پیام اعتراضی یمن به شورای امنیت درباره با تجاوزات اسرائیل به حدیده دیدار محسن رضایی و مسعود پزشکیان؛ توصیه‌های رضایی به رئیس جمهور منتخب ملت خاندوزی: دریافت تنخواه از بانک مرکزی برای اولین بار صفر شد سربازان اعزامی شهریور ۱۴۰۳ بخوانند | اعلام مشوق های ویژه «سرباز ماهر» بیش از ۳ هزار ایرانی در زندان‌های ترکیه صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران در سال ۱۴۰۲ دیوان محاسبات با ۲۹ متقاضی ثبت نام برای ریاست | ثبت نام ۲۲ نفر برای پست دادستانی دیوان تونس خواستار توقف فوری نسل‌کشی فلسطینی‌ها شد زمان برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان مشخص شد برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر + فیلم گزارش عملکرد وزارت خارجه در دولت سیزدهم از زبان کنعانی ناتو از آماده باش بیش از ۵۰۰ هزار سرباز تحت نظارت این ائتلاف خبرداد وزیر کشور برای شرکت در کنفرانس مواد مخدر وارد عراق شد نگرانی اسرائیل از حمله بعدی حوثی‌ها کاخ سفید: بایدن دوره ریاست جمهوری خود را کامل خواهد کرد حمله اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان (یکم مرداد ۱۴۰۳) واکنش رهبران جهان به انصراف بایدن از انتخابات آمریکا هریس پس از انصراف بایدن: ترامپ را شکست می‌دهم پزشکیان: تحریم‌کنندگان مردم ایران به دشمن ایران سلاح شیمیایی می‌دادند واکنش اوباما به انصراف بایدن از انتخابات آمریکا
سرخط خبرها

عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است

  • کد خبر: ۲۰۲۴۰۹
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است، همانطور که در بحث احتکار خودرو نیز وجود داشت که اخیرا برطرف شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی عسگری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تولید و فروش خودرو و قطعات آن گفت: در وهله اول باید ریشه‌ها و علت کاهش تولید قطعات خودرو مورد بررسی قرار گیرد؛ به نظر می‌رسد چرخه معیوب غیرطبیعی در حال اتفاق افتادن است که دارای یک سری ذی‌نفعانی بوده که نفع آن‌ها در کاهش تولید خودرو است.

وی توضیح داد: با کاهش تولید، عرضه کم و قیمت خودرو زیاد می‌شود؛ گرانی خودرو برای مردم ضرر و فاجعه است، اما برای یک عده نفع دارد که بخشی از قطعه‌سازان در این نفع شریک هستند، پس باید این موضوع به صورت دقیق ریشه یابی شود که در چه قطعاتی کمبود داریم و دلیل کاهش تولید خودرو چیست؟

عسگری یادآور شد: در صورت حاکم بودن شرایط طبیعی بر تولید، قطعه‌ساز از افزایش تولید استقبال می‌کند، چون سود آن‌ها در افزایش تولید است؛ کاهش تولید همچون همان احتکار کردن خودرو است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طبق تجارب قبلی، به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است البته نمی‌خواهم قضاوت کنم، اما نوعا این تجربه را داشته‌ایم همانطور که در بحث احتکار خودرو هم این وضعیت را شاهد بودیم که اخیرا برطرف شد.

وی توضیح داد: احتکار این گونه بوده که خودرو‌هایی را دپو کرده و به بهانه‌های مختلف همچون نبود قطعه عرضه نمی‌کردند؛ برخی بهانه‌ها واقعی بود منتها برخی دیگر واقعیت نداشت و یک نوع احتکار محسوب می‌شد.

عسگری در جمع بندی گفت: گاهی کاهش تولید حربه‌ای برای برخی از ذینفعان محسوب می‌شود که با تنظیم میزان عرضه به بازار، قیمت را به نفع خودشان مهندسی می‌کنند؛ این راهکار مقابله برای از بین بردن ریشه‌های تعارض منافع از سوی وزارت صمت و شورای رقابت است.

مصوبه مجلس برای اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز

وی ادامه داد: در همین راستا مجلس در لایحه برنامه هفتم اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز را تصویب کرد به گونه‌ای که سهام دارای تعارض منافع حذف می‌شود، همچنین باید قطعه سازان دارای سهام در شرکت‌های خودروساز و مشمول تعارض منافع و مخل رویه رقابتی، سهامشان را واگذار کرده یا اینکه از آن‌ها سلب حق رای می‌شود؛ این روشی برای خارج کردن ریشه‌های تعارض منافع است.

عسگری در پایان مجددا گفت: این کار با تشخیص شورای رقابت انجام می‌شود و سهام دارای زمینه ایجاد اختلال در رقابت شناسایی شده و بعد آن‌ها مکلف به واگذاری سهام بوده و یا اینکه حق رای از آن‌ها سلب می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->