صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ایلان ماسک دوباره این ادعا را مطرح کرده که استارتاپ هوش مصنوعی سم آلتمن پس از امضای یک قرارداد مشارکت تجاری با مایکروسافت از مأموریت خود برای سودرسانی به بشریت عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شکایت جدید ماسک از Openai و سم آلتمن روز دوشنبه در دادگاه فدرال کالیفرنیا ثبت شد، آن هم حدود دو ماه پس از اینکه او به طور ناگهانی پرونده مشابهی را در دادگاه ایالتی پس گرفت.

پرونده جدید شامل ادعا‌هایی است مبنی بر اینکه آلتمن و یکی دیگر از بنیانگذاران OpenAI، گرگ براکمن، قوانین فدرال را زیر پا گذاشته‌اند. ماسک می‌گوید او و سایر سرمایه‌گذاران با وعده جعلی «مأموریت انسان‌دوستانه Openai» وادار به سرمایه‌گذاری در OpenAI شده‌اند.

در این دادخواست آمده است: «هنگامی که فناوری OpenAI به دگرگونی [هوش مصنوعی] نزدیک شد، آلتمن روایت را تغییر داد و به کسب درآمد پرداخت. آلتمن در همکاری با مایکروسافت، شبکه‌ای مبهم از شرکت‌های وابسته به OpenAI ایجاد کرد، درگیر معاملات خودسرانه شد، هیئت مدیره OpenAI را تصرف کرد و به طور سیستماتیک فناوری و پرسنل ارزشمند آن را تخلیه کرد.»

این استارتاپ در ژانویه ۲۰۲۳ یک قرارداد سرمایه‌گذاری با مایکروسافت به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا کرد. طبق این قرارداد Openai در ازای دریافت خدمات ابری و موتور جستجو به مایکروسافت سهمی از سود خود می‌دهد.

از سال ۲۰۱۹، مایکروسافت حدود ۱۳ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، ساختار پیچیده سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI به تحقیقات ضدانحصار قانون‌گذاران ایالات متحده و اتحادیه اروپا منجر شده است.

ماسک در آخرین شکایتش از دادگاه خواسته است درباره اینکه آیا آخرین مدل‌های OpenAI به AGI (نرم‌افزاری که قادر به تقلید از هوش انسان است) دست یافته‌اند یا نه تحقیق کنند.

این نبرد حقوقی جدیدترین نبرد بین ماسک و آلتمن، دو چهره برجسته حوزه فناوری، است که برای تسلط بر حوزه هوش مصنوعی رقابت می‌کنند.

ماسک سال گذشته استارتاپ هوش مصنوعی خود را با نام xAI راه‌اندازی کرد. ماه گذشته، او گفت که از هیئت مدیره تسلا خواسته در این شرکت ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.  

OpenAI هنوز درباره این شکایت جدید اظهارنظری نکرده است. این سازمان شکایت قبلی ماسک را رد کرده بود و ادعا‌های او را «غیر منسجم و بیهوده» خوانده بود. Openai ایمیل‌های ماسک در روز‌های اولیه تاسیس شرکت را منتشر کرده بود که مدیرعامل تسلا در آن‌ها گفته که باید مبالغ زیادی را جمع‌آوری کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.