه می‌شود؛ بنابراین اعتراض‌ها به طرح فروش خودرو در حاشیه بازار و آزادسازی قیمت‌ها به همین دلیل است که منافع عده‌ای از بین می‌رود.

کاکایی در پایان تاکید کرد: ادامه روند فعلی باعث تحمیل زیان‌های سنگین‌تر و نابودی کامل ایران‌خودرو و سایپا می‌شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->