به گزارش شهرآرانیوز، دغدغه فاصله محل زندگی تا محل کار، آنقدر اهمیت دارد که ممکن است حتی در انتخاب شغل یا محل زندگی تأثیرگذار باشد. هزینههای حملو نقل روزانه در زندگی گاهی آنقدر کمرشکن میشود که بخش زیادی از درآمد خانوارهایی که دارای خودرو شخصی نیستند باید صرف حملونقل شود.
حال تصور کنید محل زندگی در یکی از شهرکهای اقماری مشهد باشد و شما هر روز برای رسیدن به محل کار ناچار باشید که این هزینه را بپردازید. دغدغه و مشکلی که بسیاری از ساکنان شهر گلبهار و بینالود و حتی کسانی که در شهرکهای صنعتی مشغول به کار هستند به عنوان مسئلهای جدی از آن صحبت میکنند. گلبهار با پروژه مسکن مهر برسر زبانها افتاد.
در ادامه و در قالب واگذاری زمینهایی با عنوان پروژه نهضت ملی مسکن، یا واگذاری زمین در بینالود به واجدان شرایط در طرح فرزندآوری این شهرها به مسکن و سرپناهی برای اقشار متوسط جامعه تبدیل شد، اما از آنجا که اغلب ساکنان این شهرکهای اقماری در کلانشهر مشهد مشغول به کار هستند، نیاز به راهاندازی مترو برای حملونقل آسان، سریع، ایمن و ارزان یکی از ضرورتهایی است که بیش از ۱۰ سال است در مترو گلبهار به مشهد به سرانجام نرسیده است. مسئلهای که مطالبهای جدی از سوی برخی از شهروندان است. شهروندانی که هر روز ناچارند مسافت دوری را بین محل زندگی و محل اشتغال طی کنند.
شهروندی در پیامی به ستون حرف مردم نوشت: سالهاست منتظریم پروژه مترو به نتیجه برسد. از یک طرف با این شرایط بد اقتصادی مسکن داریم و خوشحالیم، اما از طرف دیگر هر روز ناچاریم هزینه زیادی را برای رسیدن به محل کار در مشهد بپردازیم. چرا از این پروژه صحبت میشود، اما به سرانجام نمیرسد؟
شهروند دیگری که در طرح فرزندآوری به او در بینالود زمین اختصاص یافته است، میگوید: زمین رایگان در بینالود دادهاند. از آنجایی که مالکیت داریم میتوانیم بفروشیم، اما با پول این زمین امکان ساخت خانه یا خریدن ملکی در مشهد فراهم نیست. در بینالود نیز اگر بخواهیم خانهای را بسازیم برای رفتوآمد به محل کار در مشهد به مشکل میخوریم. هیچ صحبتی نیز درباره راهاندازی مترو نمیشود. وقتی در این مکانها زمین میدهند فکری برای رفتوآمد مردم هم داشته باشند.
پروژه قطار حومه مشهدگلبهار سال۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی ترافیک کشور و سال۱۳۸۹ به تصویب دفتر فنی استانداری خراسانرضوی رسید و سال۱۳۹۱ کلنگ این طرح رسما به زمین زده شد، اما هنور به نتیجه نرسیده است. در همین راستا و به منظور پیگیری مطالبه مردمی سراغ کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد رفتیم تا این مسئله را جویا شویم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد صحبت خود را با بیان اینکه شهرکهای اقماری زیرمجموعه وزارت راهوشهرسازی هستند، آغاز میکند و میگوید: در وزارت راهوشهرسازی برای شهرکهای اقماری برنامهای نوشته شده است و دورنمای پانزده ساله برای تمام شهرکهای اقماری در نظر گرفته شده است. برای مشهد نیز گلبهار و بینالود در طرح هستند.
کیامرز با اشاره به جلسهای که چند سال گذشته برگزار شده است، بیان میکند: قرار است امتداد مسیر به انتهای خط۵ برسد. این طرح در گلبهار در حال اجراست. در بینالود نیز بستگی به بررسیهای وزارت راه و شهرسازی دارد که چه زمانی اقدام شود.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره چشمانداز راهاندازی مترو گلبهار اظهار میکند: اجرای این طرح به نظر میرسد دورنمای نزدیکی ندارد، اما به این نکته باید اشاره داشت که گلبهار در اولویت است. تا زمانی که مترو در گلبهار انجام نشود پروژه بینالود آغاز نخواهند شد. نکتهای که باید اشاره داشت این است که گلبهار نیز حدود ۱۰سال است دچار چالش راهاندازی است.
او درباره موانع موجود تصریح میکند: در بحث موانع اصلی، مسئله مهم بودجه است. درباره گلبهار این بودجه کامل اختصاص نیافته است. مورد بعدی ظرفیت خود شهر است. شهر اقماری بینالود نسبت به گلبهار به لحاظ جمعیت اصلا قابل مقایسه نیست. گلبهار در حال رشد است به هر حال در اولویت است.
کیامرز میافزاید: درباره گلبهار نیز زیرسازیها انجام شده و تونل به سمت خط یک قطار شهری مشهد در حال احداث است. البته طرحی که ارائه شده اینگونه است که هم به خط یک و هم به خط ۳ بتواند متصل شود، اما در مجموع دورنمای نزدیکی برای تحقق این مسئله نمیبینیم.
پاسخ مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد همچنین درباره دغدغه یکی از شهروندان که با ارسال پیام به ستون صدای مردم خواستار امتداد خط ۳ قطار شهری مشهد تا شهرک ابوذر شده بود، نیز از این قرار است: در ارتباط با این موضوع، باید به این نکته اشاره داشت که آخرین ایستگاه خط۳ قطار شهری مشهد در انتهای بولوار شهید اصلانی (میدان حسنآزادی) و ابتدای شهرک ابوذر جانمایی شده است.
کیانوش کیامرز این تأکید را دارد که با این ایستگاه دسترسی ساکنان شهرک ابوذر و شهید تنباکوچی به مترو فراهم میشود.
اردیبهشت امسال بود که به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه بودجه کشور درباره تکمیل مترو گلبهار به مشهد گفته بود که این پروژه در ردیف پروژههای اولویتدار دولت قرار گرفته است.
مسعود شکیبایی دراینباره گفته بود: قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) پای کار است. تولیت آستان قدس رضوی نیز به این مهم ورود کرده است. مترو گلبهار به مشهد پروژه مهم و شاخصی است که برای تکمیل آن علاوه بر دولت، مجموعه استانی نیز باید پیگیر باشد.
مترو گلبهار به مشهد چهلکیلومتر طول دارد که زیرسازی ۳۶کیلومتر آن انجام شده و مابقی تونل بوده که اجرای آن زمانبر است. در بخش زیرسازی و ابنیه، این پروژه به جز تونل این مسیر، تقریبا ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون میتوان ریلگذاری و روسازی ۳۵کیلومتر از مسیر پروژه را شروع کرد.