صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خواب ممنوع، روزِ بیداری است!

  • کد خبر: ۲۴۰۰۱۱
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
حال و روزِ جامعه را همه می‌بینیم و می‌دانیم. نیاز به درمان دارد. این را هم همه می‌دانیم، اما در همین شرایط هم باید توجه داشته باشیم که درمان جای بهداشت را نمی‌گیرد.

حال و روزِ جامعه را همه می‌بینیم و می‌دانیم. نیاز به درمان دارد. این را هم همه می‌دانیم، اما در همین شرایط هم باید توجه داشته باشیم که درمان جای بهداشت را نمی‌گیرد. هرکدام در جای خود باید مورد توجه قرار بگیرد.

این را در نگاه و کلام کرامندِ مرجع فیلسوف و قرآن پژوه، حضرت آیت ا... جوادی آملی (مدظله) به صراحت می‌بینیم آنجا که با تأکید بر پیشگیری در حل مسائل کشور، می‌گوید: ما یک بهداشت داریم و یک درمان؛ بهداشت همان حرف صحیح، عمل صحیح و اقدام‌های پاک امینانه است که موجب پیشگیری خیلی از مشکلات کشور می‌شود و سپس کسی که مریض شد و تزریقاتی شد، باید درمان نیز باشد!. بله، درمان برای کسان و شرایط دشوار است که شاید نیاز به جراحی هم باشد، اما بهداشت برای همه است. حیاتی هم هست. 

مثل ماسکی که همه در شرایط فراگیری کرونا می‌زدیم. همه کرونا نداشتیم، اما خود را در معرض آن احساس می‌کردیم لذا برای مراقبت از خود هم ماسک می‌زدیم. هم فاصله اجتماعی را رعایت می‌کردیم و هم دست‌ها را با الکل می‌شستیم و کلی بایستگی مصرح در شیوه نامه بهداشتی را رعایت می‌کردیم. حق هم همین بود. تکلیف هم حکم می‌کرد جسممان را که امانت خداوندی است از گزند آسیب‌ها حفظ کنیم.

همان حکم امروز هم هست. باید جامعه مان را، کشورمان را، انقلابمان را حفاظت کنیم. راهش هم توجه حداکثری به بهداشت است. همان حرف صحیح، عمل صحیح و اقدام‌های پاک امینانه است که موجب پیشگیری خیلی از مشکلات کشور می‌شود.  با گفتگو. با شنیدن‌های بسیار و گفتن‌های منطقی می‌توانیم از فراگیری بیماری دل خوری و قهر و کینه، جلوگیری کنیم.

همان طور که در بهداشتی سازی جامعه در برابر کرونا، نظام همه توان خود را گذاشت، امروز هم باید با همه توان در میدان باشد. همان طور که آن روز کادر پزشکی- پرستاری کار تخصصی می‌کردند، امروز هم باید فضا را برای کار تخصصی اهل نظر باز کرد تا بتوانند راه را بر راهزنان آرامش مردم ببندند.

آن روز، اقلیتی واکسن نزدند و مخالفت کردند. امروز هم چنین اتفاقی، به قاعده، خواهد افتاد. مهم نیست، مهم این است که بیشتر جامعه به سلامت از این شرایط بگذرند. مهم این است که هوشیار باشیم. بیدار باشیم همه مان به ویژه مسئولان. این را آیت ا... مستند به نامه امام علی (ع) چنین تبیین می‌کند که  اگر می‌خواهید بخوابید مانند آنکه در زمان روزه و نماز، آب را مزمزه می‌کند، اما آب را فرو نمی‌برد، خواب را هم در چشمان خود مزمزه کنید نه اینکه بخوابید!

لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرارا او مَضْمَضَه، اگر خواب انسان به این اندازه باشد در هنگام خطر فورا بیدار می‌شود! اما اگر همه چیز را تمام شده بپنداریم و آسوده بخوابیم، خطر، نفس‌های ما را خواهد شمرد چه امیر المؤمنین (ع) تصریح می‌فرماید: مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْه اگر کسی بخوابد، دشمن بیدار حمله می‌کند، پس هشدار که همه ما و به ویژه حضرات مسئولان وظیفه داریم که همیشه بیدار باشیم. این بیداری است که خواب‌های بیگانگان را بی معنا‌ می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.