صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۴ پرده از ۴ پرونده سرقت در مشهد

  • کد خبر: ۲۴۲۴۵۲
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
پلیس مشهد توانست با دستگیری ۶ سارق و مال خر از ده‌ها فقره سرقت در سراسر شهر رمزگشایی کند.

سهیل دیبا | شهرآرانیوز؛ ماجرای سرقت‌های خرد همان‌گونه که توان زیادی از پلیس می‌گیرد، شهروندان زیادی را نیز به علت از دست دادن اموالشان کلافه می‌کند، افرادی که برای به دست آوردن دوباره اموال دست به دامن پلیس می‌شوند. موضوع رسیدگی به سرقت‌های خرد با توجه به گستردگی‌اش یکی از مأموریت‌های همیشگی پلیس است، این درحالی است که بررسی بیشتر این سرقت‌ها نشان می‌دهد، سهل‌انگاری و بی‌توجهی شهروندان به نکات ایمنی یکی از دلایل اصلی وقوع این حوادث است.

در روز‌های گذشته نیز مأموران انتظامی مشهد با دستگیری پنج سارق و یک مال‌خر پرده از ۳۶ فقره سرقت و کلاهبرداری در مشهد برداشتند که جزئیات این پرونده‌ها را ســــردار احمــد نگهبـــــان، جانشین فرمانده انتظامی خــــراسان‌رضـــــوی، تشـــریح می‌کند.

مروری بر پرونده سارقان موادفروش

مرد چهل و چهار ساله جای پدرش بود و به جای اینکه به پسر بیست و یک ساله درس زندگی بدهد، به او چگونگی فروش موادمخدر و سرقت تلفن‌های همراه شهروندان را آموزش می‌داد. آنها در کوچه‌پس‌کوچه‌های منطقه خواجه‌ربیع اقدام به فروش موادمخدر می‌کردند و در اوقات فراغت از ساقیگری، به سراغ شهروندان در نقاط دیگر شهر می‌رفتند و بعد از شناسایی سوژه‌هایشان در چشم برهم زدنی گوشی‌های تلفن همراه آنها را قاپیده و متواری می‌شدند. مأموران دایره تجسس کلانتری شهرک شهید رجایی با رصد‌های اطلاعاتی خود به فعالیت‌های مجرمانه فردی سابقه‌دار در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد دست یافته و پیگیری موضوع را به‌طور ویژه در دستورکار قرار دادند. 

تیم رسیدگی‌کننده پرونده با رصد لحظه‌ای متهم، مخفیگاهش را در محدوده روستای مهدی‌آباد شناسایی و زیرنظر گرفتند. در بررسی‌های فنی پلیس مشخص شد که متهم میان‌سال به همراه پسری جوان ضمن توزیع موادافیونی در پاتوق‌های موادمخدر در منطقه خواجه‌ربیع اقدام به موبایل‌قاپی نیز می‌کنند. مأموران پس از اطمینان از فعالیت‌های مجرمانه این دو متهم با هماهنگی مقام قضایی آنها را در اقدامی ضربتی و غافل‌گیرانه دستگیر کردند. 

در بازرسی از مخفیگاه متهمان دو کیلو و ۱۰۰ گرم حشیش، یک دستگاه ترازوی دیجیتال، ۲۱ دستگاه تلفن همراه مسروقه، دو موتورسیکلت سرقتی، سه میلیارد ریال وجه نقد حاصل از فروش موادمخدر و یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شد. متهمان در بازجویی‌های پلیس علاوه بر توزیع موادمخدر، به سرقت دو دستگاه موتورسیکلت و ۲۱ فقره موبابل‌قاپی در سطح شهر مشهد اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

دستگیری سارق روی داربست

تا به حال از همه‌گونه سرقت در مشهد نوشته بودیم، سرقت از مغازه، طلافروشی، خانه و...، اما اینکه سارقی شبانه به سراغ ساختمان‌هایی برود که در حال ساخت نما بوده و داربست‌های جلو آن را برباید، از آن سرقت‌های جدیدی است که تابه‌حال به ذهن سارقان دیگر نرسیده بود. در پی وقوع چند فقره سرقت داربست‌های فلزی در محدوده شهرک غرب، پیگیری موضوع در دستورکار مأموران دایره تجسس کلانتری قاسم‌آباد قرار گرفت. 

مأموران با بررسی تصاویر به‌دست آمده از دوربین‌های مداربسته محدوده سرقت‌ها، متهم را که فردی سابقه‌دار است شناسایی کردند. تیم رسیدگی‌کننده پرونده پس از یک‌سری تحقیقات میدانی محل اختفای متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی وی را دستگیر کردند. متهم که اعتیاد به موادافیونی دارد پس از انتقال به مقر انتظامی در رویارویی با ادله و مستندات پلیس به هشت فقره سرقت داربست‌های فلزی در سطح معابر محدوده شهرک غرب مشهد اعتراف کرد. این متهم نیز به مقام قضایی معرفی شد.

ماجرای کامپیوتر دزد هفت‌تیر

راسته کارش بیشتر خودرو‌های پژو ۴۰۵ بود. او در چشم برهم زدنی به سراغ این خودرو‌ها می‌رفت و با شگردی تکراری کاپوت‌های آنها را باز می‌کرد و در کمتر از سی‌ثانیه کامپیوتر این خودرو‌ها را ربوده و متواری می‌شد. مأموران کلانتری هفت‌تیر هنگام گشت‌زنی در محدوده بولوار دانشجو، این متهم را که روی یک موتورسیکلت نشسته و در همان حالت قصد سرقت کامپیوتر یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ را داشت مشاهده کردند. این فرد که متوجه حضور پلیس شده بود بلافاصله متواری شد و عملیات تعقیب و گریز از سوی مأموران آغاز شد. 

پس از طی مسافتی کوتاه افسران کلانتری هفت‌تیر موتورسیکلت را متوقف و متهم را دستگیر کردند. در بازرسی از متهم یک دستگاه کامپیوتر سرقتی خودرو به همراه ابزارآلات سرقت کشف شد. متهم بیست ساله پس از انتقال به مقر انتظامی در بازجویی‌های علمی پلیس به ۹ فقره سرقت کامپیوتر خودرو‌های سواری در محدوده غرب شهر مشهد و فروش کامپیوتر‌های مسروقه به یک مال‌خر در شهرک سیدی اعتراف کرد. تحقیقات برای دستگیری مال‌خر موردنظر و کشف دیگر جرائم احتمالی از متهم ادامه دارد.

سرقت تکراری با لینک جعلی

مرد جوان اولش مدعی بود که هیچ کار اشتباهی نکرده است و فردی با نفوذ به حسابش تمام موجودی آن را خالی کرده است. اما کارشناسان پلیس فتا با ورود به این پرونده نشان دادند که اشتباه او کجا بوده است. شاکی در اظهارات خود بیان کرد که برای دانلود نرم‌افزار همراه‌بانک اقدام به جست‌وجو در گوگل کرده و بدون آنکه به آدرس لینک توجه کند، اولین سایت را باز کرده و برنامه ارائه‌شده را دانلود کرده است. او سپس با وارد کردن اطلاعات بانکی‌اش متوجه برداشت ۷۲ میلیون تومان از حسابش شده است. 

در بررسی‌های اولیه مشخص شد که اپلیکیشن مورد استفاده شاکی جعلی بوده و متهم با سوءاستفاده از نام همراه‌بانک و دریافت مجوز دسترسی به تلفن همراه علاوه‌بر سرقت نام کاربری و رمز عبور همراه بانک، با دسترسی به پیام‌ها رمز یک‌بار مصرف را نیز شنود و برای برداشت از حساب استفاده کرده است. کارشناسان اداره مبارزه با جرائم اقتصادی پلیس فتا پس از به دست آمدن اطلاعات هویتی مجرم با هماهنگی مقام قضایی وی را دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیکی به پلیس فتا منتقل کردند. بررسی‌ها در این پرونده ادامه دارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.