صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با حضور مقامات داخلی و سران کشورهای خارجی، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بهارستان با حضور مقاماتی از ۸۶ کشور جهان به همراه مقامات کشوری و لشگری کشورمان آغاز و در دستور جلسه اصلی، برگزاری مراسم تحلیف قرائت شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای مراسم، با خیرمقدم به میهمانان و گرامیداشت یاد شهید رئیسی و همراهان وی، به ایراد سخنرانی پرداخت.

متعهد می‌شویم دولت را حمایت کنیم

محمدباقر قالیباف گفت: مجلس از همه ابزار‌ها استفاده می‌کند تا از دولت در مسیر دشوار پیش رو حمایت کند.

وی در ادامه اظهار کرد: همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه، وفق قانون اساسی در یک انتخابات کاملا رقابتی و سیاسی در سلامت و امنیت کامل رئیس جمهور کشورمان انتخاب شد. این امر حاکی از ثبات و اقتدار مثال زدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

رییس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است. امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا است. اینکه ما ایستاده ایم و بر سر عهدی که بسته ایم خواهیم بود.

وی اظهار داشت: مجلس از همه ابزارها استفاده می‌کند تا از دولت در مسیر دشوار پیش رو حمایت کند.

وی ادامه داد: ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس جمهور محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی رعایت سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین راستا مجلس خود را در کنار دولت تعریف می‌کند و اطمینان داریم که در صورت رعایت این اصول از سوی دولت مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهیم بود که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای مردم عزیزمان رقم بزند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی گری و کار آمدی می‌باشد که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضای عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند، در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نو آوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری که باید با چشم اندازی روشن و اراده‌ای استوار جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم دولتی که بتواند آرمان‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند و رفاه امید و زندگی و عدالت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

وی گفت: تمامی ارکان و قوای کشور باید عظم جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند.

قالیباف گفت: گسترش صلح و ثبات در منطقه دغدغه اصلی ما بوده و هست و همانطور که در سال‌های گذشته با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت برای این منظور همت گماشته‌ایم به این راه مقدس ادامه خواهیم داد، امروز نه تنها مساله اول جهان بلکه مساله اول انسانیت قضیه غزه است، ماجرای غزه رویا رویی محور شرافت در برابر محور جنایت است، همه باید مشخص کنند در کدام سمت تاریخ قرار گرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته مقابل باند جنایت و در کنار شرافت و انسانیت قرارخواهد داشت، متاسفانه تنش زایی و جنایت علیه بشریت توسط رژیم اشغالگر قدس در نهایت بی رحمی در حال انجام است.

قالیباف اضافه کرد: امروز تاریخ در حساس ترین زمان خود در دفاع از مظلوم وصلح به سر می برد و حمایت آمریکا و مداخلات ناصواب قدرت های غربی مانع حل مساله فلسطین است که باید با واکنش همه کشورهای مسلمان و آزادی خواه روبرو شود.

قالیباف در پایان سخنرانی خود از محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه دعوت کرد تا به ایراد سخنرانی بپردازد.

رییس جمهور خود را وقف خدمت مردم کند

غلامحسین اژه‌ای رییس دستگاه قضا کشور اظهار داشت: یاد بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام و یاد شهدای گرانقدر و شهید والامقام سپهبد عزیز حاج قاسم سلیمانی وو هم‌چنین یاد شهدای خدمت و رییس‌جمهور شهید آیت الله  رئیسی و همراهانش را گرامی میدارم و علو درجات را برایشان مسئلت دارم.

وی ادامه داد: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران در غم از دست دادن رییس جمهور خود بودند و بدخواهان به فتنه گری می افزودند، انتخابات ریاست جمهوری در کمال امنیت و صحت برگزار شد و مردم آقای پزشکیان را به عنوان رییس جمهور برگزیدند. این انتخاب توسط مقام معظم رهبری تنفیذ و ایشان مسئولیت اجرای قوه مجریه را عهده دار شدند. 

اژه ای اظهار داشت: امروز رییس جمهور محترم طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان به خداوند متعال سوگند یاد می‌کند تا پاسدار مذهب رسمی و قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد و همه صلاحیت های خود را در انجام مسئولیت های خود بر عهده گیرد و خود را وقف خدمت مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتییانی از حق کند و از خودکامگی دوری کند و از حقوق اشخاص حمایت کند.

اژه ای ادامه داد: رییس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند. این مسئولیت خیلی سنگین است. رییس‌جمهور با استعانت از خداوند، پیامبر اسلام و ائمه (ع) از قدرتی که مردم به عنوان امانت دست او سپرده‌اند، همچون امینی پاسدار و وفادار از آن نگهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد. رییس‌جمهور از زمان تبلیغات انتخابات تا الان عنوان کرده است که این قدرت را به تاسی از امیرمومنان امانت می داند و نه طعمه و همه تلاش خود را برای تحقق عدالت، پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد. اینجانب ضمن تبریک مجدد به ریس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان از خدای قادر متعال توفیق ایشان را در قبال مسیولیت سنگین خواستارم. آقای دکتر پزشکیان خداوند به شما توفیق دهد.

وی ادامه داد: همان طور که رهبر معظم و فرزانه انقلاب فرمودند، قوه قضاییه در کمک به دولت چهاردهم در هر نقطه که باشد، حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویتدار کشور از جمله مسایل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود. 

رییس قوه قضاییه در پایان ضمن خیرمقدم به مهمانان باردیگر علو درجات را برای شهدای کشور و افزایش طول عمر را برای مقام معظم رهبری خواستار شد.

قرائت سوگندنامه

در ادامه، دکتر مسعود پزشکیان با همراهی حجه الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای با حضور در جایگاه، به قرائت سوگندنامه ریاست جمهوری پرداخت.

متن سوگندنامه ریاست جمهوری که پزشکیان قرائت کرد بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعداد‌ها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور سوگندنامه را امضا کرد و این سوگندنامه به امضای رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان رسید.

سخنرانی پزشکیان در صحن علنی

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیر مقدم گویی به سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی بیان کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده لحظه‌ای تاریخی است.

وی در ادامه بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است. محور همگرایی التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۶:۲۰ امروز سه‌شنبه ۷ مرداد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و ساعت ۱۷:۱۵ به کار خود پایان داد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.