الزام به استفاده از سامانه تعیین اجاره بها در مشهد | ۱۷ مشاور املاک متخلف پلمب شدند (۶ مرداد ۱۴۰۳) «هگمتانه» ثبت جهانی شد (۶ مرداد ۱۴۰۳) فردا یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) هیچ ازدواج و طلاقی در کشور ثبت نمی‌شود قیمت بلیت اتوبوس اربعین ۱۴۰۳ مشخص شد کاسبی با تب دنگی! وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری چه زمانی واریز می‌شود؟ چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ اقدامات اورژانسی در زمان گرمازدگی کدام است؟ هواشناسی هشدار داد؛ تشدید رگبار و رعدوبرق در ۱۳ استان و احتمال وقوع سیلاب در هفته جاری (۶ مرداد ۱۴۰۳) تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی خراسان‌رضوی در روز یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) حکم اعدام پرستار قلابی به زودی اجرا می‌شود ثبت اعتراض به نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تمدید شد + جزئیات نتایج آزمون سمپاد چه زمانی اعلام می‌شود؟ (۶ مرداد ۱۴۰۳) آزار و اذیت شیطانی زن جوان در پوشش مسافرکشی در پایتخت (۶ مرداد ۱۴۰۳) اثرات مواجهه طولانی با پرتو‌های فرابنفش | بین ساعات ۱۰ تا ۱۶، کمتر درمعرض نور خورشید قرار بگیرید آماده‌باش اورژانس کشور برای درمان گرمازدگی | استقرار اتوبوس‌آمبولانس در میادین بزرگ شهر‌های گرم دمای گرم‌ترین شهر ایران چند درجه است؟ (شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳) هشدار سازمان بازرسی به جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار کالا‌ها کودکی و  الفبای کسب وکار | ۲۰ راهکار برای آموزش کارآفرینی به کودکان هشدار قوه‌ قضائیه نسبت به اجاره کارت‌های بانکی روش‌های محافظت از پوست در وضعیت هشدار خطرناک تابش اشعه فرابنفش
سرخط خبرها

شدیدترین بحران آبی در دشت کهن مشهد

  • کد خبر: ۲۴۱۲۹۹
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
شدیدترین بحران آبی در دشت کهن مشهد
آب در دشت مشهد بسیار بیمار و زمین‌گیر شده و نفس‌های آخرش را می‌کشد. باید هوایش را داشته باشیم که بی‌آبی، مرگ و نابودی است.

روز‌های داغ مرداد‌ماه آغاز شده است. به گفته کارشناسان هواشناسی، امسال تابستان داغ‌تری را از سر می‌گذرانیم. آب در دشت مشهد بسیار بیمار و زمین‌گیر شده و نفس‌های آخرش را می‌کشد. باید هوایش را داشته باشیم که بی‌آبی، مرگ و نابودی است. محدوده مطالعاتی مشهد فضای مستطیل‌گونه‌ای بین دو رشته کوه هزار‌مسجد در شمال و بینالود در جنوب است. گستره آن بیش از ۶ هزار کیلومتر‌مربع است که نزدیک به نیمی از آن دشت است. مشهد پس از تهران، دومین کلان‌شهر ایران است. جمعیت آن نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است.

در سال، نزدیک به ۳۰‌میلیون نفر هم به آن رفت‌وآمد می‌کنند. در دشت مشهد نزدیک به ۶۰‌درصد جمعیت، ۷۵ درصد صنعت و بیش از ۹۰ درصد مراکز‌های خدماتی، بهداشتی، درمانی و بازرگانی استان مستقر شده است. افزایش بی‌حساب‌و‌کتاب جمعیت شهر و جانمایی شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها و شهر گلبهار در نیمه غربی دشت بر روی آبخوان زیرزمینی، اسراف بیمارگونه آب شرب و بهداشت، کشاورزی، صنعت، پایین‌بودن بهره‌وری آب و روند فزاینده آلودگی آن، دشت مشهد را با بدترین بحران در تاریخ کهنش روبه‌رو کرده است.

 در این دشت سطح آب زیرزمینی هر سال کاهش می‌یابد، حجمی از آبخوان زیرزمینی نابود می‌شود، آب و خاک شور می‌شوند، آب‌دهی چشمه‌ها، کاریز‌ها و چاه‌ها کم می‌شود، زمین نشست می‌کند و شکاف می‌خورد، پایداری راه‌ها، راه‌آهن، فرودگاه، خط‌های جابه‌جایی انرژی و آب و ساختمان‌ها و هرچه از گذشته‌های دور تاکنون ساخته‌ایم تهدید می‌شود و در ناحیه فرونشست خاک‌های بارور کشاورزی به کانون‌های ریزگرد و گرد‌و‌غبار تبدیل می‌شود.

در محدوده مطالعاتی مشهد، خشک‌سالی‌های بسیار شدید و گسترده، پیامد‌های ویرانگر گرم‌شدن زمین و رفتار‌های دور از همزیستی کشور افغانستان، شدت ورشکستگی آبی و پیامد‌های مرگ‌بار و برگشت‌ناپذیرش و کمبود شدید آب آشامیدنی و بهداشتی را دو‌صد‌چندان کرده است. 

مدیریت و تأمین آب در سال‌های گذشته با خشک‌سالی کم‌نظیر و بسیار شدید و کمبود شدیدتر اعتبار و بی‌اخلاقی‌ها، با همه نقد‌های منصفانه و عادلانه‌ای که بر آن هست، کاری کارستان بود. به همه آنان که چنین‌کار بزرگی را به سرانجام رساندند، دست‌مریزاد و خسته‌نباشید می‌گویم. ما سال‌هاست که نه آب زمین که خونش را می‌خوریم! آب‌خوان زیرزمینی را نابود می‌کنیم تا بیش از ۶۰‌درصد گستره دشت مشهد، زیر پا و پی خانه‌مان، فرو بنشیند. 

کج‌راهه‌ای که می‌رویم، پایانش دشتی سوخته و فرهنگ و تمدنی نابود‌شده و «عبرت دیگران» خواهد بود. تنها گزینه ممکن، کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری آب است. باید دست در دست هم، دشت مشهد و «قطعه‌ای از بهشت» را نجات دهیم. ما می‌توانیم و «در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->