معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سال آینده با ۴ هزار و ۵۹۰ معلم خاص، ۲ هزار و ۳۷۲ معلم رابط، ۳ هزار و ۸۶۲ نیروی توانبخشی و ۹۱۳ نیروی مراکز اختلالات یادگیری کمبود داریم که امید است با برنامهریزیهای انجام شده این کمبودها مرتفع شود.
به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سید جوادحسینی در جلسه ویدئو کنفرانس با روسای ادارات آموزش و پرورشِ استثنایی استانهای کشور افزود: برنامه ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش رو و جبران کمبود نزدیک به ۱۲ هزار نیروی آموزش و پرورش استثنایی از طریق کارگروه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است.
وی ادامه داد: رایزنی و تلاش در جهت جذب نیروهای متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ ویژه آموزش و پرورش استثنایی، جدی گرفتن جذب نیروهای طرحی و سرباز معلم، استفاده از نیروهای داوطلب در قالب طرح زمان، جذب نیروی بازنشسته و استمرار کار آنها و اختصاص ساعت غیر موظف به همکاران از راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سهم آموزش و پرورش استثنایی از ۱۷ هزار دانشجوی سال گذشته دانشگاه فرهنگیان۵۰۰ دانشجو بود که روسای ادارات استانها باید از طریق رایزنی با مدیران کل این سهم را افزایش دهند.
حسینی یادآورشد: استاندارد معلمان مدارس ویژه ۶ به یک است که در حال حاضر این رقم ۱۱ به یک است و استاندارد معلمین رابط نیز ۶ به یک است که در حال حاضر این رقم ۱۷ به یک است.
وی افزود: نرم استاندارد برای گروههای طیف اتیسم، جسمی – حرکتی و چند معلولیتی باید حداکثر ۵ دانش آموز باشد.
معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته پوشش طرح سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان ۹۷ درصد بود ادامه داد: برنامه ریزی برای پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان از طریق همکاری و هماهنگی با معاونت آموزش ابتدایی جهت شناسایی بازماندهها و مداخلات موثر در دستور کار قرار دارد.
حسینی افزود: بدترین حالت این است که در سال جاری نتوانیم به صورت فیزیکی مراکز سنجش را راه اندازی کنیم که در اینصورت باید دنبال شرایط دیگری برای طرح سنجش باشیم.