صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کاسبی با تب دنگی!

  • کد خبر: ۲۴۱۴۲۳
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
این روز‌ها تب بیماری دنگی در فضای مجازی و رسانه‌ها داغ است و گمانه‌زنی‌‎هایی که درباره همه‌گیری این بیماری در کشور وجود دارد، ترس بازگشت یک همه‌گیری را مشابه آنچه در ایام کرونا رخ داد، به جان مردم انداخته است.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها تب بیماری دنگی در فضای مجازی و رسانه‌ها داغ است و گمانه‌زنی‌‎هایی که درباره شیوع همه‌گیری این بیماری در کشور وجود دارد، ترس بازگشت یک همه‌گیری را مشابه آنچه در ایام کرونا رخ داد، به جان مردم انداخته است.

تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ای موسوم به «آئدس» از انسان مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود. به این صورت که ابتدا پشه آئدس یک فرد آلوده را می‌گزد و خونخواری انجام می‌دهد؛ ویروس از این طریق وارد بدن پشه می‌شود و در صورتی که پشه، فرد سالم دیگری را بگزد یا تخم‌گذاری کرده و پشه‌های جدید را به وجود بیاورد؛ می‌تواند باعث انتقال تب دنگی به انسان شود.

اگرچه رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد که با توجه به عدم امکان انتقال انسان به انسان، تب دنگی مانند کرونا همه‌گیر نخواهد شد؛ اما به هرحال تجربه پاندمی سخت کووید ۱۹ ترس بازگشت به روز‌های تلخ را در دل برخی انداخته است.

همین موضوع بستری را فراهم کرده تا سودجویان در فضای مجازی به فروش کالا‌ها و دارو‌هایی برای مقابله با تب دنگی اقدام کنند!

یکی از کالا‌هایی که این روز‌ها شاهد تبلیغ گسترده و دروغین آن در فضای مجازی هستیم «سم مخصوص پشه آئدس» است. پیگیری‌های اهالی رسانه از گردانندگان این صفحات مجازی نشان می‌دهد که یک بطری سم که مشخص نیست محتوای آن چه ماده شیمیایی‌ای است، به قیمت ۲۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود!

برخی افراد نیز برای فروش بیشتر محصولات خود، آن را از بین برنده و پاک‌کننده پشه آئدس معرفی می‌کنند. برای مثال یک آگهی در فضای مجازی نشان می‌دهد که یک دستگاه هواساز به قیمت ۱۰ میلیون تومان، به عنوان دافع و پاک کنئنده تب دنگی معرفی و تبلیغ شده است.

در این میان شرکت‌های سم پاشی نیز با هدف ترغیب مشتریان، به ارائه تبلیغ برای خدمات سم پاشی برای از بین بردن سوسک، ساس، کنه و پشه آئدس پرداخته اند.

تبلیغ زیر نیز مربوط به یک دستگاه حشره‌کش است که به عنوان دورکننده پشه تب دنگی به دروغ در فضای مجازی در حال تبلیغ است!

تعدادی از اینفلوئنسر‌ها و بلاگر‌های اینستاگرامی نیز از قافله سوءاستفاده‌کنندگان عقب نمانده‌اند و با ارائه محتوا‌های غیرعلمی و نادرست، به ارائه روش‌های خانگی و دارویی برای جلوگیری از نیش پشه آئدس می‌پردازند.

تب دنگی پیشگیری و درمان اختصاصی ندارد!

حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که تب دنگی هیچگونه درمان اختصاصی ندارد، گفت: بیماری تب دنگی، نوعی بیماری ویروسی است و با علامت‌درمانی یعنی درمان علائم بیماری، بهبود می‌یابد و داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد؛ الان بهترین دارویی که برای درمان تب ناشی از این بیماری استفاده می‌شود استامینوفن است همچنین به افراد مبتلا توصیه می‌شود از مصرف آسپرین و آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت ابتلا به این بیماری پرهیز کنند.

وی افزود: پشه آئدس روی بدن خود لکه‌های سفیدی دارد و بنابراین اگر افراد با پشه‌ای با این نوع شکل گزیده شدند حتماً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و آموزش‌های لازم برای درمان بیماری را دریافت کنند. افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که آلوده به پشه آئدس شده است، در صورت گزش توسط پشه حتماً به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. در سایر نقاط کشور نیز افراد در صورت گزش توسط پشه و بروز علائم یادشده به‌ویژه تب، به پزشک یا مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت استان‌های آلوده به بیماری تب دنگی را اردبیل، آذربایجان شرقی، قزوین، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان، مازندران و خوزستان اعلام کرد و گفت: آب راکد و گرمای هوا همراه با شرجی، شرایط مناسب را برای پرورش تخم پشه‌ها و آلودگی پشه‌ها به ویروس تب دنگی مهیا می‌کند که حاشیه دریای خرز و جنوب کشور مستعد آن هستند، اما به هر حال امکان انتقال تخم این پشه‌ها از استان‌های مختلف به تهران و سایر شهر‌ها زیاد است، زیرا افراد با سفر و حمل و نقل و تجارت می‌توانند تخم پشه را بین مناطق و حتی کشور‌های مختلف جابجا کنند.

آن چه در این بیماری اهمیت دارد، رعایت اصول پیشگیرانه و عدم توجه به مطالب غیرعلمی موجود در فضای مجازی است. روش‌های پیشگیری از بیماری نیز بسیار ساده و شامل موارد زیر است:

زیستگاه پشه‌ها را کنترل کنید: پشه‌ها در لاستیک‌های کهنه، قوطی کنسرو، زیرگلدان‌ها و هرجایی که آب راکد وجود داشته باشد می‌توانند تخم‌ریزی و زندگی کنند. اگر شما در حال زندگی یا مسافرت به ناحیه‌ای هستید که بیماری تب دنگی در آنجا شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری این است که از مواجهه با پشه‌هایی که این بیماری را ایجاد می‌کنند خودداری کرده و محیط را برای رشد آنها مساعد نکنند. حداقل یک‌بار در هفته، ظروفی که دارای آب راکد هستند، خالی و تمیز کنید، ظروف کاشت گیاهان، ظروف مورد استفاده برای آب حیوانات و گلدان‌های گل‌دار و مخازن آب راکد را تمیز نگه دارید و در منزل روی پنجره‌ها توری نصب کنید.

از مواد دور کننده پشه استفاده کنید: مواد دافع حشرات مانند Permethrin را می‌توان به لباس، کفش، وسیله کمپینگ و یا تخت خود اسپری کرد. شما همچنین می‌توانید لباس‌های آغشته شده به پرمترین را استفاده کنید. برای پوست خود نیز یک دافع حاوی حداقل ۱۰ درصد غلظت DEET استفاده کنید.

توجه به زمان حضور در بیرون از منزل: پشه‌هایی که ویروس‌های عامل بیماری دانگ را حمل می‌کنند در طول روز تا غروب از نظر گزش بسیار فعال هستند، اما در شب نیز می‌توانند گزش را انجام دهند و بنابراین بهتر است در مناطق آلوده به پشه در ساعات روز، کمتر بیرون از خانه حضور پیدا کنید.

لباس‌های محافظت کننده بپوشید: هنگامی که شما به مناطق آلوده به پشه می‌روید، پوشیدن یک پیراهن آستین‌بلند، شلوار بلند، جوراب و کفش برای پیشگیری از این ابتلای به این بیماری مؤثر است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.