صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشهد، پیشرو در استفاده از آب‌های خاکستری

  • کد خبر: ۲۴۰۸۵۴
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
استفاده دوباره از بخشی از پساب خانگی که در اصطلاح به آن آب خاکستری گفته می‌شود و تصفیه و استفاده از آن برای برخی از مصارف خاص مثل آبیاری درخت‌ها وگیاهان همان مجموعه و حتی خیابان، شست‌وشوی حیاط و... یکی از همان منابع و راه‌های جدید برای حفظ منابع آبی است که مدت‌هاست در دنیا به مرحله اجرا رسیده و حسابش را هم پس داده است، اما در ایران به تازگی پا گرفته و به آن بها داده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، خشک‌سالی‌های طولانی مدت سال‌های اخیر و توزیع نامناسب منابع آبی، اوضاع و احوال وضعیت منابع آبی در ایران و از قضا در مشهد و استان را مدت‌هاست که قرمز کرده است و در این وضعیت وخیم، تقریبا تنها راه چاره‌ای که پیش روی مسئولان آبی قرار دارد، جست‌وجوی منابع جدید آبی و حفظ همان منابع قبلی است.

استفاده دوباره از بخشی از پساب خانگی که در اصطلاح به آن آب خاکستری گفته می‌شود و تصفیه و استفاده از آن برای برخی از مصارف خاص مثل آبیاری درخت‌ها وگیاهان همان مجموعه و حتی خیابان، شست‌وشوی حیاط و... یکی از همان منابع و راه‌های جدید برای حفظ منابع آبی است که مدت‌هاست در دنیا به مرحله اجرا رسیده و حسابش را هم پس داده است، اما در ایران به تازگی پا گرفته و به آن بها داده شده است. 

با توجه به شرایط بحرانی آب در مشهد و خشک‌سالی که خیلی وقت است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، و از طرف دیگر قابل تصفیه بودن تقریبا ۸۰ درصد از پسابی که یک واحد مسکونی در کل سال تولید می‌کند، ماجرای اجرا و الزام برخی از ساختمان‌ها به بازچرخانی و تصفیه آب‌های خاکستری در شهر از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و حالا ساختمان‌های گروه «د» ملزم به اجرایی کردن این طرح هستند و سایر مردم هم در صورت اجرا کردن این سیستم از شهرداری مشوق می‌گیرند.

اول آبان ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر مشهد لایحه‌ای با عنوان مدیریت مصرف آب، جداسازی و بازچرخانی فاضلاب خاکستری در ساختمان‌ها را تصویب کرد که در آن شهرداری مکلف به اجرای طرح‌های مدیریت مصرف آب با همکاری آبفا و اجرا کردن بازچرخانی فاضلاب خاکستری در ساختمان‌های شهر شده بود. 

براساس مهم‌ترین بند‌های این مصوبه، همه ساختمان‌های گروه «د»، شامل هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها، مجموعه‌های تجاری، ادارات در زمان صدور پروانه ملزم به رعایت جداسازی آب خاکستری شدند و شورا در بند ششم این مصوبه، به شهرداری اجازه داد تا به شهروندانی که از طریق بازچرخانی آب خاکستری باغ بام، فضای سبز معابر فرعی و... را آبیاری می‌کنند، برای هر ملک مسکونی تا سقف ۵ میلیون تومان هدیه اعطا کند. 

حدود یک سال بعد آیین‌نامه اجرایی جداسازی و بازچرخانی آب خاکستری به شورای شهر رسید و تصویب شد تا کار در این حوزه به صورت رسمی آغاز شود و خرداد ماه ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه بازچرخانی آب در ساختمان‌های مشهد بین شهرداری و آبفا و نظام مهندسی امضا شد تا مشهد اولین شهر کشور باشد که این طرح را اجرایی می‌کند.

آبیاری بخش زیادی از فضای سبز مشهد با آب خاکستری

معاون مهندسی آب سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به پیشرو بودن مشهد در زمینه استفاده از آب‌های خاکستری برای آبیاری فضای سبز گفت: همین حالا بخش زیادی از آبیاری فضای سبز مشهد با آب‌های خاکستری انجام می‌شود و تأمین آب جهت نگهداری و حفظ فضای سبز در مشهد به اقدامات مبتکرانه و به روز نیاز دارد.

از کمک فنی تا تسهیلات ۵ میلیون تومانی

عبدا... سلطان احمدی به مصوبه سال ۱۳۹۷ شورای شهر با موضوع آب‌های خاکستری اشاره کرد و افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد به متقاضیان اجرای طرح آب‌های خاکستری تسهیلات می‌دهد که رقم آن براساس مصوبه شورا، برای هر واحد مسکونی ۵ میلیون تومان است. البته اجرای طرح جدا سازی و استفاده از آب‌های خاکستری باید از ابتدای احداث ساختمان‌های مسکونی آغاز شود.

وی ادامه داد: شهرداری علاوه بر تسهیلاتی که شهرداری مصوب کرده است، در ماجرای استفاده از آب‌های سطحی هم در بحث جمع‌آوری کمک می‌کند و هم کمک فنی ارائه می‌دهد و همین الان هم به صورت مداوم داریم به کسانی که از بازچرخانی آب استفاده می‌کنند تسهیلات می‌دهیم و کمک می‌کنیم.

 سلطان‌احمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از الزام سازمان‌های مختلف برای همکاری با شهرداری در اجرایی شدن این طرح خبر داد و بیان کرد: مصوبه سال ۱۳۹۷ شورای شهر، سازمان‌های مختلف را ملزم به همکاری با مدیریت شهری برای اجرای طرح بازگردانی آب‌های خاکستری می‌کند، به عنوان نمونه سازمان نظام مهندسی مکلف به طراحی و تدوین چک لیست‌هایی برای حصول اطمینان از اجرای طرح در زمان صدور پایانکار شده است.

مصوبه به روز خواهد شد

مصوبه شش سال پیش شورای شهر مشهد برای آب‌های خاکستری و مشوق‌های آن به روز خواهد شد یا نه؟ معاون مهندسی آب سازمان پارک‌های شهرداری مشهد در پاسخ به این سؤال گفت: همان‌طور که قبلا گفتم، مصوبه شورای شهر مشهد برای این موضوع مربوط به سال ۱۳۹۷ است و از عمر آن حدود شش سال می‌گذرد، برای همین قصد داریم که مشوق‌ها در این زمینه را به‌روزرسانی کنیم.

استفاده از آب خاکستری، نیاز مشهد است

سلطان احمدی با تأکید بر اینکه برقراری سیستم بازچرخانی پساب و استفاده از آب خاکستری در مشهد لازم است تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در شهر مشهد و نیاز آبی فضای سبز شهر، برقراری سیستم بازچرخانی آب و استفاده از آب‌های به اصطلاح خاکستری لازم است؛ با این آب مردم می‌توانند درخت‌های داخل حیاط و به ویژه حاشیه خیابان‌های فرعی را آبیاری کنند تا هم در مصرف آب صرفه‌جویی شود و هم به دلیل کسری و کمبود آب، درختان معابر فرعی را از دست ندهیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.