صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بانک شیر مشهد نیازمند اهداکننده بیشتر

  • کد خبر: ۲۴۳۴۵۱
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
تاکنون ۲ هزارو ۴۶۵ نوزاد نارس و محروم از شیر مادر از محصولات این بانک استفاده کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، «بانک شیر مشهد بیش از هر‌چیزی نیازمند اطلاع‌رسانی و افزایش تعداد اهداکنندگان است.» این نکته‌ای است که کارشناس مسئول اجرایی بانک شیر مشهد اعلام کرد. بانک شیر مشهد از سال ۱۳۹۸ در مشهد شروع به کار کرده است و به‌روایت آمار در این مدت ۲ هزار‌و‌۴۶۵ نوزاد نارس و محروم از شیر مادر را در مشهد زیرپوشش قرار داده است. البته با وجود اینکه به گفته این کارشناس مسئول، هنوز نیازمند اطلاع‌رسانی هستیم، میزان شیر اهدا‌شده در سه‌ماهه ابتدای امسال به‌نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

ضرورت افزایش تعداد مادران اهداکننده شیر

فاطمه شاعرمقدم در گفتگو با شهرآرا، درباره اینکه آیا به افزایش تعداد مراکز بانک شیر در مشهد نیاز داریم یا خیر، اظهار کرد: اکنون بیشتر از هر‌چیز، افزایش تعداد مادران اهداکننده شیر اهمیت دارد. اگر تعداد مراکز را بیشتر کنیم، اما تعداد مادران اهداکننده بیشتر نشود، بی‌فایده است. در همین مرکز هنوز ظرفیت این را داریم که شیر را دریافت کنیم و پس از پاستوریزه‌کردن تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه مادران داوطلب، شیر مازاد خود را از بدو تولد تا یک‌سالگی فرزند در اختیار بانک شیر قرار می‌دهند تا نوزادان نارس، چند‌قلو و بیمار از این شیر تغذیه شوند، بیان کرد: اکنون به این دلیل که اطلاع‌رسانی‌ها کم است، خیلی از مادران هنوز از موضوع اهدای شیر خبر ندارند و شیر خود را دور می‌ریزند و باوجوداین گاهی اوقات فریزر‌های مرکز خالی می‌مانند.

اهدای ۲۷۳ لیتر شیر در ۳ ماه اول امسال

وی اضافه کرد: میزان شیر اهدایی به بانک شیر مشهد در سه ماه ابتدایی سال گذشته ۲۴۲‌لیتر بوده که این میزان در سه ماه اول امسال به ۲۷۳‌لیتر رسیده است و این مسئله نشان از افزایش اهدای شیر توسط مادران دارد. شاعرمقدم با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در‌این‌باره گفت: اکنون از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و چندین‌بار نیز در مراکز بهداشتی آموزش داده‌ایم، اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد و فضا‌های عمومی مانند مترو، اتوبوس یا حتی بیلبورد‌های شهر می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند؛ البته اکنون خیران راه سلامتی هم در این زمینه، هم در حوزه هزینه‌ها به بانک شیر کمک‌های بسیاری کرده‌اند.

وی درباره میزان نیاز روزانه به شیر‌های این بانک، افزود: مشهد دست‌کم بیست بیمارستان دارد که بخش نوزادان و NICU دارند که اگر در بانک، شیر موجود باشد، آن را دریافت خواهند کرد؛ ضمن اینکه از بانک شیر مشهد نیز به شهر‌هایی مانند گلبهار، کاشمر، تربت، تایباد، فریمان و حتی زاهدان نیز شیر اهدا می‌شود.

کارشناس مسئول اجرایی بانک شیر مشهد با بیان اینکه بعضی از مادران نذر شیر می‌کنند و روی شیر‌های اهدایی نوشته‌هایی مانند نذر شهید راه سلامت و‌... را می‌نویسند، ادامه داد: این شیر‌ها پس از پاستوریزه‌شدن در دمای فریزر‌های صنعتی تا شش ماه قابلیت نگهداری دارند، اما این شیر‌ها را می‌توان در منزل به مدت دو تا سه ماه در فریزر نگهداری کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.