پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری
سرخط خبرها

قطار «مشهد-گلبهار» شاید ۲۰ سال آینده!

  • کد خبر: ۱۱۲۱۳۴
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
  • ۵
قطار «مشهد-گلبهار» شاید ۲۰ سال آینده!
با روند کنونی تخصیص بودجه، پروژه قطار حومه‌ای مشهد-گلبهار به زودی به سرانجام‌ نمی‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خیلی از آن‌هایی که گلبهار را برای زندگی انتخاب کرده اند، امیدشان برای رفت وآمد به مشهد، مترو مشهد-گلبهار بود؛ پروژه‌ای که در ادبیات قانونی به اسم «قطار حومه کلان شهر مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران» شناخته شده است و قرار بود مشهد را با ۴٠کیلومتر خط ریل به گلبهار پیوند بزند.

قطار برقی سریع السیر گلبهار-مشهد سال١٣٨۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال١٣٨٩ تأییدیه دفتر فنی استانداری خراسان رضوی را گرفت و یک سال بعد ردیف بودجه‌ای را با همین عنوان در قانون برنامه و بودجه کشور به خود اختصاص داد؛ ردیفی که می‌توانست دلیلی محکم برای مهاجرت شماری از مشهدی‌ها به گلبهار باشد. در سال ۱۳۹۱ هم کلنگ این خط ریلی به زمین خورد.

از آن زمان تاکنون یک دهه گذشته و جمعیت گلبهار که در سرشماری سال١٣٩۵ نزدیک به ٣٧هزار نفر اعلام شده بود، بر اساس برآورد‌های مرکز آمار به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. این یعنی در پنج سال گذشته جمعیت این شهر حدود سه برابر شده است و اکنون ۱۰۰ هزار نفر منتظر شنیدن صدای سوت قطار حومه‌ای مشهد-گلبهار هستند.

طبق وعده مسئولان، این پروژه باید تا پایان سال١۴٠٠ به پایان می‌رسید، اما اعداد و ارقام درج شده در ردیف بودجه «قطار حومه کلان شهر مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران» دستیابی به این هدف را در این بازه زمانی ناممکن کرد و با توجه به تحریم‌های اقتصادی تأمین مالی پروژه از طریق فاینانس نیز دور از ذهن است.

سهم بودجه‌ای ۱۴۰۱

آخرین بار در سال ۱۴۰۰ به صورت دقیق در بودجه سالیانه کشور اطلاعات مربوط به پروژه «احداث قطار حومه کلان شهر مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران» منتشر شد. این پروژه با شماره طبقه بندی یا ردیف بودجه اختصاصی ۱۵۰۲۰۰۲۰۰۵ در قانون برنامه و بودجه شناخته و ذیل فصل «برنامه حمل ونقل شهری و روستایی» با ردیف بودجه ۱۵۰۲۰۰۲۰۰۰ دیده می‌شد.

اما از آنجا که جدول‌های بودجه‌ای در قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ به صورت خلاصه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، جزئیات امسال این ردیف بودجه را مستند به قانون نداریم و باید به سخنان نمایندگان مجلس و مسئولان مربوط استناد کنیم.

حسین امامی راد، نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی به تازگی در این باره به ایرنا گفت: طرح قطاربرقی مشهد-چناران ردیف بودجه ملی دارد و بودجه امسال آن ۹۳۵میلیارد ریال است، ولی با این مقدار اعتبار سالانه، طرح پیش نخواهد رفت. با این حال اگر بودجه‌ای از سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان رضوی یا فاینانس خارجی برای طرح در نظر گرفته شود یا بخش خصوصی سرمایه گذاری کند، راه اندازی این خط ریلی سرعت می‌گیرد.

شاید ۲۰ سال آینده!

اکنون قطار‌های حومه‌ای در ١٠ استان تهران، البرز، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، مازندران و گلستان فعال هستند. در این میان، خراسان رضوی با برخورداری از ١٢درصد شبکه ریلی کشور و توسعه خط فرعی مشهد-سرخس، خطوط فرعی در مسیر ریلی مشهد-تهران و مشهد-طبس یکی از مناطق پرظرفیت برای توسعه خطوط راه آهن حومه‌ای است که باید توسعه بیشتری پیدا کند.

طبق برآورد در بودجه پارسال، اعتبار لازم برای پایان دادن به پروژه ۱۹۲۲ میلیارد تومان است. اگر نرخ تورم را به حساب نیاوریم و فقط همین رقم را بر بودجه مصوب امسال این پروژه تقسیم کنیم، متوجه خواهیم شد که با این روند این پروژه شاید بیست سال آینده به نتیجه برسد!

وضعیت کنونی پروژه

نماینده مردم چناران، گلبهار و طرقبه‌شاندیز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت اکنون امکان تأمین ۳۰۰میلیون یورو بودجه برای تکمیل این طرح را ندارد، افزود: اکنون از مجموع ۴۶کیلومتر طول طرح، زیرسازی ۳۶کیلومتر انجام شده و آماده ریل گذاری است. البته تملک زمین در برخی مناطق همچنان در حال انجام است.

امامی راد به رفت وآمد زیاد مردم شهرستان‌های مشهد، چناران، گلبهار و طرقبه شاندیز از جاده مشهد-چناران اشاره کرد و افزود: پس از مسیر‌های تهران-کرج و مرودشت-شیراز، بزرگراه مشهد-چناران با روزانه ۹۵هزار تردد خودرویی، پر رفت و آمدترین جاده کشور است.

او با اشاره به رفت وآمد نیمی از ۳۵میلیون زائر سالانه مشهد از طریق بزرگراه کنونی مشهد-چناران، بیان کرد: قطار مشهد-گلبهار-چناران در اصل مسیر ریلی برقی است، اما قرار شده است مانند قطار تهران-پرند ابتدا از خط ریل باس دیزلی در این مسیر استفاده شود و وقتی بودجه برقی کردن مسیر فراهم شد، این خط آهن برقی شود.

محمد زرافشان، مدیر پروژه قطار مشهد-گلبهار، نیز در آخرین اظهارنظرش پیشرفت فیزیکی این پروژه را در سال ۱۴۰۰ فقط ۴ درصد اعلام کرده و گفته بود: زیرسازی ۳۶کیلومتر از ۴۰کیلومتر مسیر طراحی شده در این پروژه انجام شده است و اکنون درحال ساخت تونل چهارکیلومتری ابتدای مسیر هستیم و عملیات ساخت ایستگاه گلبهار نیز درحال انجام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
0
0
سلام مسوولین گرامی تورو خدا به فکر مردمی که در گلبهار زندگی میکنند باشید که شاید از سر ناچاری در این شهر زندگی میکنند خواهشاً تو رو به قرآن متروی سریع السیر رو هر چه سریعتر به ثمر برسانید مردم رو اینقدر عذاب ندید پیشرفت گلبهار رو در اولویت قرار بدید همش مشهد مشهد مشهد بعد هم قیمت های نجومی مردم نمیتونن خونه بخرند و یا اجاره کنند بعد مجبورند به گلبهار و اطراف شهر برند لطفاً رسیدگی کنید
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
0
0
وقتیکه ۳۶ کیلومتر ساخت ریل توش میمانیم آنهم با ثروت و ادوات امروزه....ک هنوز چشم انداز بیست ساله ساخت دارد ب کارهای بزرگ دهه های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ طی جنگ جهانی و استعمار انگلیس و شوروی پی میبریم ک زمان آن خدا ن یامرز چگونه دل کوه های شما باز شد و با خر و استر و کلنگ آهنی فولاد اب ندیده راه را برای ما ملت قدر نشناس باز کردند..احسنت به کارگران آن دوره..آفرین به خرها و استران فهمیده و قوی آن دوره...و زنده باد لاستیک فرغون های چوبی؟! آنزمان....قیاس مع الفارغ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
1
0
وقتی می‌گوییم دستاوردهای
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
0
0
مسخره کردین ملتو.ادعاتونم میشه
ایرج سکندری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
0
0
با سلام چرا وقتی مسیر دسترسی به گلبهار هر روز شاهد تصادفات شدید هست برای کارگرا و قشر زحمتکش خانهدمیسازید اول زیر ساختاش اماده بشه بعد خونه بسازید ای کاش مسولین استان بیشتر به فکر مشهد و گلبهار باشن و از جاده سنتو برن گلبهار تا مردم عادی رو ددک کنن جای تاسفه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->