صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تعریق بیش از حد بدن نشانه بیماری است

  • کد خبر: ۲۴۰۲۴۴
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
عرق کردن در گرما، هنگام ورزش یا زمانی که تحت استرس هستید طبیعی است، اما اگر بدون چنین مواردی بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است به وضعیتی به نام هیپرهیدروزیس مبتلا باشید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هایپرهیدروزیس، تعریق غیر طبیعی و شدیدی است که لزوما مربوط به گرما یا ورزش نیست. ممکن است شما خیلی زیاد عرق می‌کنید به طوری که لباس هایتان خیس می‌شود یا از دست هایتان عرق می‌چکد. عرق زیاد علاوه بر اختلال در فعالیت‌های روزمره طبیعی، می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در موقعیت‌های اجتماعی و یا حس خجالت و شرمندگی شود.
هیپروهیدروزیس(تعریق شدید) که معمولاً بر روی دست ها، پاها، زیر بغل یا صورت تاثیر می‌گذارد. حداقل یک بار در هفته در طول ساعات بیداری اتفاق می‌افتد. تعریق زیاد معمولاً در هر دو طرف بدن اتفاق می‌افتد.

دکتر شوشانا مارمون، استادیار بالینی پوست در کالج پزشکی نیویورک در این باره می‌گوید: این شکل از تعریق بیش از حد می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. نه فقط عوارض جسمی، از عرق کردن و ایجاد لکه روی لباس گرفته تا دانه‌های قابل مشاهده عرق روی بدن، بلکه اغلب مولفه احساسی به دلیل ناراحتی اجتماعی یا خودآگاهی مرتبط با این بیماری وجود دارد.

برخی از افراد ممکن است در معرض خطر بالاتری قرار بگیرند، ازجمله افرادی که قبلا یکی از اعضای خانواده آنان به این عارضه مبتلا شده است یا افرادی که غذا‌ها یا مکمل‌هایی مصرف می‌کنند که می‌تواند باعث تعریق شود.

همچنین به گفته مارمون گرما، احساس استرس و غذا‌های تند یا مواد غذایی دارای کافئین می‌توانند باعث تشدید هیپرهیدروزیس شوند.

علائم و عوارض هیپرهیدروزیس را بشناسید

از علائم این بیماری می‌توان به تعریق خیلی زیاد در فعالیت‌های روزمره، پوسته پوسته شدن پوست بدن و عفونت‌های پوستی مکرر اشاره کرد.

مهمترین عوارض هیپرهیدروزیس عبارت از عفونت‌های پوستی است.

اقدامات ساده‌ای که می‌تواند به مهار تعریق بیش از حد کمک کند

مارمون در این باره می‌گوید؛ استفاده از ضد تعریق به جای دئودورانت می‌تواند کمک کننده باشد. ضد تعریق‌ها با مسدود کردن غدد عرق، مانع از تعریق می‌شوند، در حالی که دئودورانت‌ها بوی عرق و بوی بدن را می‌پوشانند.

استفاده از ضد تعریق روی پوست خشک قبل از خواب و سپس استفاده دوباره از آن در صبح توصیه می‌شود. به گفته مارمون، آن را در هر ناحیه از بدن که به‌طور قابل توجهی عرق می‌کند، از جمله کف دست، پشت و پشت زانوهایتان بمالید.

همیشه پارچه‌ها با الیاف قابل تنفس مانند پنبه ترجیح داده میشوند و برخی از افراد ممکن است از محافظ زیر بغل برای جلوگیری از لکه روی لباس استفاده کنند.
کفش خود را مرتبا عوض کنید و بگذارید کفش‌ها خشک شوند (۲ روز پشت سر هم یک جفت کفش را نپوشید). مواد طبیعی مانند چرم به گردش بهتر هوا نسبت به کفش‌هایمصنوعی یا پلاستیکی کمک می‌کند. جوراب‌های نخی برای خود انتخاب کنید، زیرا رطوبت را از پوست دور می‌کند.

تمام راهکار‌های فوق می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا به پای ورزشکاران و سایر عفونت‌ها کمک کنند.

همچنین سعی کنید به مکان‌ها و موقعیت‌هایی که در آنها عرق کردن شایع است نروید و در این مورد یادداشت‌برداری داشته باشید، تا بتوانید در آینده از رفتن به این مکان‌ها اجتناب کنید.

اثرات اجتماعی و عاطفی این بیماری داشتن دست‌های خیس و چکه دار، لباس‌های خیس از عرق می‌تواند خجالت آور باشد. در این شرایط وضعیت شما ممکن است برای پیگیری اهداف کاری و تحصیلی شما تأثیر بگذارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

گاهی اوقات تعریق بیش از حد نشانه یک بیماری جدی است. اگر تعریق شدید شما با سبکی سر، درد قفسه سینه یا حالت تهوع همراه است، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. 
اگر عرق کردن برنامه روزانه شما را مختل می‌کند، عرق کردن باعث ناراحتی عاطفی و کناره گیری اجتماعی شما شود و ناگهان بیش از حد معمول شروع به عرق کردن می‌کنید؛ و بدون هیچ دلیلی عرق شبانه را تجربه می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌های هایپرهیدروزیس معمولاً با دارو‌های ضد تعریق قوی شروع می‌شود. اگر ضد تعریق‌ها کمکی نکردند، ممکن است لازم باشد دارو‌ها و روش‌های درمانی مختلفی را امتحان کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب مسئول تولید بیش از حد عرق پیشنهاد کند. گاهی اوقات ممکن است یک علت زمینه‌ای پیدا شود و بیماری هایپرهیدروزیس درمان شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.