صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صورت سرخ بورس همزمان با استقرار دولت جدید

  • کد خبر: ۲۴۱۹۴۶
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
بازار سرمایه پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان قرمزپوش شد، آیا این روند ادامه دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز، تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان توسط رهبر معظم انقلاب انجام شد و تا تشکیل کابینه دولت چهاردهم زمان زیادی باقی نمانده است. بعد از پیروزی پزشکیان در انتخابات، بورس روی خوشش را به رئیس جمهور نشان داد. شنبه ۱۶ تیرماه شاهد رشد ۴.۱ درصدی بازار سرمایه بودیم. اما دیروز بورس ۱.۳۵ درصدی رویه‌ای را که در طول چند هفته اخیر در پی گرفته بود ادامه داد.

بورس در این مدت نوسان شدیدی نداشته و از ۱۶ تیر ماه تاکنون شاخص کل بورس ۵۷ هزار واحد معادل ۲.۶ درصد کاهش پیدا کرده و به عدد ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار واحد رسیده است. اما آیا این روند نزولی کم‌قدرت همچنان ادامه خواهد داشت؟

فرش سبز برای دولت‌های جدید

به‌طور معمول با تغییر دولت‌ها و توجه دولتمردان در روز‌های نخستین دولت خود به بازار سرمایه شاهد رونق بازار سرمایه بوده‌ایم. پس از انتخاب شهید رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بازار سرمایه تا ۶ شهریورماه ۳۶ درصد رشد کرد. این قصه فقط برای شهید رئیسی اتفاق نیفتاد.

 پیش از این، در سال ۱۳۹۲ و زمانی که حسن روحانی نیز به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، بازار سرمایه از ۲۴ خرداد تا پایان آذرماه همان سال وارد روندی صعودی شد و بیش از ۹۰ درصد رشد کرد. اکنون نیز با توجه به تیم اقتصادی دولت چهاردهم انتظار می‌رود که بازار سرمایه روی خوش خود را به این دولت نشان دهد. اما می‌توان انتظار داشت که بازار تا زمان تعیین کامل هیئت دولت همچنان در فاز انتظار باقی بماند.

امید به تحولات سیاسی و سیاست‌گذاری

بعد از انصراف جو بایدن از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد افزایش شانس پیروزی نماینده حزب دموکرات، یعنی کامالا هریس بوده‌ایم. از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز که از عملیات تروریستی (یا نمایش از پیش تعیین شده عملیات تروریستی) جان سالم به در برده از همین حالا یاوه‌گویی درباره ایران را آغاز کرده است و ایران را تهدید می‌کند. 

در واقع گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش شانس هریس دربرابر ترامپ نیز تاحدی به نفع اقتصاد ایران و بیانگر امکان احیای برجام است. این موضوع نیز می‌تواند تا حد زیادی بر بازار سرمایه و همین‌طور بازار ارز و طلا تأثیرگذار باشد. البته تا حصول نتیجه این رقابت هنوز فرصت باقی است.

علاوه بر این پارامتر تعیین‌کننده دیگری که می‌تواند به رونق بورس کمک کند و این احتمال وجود دارد که نخستین گام‌های عملیاتی آن در نیمه دوم سال برداشته شود، تک‌نرخی شدن ارز است. بی‌تردید اجرای یک‌باره این سیاست می‌تواند شوک سنگینی به اقتصاد وارد کند و به معیشت مردم نیز صدمه بزند. از این رو می‌توان حدس زد که تیم اقتصادی دولت چهاردهم اجرای این سیاست را به صورت گام به گام جلو ببرد.

طبق اظهارات علی طیب‌نیا، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت تک‌نرخی کردن ارز است. این سیاست با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ دلار نیمایی اتفاق می‌افتد. احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی به معنای افزایش درآمد شرکت‌هاست و این ظرفیت را دارد که در بازار حرکت مثبتی را ایجاد کند. همان‌طور که پیش از این در گزارش «بازار در فاز انتظار» اشاره کردیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار سرمایه بعد از استقرار کامل دولت وارد فاز رونق شود، اما تا آن‌زمان معاملات کم‌جان خواهد بود و نوسانات مثبت و منفی به‌طور خنثی در بازار ادامه خواهد یافت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.