صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یک منتقد تلویزیون و سینما گفت: متأسفانه شاهد حضور تعدادی هنرمند خاص در تلویزیون هستیم که تولیدات آن‌ها موردتأیید مدیران رسانه ملی است، نه مردم؛ این یعنی شاهد وجود انحصارطلبی در صداوسیما هستیم.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز؛ تعداد بازپخش سریال‌هایی از تلویزیون که طی چند سال قبل با استقبال مردم روبه‌رو شده بود، امروز به یک معضل بزرگ تبدیل شده و بسیاری از مردم دیگر علاقه‌ سابق را به تماشای تلویزیون ندارند.

جبار آذین در این خصوص می‌گوید: اساساً بازپخش مجموعه‌های موفق سال‌های قبل را که در هنگام تولید و پخش با استقبال مردم رو‌به‌رو شدند، می‌توان به دو دلیل عمده بررسی کرد؛ اول اینکه آیا مردم همچنان هنوز سلیقه و ذائقه دور را دارند؟ آیا استقبال از بازپخش چندباره این سریال‌ها در سال‌های بعد با توجه به تغییر شرایط، کار درستی است؟ و دوم اینکه آیا مسئولان در تولید آثار به سلیقه مخاطب آگاه هستند و به این سلیقه توجه می‌کنند؟

آیا تلویزیون در این عرصه فعال است؟

وی با تاکید بر اینکه واقعیت این است که در سال‌های اخیر نه‌تنها تلویزیون برای مناسبت‌های مختلف ملی، پرکار نیست، بلکه این مسئله با سهل‌انگاری رو‌به‌رو بوده، اظهار کرد: سال‌ها از تولید آثار بازپخشی تلویزیون می‌گذرد. طی این سال‌های شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تغییر کرده و مردم مانند سال‌های گذشته سلیقه مشابه‌ای ندارند؛ لذا با بازپخش سریال‌های قدیمی، آن‌ها از تلویزیون دل‌زده و دور می‌شوند.

ضرورت رعایت سلیقه و نیاز مردم در پخش چندباره سریال‌های تلویزیونی

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه حتی در بازپخش سریال‌های قدیمی لازم است مدیران رسانه‌ملی، سلیقه و نیاز مخاطب را در نظر بگیرند، می‌افزاید: تاریخ پخش برخی سریال‌ها در تلویزیون گذشته و حتی بازپخش چندباره آن‌ها نمی‌تواند مردم را پای رسانه ملی بنشاند.

آذین ادامه می‌دهد: اگر قرار است رسانه‌ملی برای مردم کار کند، لازمه‌اش این است که یک نوع تفکر و برنامه‌ریزی قوی برای آن انجام دهد. تلویزیون نیاز دارد که بازنگری اساسی در تولید خود داشته باشد و محور این تولیدات را نیاز و سلیقه مخاطب در نظر بگیرد، در غیر این صورت، شاهد ریزش بیشتر مخاطب و افزایش استفاده از ماهواره خواهیم بود.

شاهد وجود نوعی انحصارطلبی در تلویزیون هستیم

وی با اشاره به اینکه حقیقت تلخ این است که در‌های تلویزیون به روی هنرمندان با سلیقه‌های مختلف باز نیست، یادآور می‌شود: متأسفانه شاهد یک نوع انحصارطلبی در رسانه ملی مانند سینما هستیم. به این ترتیب که مدیران تلویزیون با یک‌سری از هنرمندان خاص ارتباط دارند که تولیداتی را می‌سازند که موردپسند مدیران باشد.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه در ساخت تولیدات نمایشی لازم است به همه موضوعات از خانوادگی و پلیسی گرفته تا مذهبی، دینی و اجتماعی توجه شود، می‌گوید: متأسفانه تنوع موضوعات در تولید آثار نیز وجود ندارد و مخاطب عمدتاً با موضوعات تکراری رو‌به‌رو است؛ این یعنی نیاز و سلیقه مخاطب در تولید آثار مورد توجه قرار نگرفته است.

آذین معتقد است خواست مردم، تنوع در موضوعات و دعوت از هنرمندان کاربلد می‌تواند منجر به تولید آثار قوی در تلویزیون شود. 

وی اضافه می‌کند: ما در حال حاضر در کشورمان شاهد شرایط جدیدی هستیم؛ زیرا رئیس‌جمهور جدیدی قرار است کار کشور را در دست بگیرد. به همین ترتیب مسئولان جدیدی در بخش‌های فرهنگ و هنر قرار می‌گیرند. از این رو لازم است همکاری خوبی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی قانونی فرهنگ و هنر با رسانه ملی شکل بگیرد و علاوه بر اینکه مردم شاهد تولید هنر‌های نمایشی به‌روز و باکیفیت مناسب در عرصه مختلف سینما، تئاتر، تلویزیون و... باشند، از فعالیت جزیره‌ای در عرصه فرهنگ و هنر نیز طی مدیریت دولت چهاردهم جلوگیری شود.

این منتقد سینما و تلویزیون ضمن تأکید بر لزوم وفاق ملی در تولید آثار فرهنگی‌هنری با حضور فعال بخش‌های فرهنگ و هنر کشور، بیان می‌کند: اگر با شرایطی که ذکر شد، رسانه ملی آثار را تولید کند، شاید بتواند از بخش زیادی از ریزش مخاطب جلوگیری کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.