صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سفیر ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره ترور اسماعیل هنیه گفت: مسئولیت ایالات متحده آمریکا به عنوان متحد استراتژیک و اصلی‌ترین حامی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک نباید نادیده گرفته شود. این اقدام بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد.

به گزارش شهرآرانیوز، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع: «وضعیت خاورمیانه» افزود: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند و آن را به‌عنوان نقض جدی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و همچنین تجاوز به حاکمیت و امنیت ملی ایران می‌داند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این اقدام تجاوزکارانه تروریستی، که به اندازه کافی تحریک‌آمیز است، نقض جدی صلح و امنیت است و نیازمند اقدام فوری و مؤثر شورای امنیت سازمان ملل در اجرای وظایفش بر اساس منشور است.

وی تصریح کرد: متأسفانه، ایالات متحده آمریکا بار دیگر تصمیم گرفته‌ چشم خود را بر روی واقعیت ببندد و از ریشه‌های وضعیت کنونی غافل شود. گروه‌های مقاومت فلسطین مانند حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه تروریست نیستند. آن‌ها طبق قوانین بین‌المللی، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و برای مبارزه با اشغالگری‌ها و تجاوزات ایجاد شده‌اند.

ایروانی ادامه داد: امروز در این نشست و در یک نمایش مزورانه، این سه کشور به دروغ جمهوری اسلامی ایران را مقصر دانسته و متهم کرده‌اند؛ بی‌آن‌که به ناکامی‌ها و شکست‌های خود به‌عنوان اعضای دائمی شورای امنیت در پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود برای حفظ صلح و امنیت در منطقه اذعان نمایند.

متن کامل سخنرانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

ابتدا مایلم مراتب قدردانی صمیمانه خود را از فدراسیون روسیه بابت تشکیل این نشست اضطراری ابراز نمایم. همچنین از چین و الجزایر که درخواست برگزاری این نشست را کردند و از سایر اعضایی که حمایت کردند، قدردانی می‌نمایم.

آقای رئیس،

اعضای محترم شورا،

ما درخواست این نشست فوری را دادیم تا امروز در شورای امنیت حاضر شویم و به موضوعی پر اهمیت و بسیار فوری بپردازیم؛ موضوعی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و اصولی را که این سازمان ملل متحد بر اساس آن تأسیس شده، به چالش می‌کشد.

همانطور که در مکاتبه امروز به شما، آقای رئیس، اشاره شده، در نتیجه اقدام تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل، آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رهبر بزرگ مبارزه مشروع مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، به‌صورت بزدلانه‌ای ترور شد.

آقای هنیه که به دعوت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران با حضور رهبران بسیاری از کشورهای خارجی در تهران حضور داشت، به همراه همراهش در محل اقامت خود در تهران در حدود ساعت 2 بامداد چهارشنبه هدف این اقدام تروریستی قرار گرفت.

این اقدام تروریستی تنها یک نمونه دیگر از الگوی دهه‌ها تروریسم رژیم اسرائیل است که فلسطینی‌ها و دیگر حامیان و همدلان قضیه فلسطین در سراسر منطقه و فراتر از آن را مورد هدف قرار داده است.

علاوه بر اهداف تروریستی، رژیم اسرائیل نیز هدف سیاسی از این اقدام داشت که برهم زدن روز اول دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بود که اولویت آن تقویت صلح و ثبات در منطقه و ارتقاء همکاری‌ها و تعاملات سازنده با جامعه بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند و آن را به‌عنوان نقض جدی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و همچنین تجاوز به حاکمیت و امنیت ملی ایران می‌داند.

این اقدام تجاوزکارانه تروریستی، که به اندازه کافی تحریک‌آمیز است، نقض جدی صلح و امنیت است و نیازمند اقدام فوری و مؤثر شورای امنیت سازمان ملل در اجرای وظایفش بر اساس منشور است.

این جنایت جدا از سایر تجاوزات نیست، بلکه بخشی از یک الگوی گسترده‌تر از اقدامات و سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه سایر کشورها در منطقه است. تنها چند ساعت پیش از این جنایت فجیع، این رژیم حملات تروریستی بزدلانه‌ای را در حومه جنوبی بیروت، لبنان، انجام داد که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داد.

رهبران جنگ‌طلب این رژیم یاغی بی‌اعتنایی کامل به اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل را نشان داده‌اند.

جنایات آن‌ها فقدان تعهد به صلح و ثبات در منطقه را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که قصد دارند جنگ را در سراسر منطقه تشدید و گسترش دهند.

مسئولیت ایالات متحده آمریکا به عنوان متحد استراتژیک و اصلی‌ترین حامی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک نباید نادیده گرفته شود. این اقدام بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد. ادامه تجاوزات اسرائیل صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل، نمی‌توانند نسبت به این جنایات هولناک بی‌تفاوت بمانند و باید اقدامات قاطعانه‌ای برای رسیدگی به این نقض‌ها و مسئول دانستن عاملان آن انجام دهند.

آقای رئیس،

حملات مداوم و سیستماتیک علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه، که با استفاده نامتناسب از زور و حملات کورکورانه همراه است، منجر به گرفتن غم‌انگیز جان‌های بسیاری، تخریب گسترده و تعمیق بحران‌های انسانی شده است.

این اقدامات که زیرساخت‌های غیرنظامی، مناطق مسکونی و تأسیسات پزشکی را هدف قرار می‌دهد، نه‌تنها نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه است، بلکه بر اساس کنوانسیون‌های ژنو جنایات جنگی محسوب می‌شود.

متأسفانه، بی‌عملی و ناتوانی شورای امنیت باعث شده است که این رژیم جسارت بیشتری پیدا کند و به ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین و اقدامات تجاوزکارانه علیه سایر کشورهای منطقه ادامه دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها از پیامدهای جدی فعالیت‌های شریرانه رژیم اشغالگر اسرائیل برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داده است.

با وجود این تحریکات، جمهوری اسلامی ایران همواره حداکثر خویشتنداری را اعمال کرده است.

پس از حمله تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ما در پایتخت سوریه، دمشق، به سرعت شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل را از اقدام خلاف بین‌المللی رژیم اسرائیل مطلع کردیم و از شورای امنیت خواستیم که این اقدام جنایتکارانه و تروریستی را قاطعانه محکوم کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین جنایات و تجاوزاتی را انجام دهد.

متأسفانه، شورای امنیت در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده و ایالات متحده آمریکا مانع از صدور نهایی پیش‌نویس بیانیه مطبوعاتی پیشنهادی روسیه در محکومیت اقدام وحشیانه رژیم اسرائیل شد.

اکنون ضروری است که رژیم اشغالگر به طور کامل در قبال جنایات خود پاسخگو باشد. این رژیم نباید مجاز به فرار از مسئولیت در قبال نقض‌ها و پیامدهای آن باشد.

آقای رئیس،

اعضای محترم شورا،

طی ده ماه گذشته، برخی کشورها، به ویژه ایالات متحده آمریکا، رژیم اسرائیل را از هر گونه مسئولیت در قبال کشتار در غزه و فعالیت‌های شریرانه در منطقه محافظت کرده‌اند.

این کشورها نه‌تنها حق ذاتی گروه‌های مقاومت فلسطینی را برای دفاع از خود در برابر جنایات رژیم اسرائیل انکار کرده‌اند، بلکه به شکل شرم‌آوری کشتار و نسل‌کشی این رژیم علیه مردم بی‌دفاع توسط رژیم صهیونیستی فلسطین را به بهانه دفاع از خود توجیه کرده‌اند.

آن‌ها تلاش‌های بی‌رحمانه‌ای برای توجیه و پوشاندن جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین از طریق تفسیرهای دلخواه و گمراه‌کننده از مفهوم دفاع از خود انجام داده‌اند.

متأسفانه، ایالات متحده آمریکا بار دیگر تصمیم گرفته‌ چشم خود را بر روی واقعیت ببندد و از ریشه‌های وضعیت کنونی غافل شود.

گروه‌های مقاومت فلسطین مانند حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه تروریست نیستند. آن‌ها طبق قوانین بین‌المللی، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و برای مبارزه با اشغالگری‌ها و تجاوزات ایجاد شده‌اند.

امروز در این نشست و در یک نمایش مزورانه، این سه کشور به دروغ جمهوری اسلامی ایران را مقصر دانسته و متهم کرده‌اند؛ بی‌آن‌که به ناکامی‌ها و شکست‌های خود به‌عنوان اعضای دائمی شورای امنیت در پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود برای حفظ صلح و امنیت در منطقه اذعان نمایند.

آقای رئیس،

شورای امنیت باید بدون تردید رژیم اسرائیل را برای این اقدام تروریستی وحشتناک به‌عنوان نقض جدی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و همچنین تجاوز به حاکمیت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران محکوم کند.

این محکومیت باید قوی، واضح و منعکس‌کننده مخالفت جامعه بین‌المللی در برابر چنین نقض‌هایی باشد.

علاوه بر این، شورای امنیت باید اقدامات فوری برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل در قبال این اقدامات تجاوزکارانه انجام دهد. این شامل در نظر گرفتن تحریم‌ها و سایر اقداماتی است که برای جلوگیری از نقض‌های بیشتر و نشان دادن اینکه فعالیت‌های شریرانه این رژیم توسط جامعه بین‌المللی تحمل نخواهد شد، ضروری است.

شورا باید از رژیم اسرائیل بخواهد که فوراً تمامی اقدامات تجاوزکارانه علیه سرزمین‌های فلسطینی و سایر کشورهای منطقه را متوقف کند.

این درخواست باید با فراخوانی برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی، سرزمین لبنان و بلندی‌های جولان اشغالی سوریه مطابق با حقوق بین‌الملل و اصول سازمان ملل متحد همراه باشد.

در نهایت، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود، مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌دارد.

جمهوری اسلامی ایران تعهد خود نسبت به حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد را اعلام می‌دارد. معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه تنها از طریق احترام به این اصول قابل دستیابی است.

سپاسگزارم.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.