صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

صفر؛ ماه به بار نشستن قیام عاشورا

  • کد خبر: ۲۴۳۴۸۴
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
چرا در باور عامه، ماه صفر را ماهی نحس می‌دانند، باید گفت شاید یک دلیل آن اسارت اهل‌بیت امام‌حسین (ع) و وقوع آن اتفاقات تلخ برای آنها باشد.

همه روز‌ها و ماه‌ها به خدا تعلق دارد. در فرهنگ دینی، ما هیچ روز و ماه شوم و نحسی نداریم، بلکه این اعمال و گناهان انسان است که نحوست را بر روز‌ها تحمیل می‌کند؛ یعنی وقتی انسان گناه می‌کند، روز و زمانش نحس می‌شود و فرقی هم بین صفر و رمضان و رجب و دیگر ماه‌ها در این‌باره وجود ندارد.

صفر؛ ماه پیروزی خون بر شمشیر

اما اینکه چرا در باور عامه، ماه صفر را ماهی نحس می‌دانند، باید گفت شاید یک دلیل آن اسارت اهل‌بیت امام‌حسین (ع) و وقوع آن اتفاقات تلخ برای آنها باشد؛ هرچند که رهاورد آن همه تلخی و مصیبت، ماندگاری قیام عاشورا بود؛ چون اساسا صفر ماه پیروزی خون بر شمشیر است.

اگرچه اهل‌بیت (ع) در این ماه بسیار اذیت شدند، با ورود کاروان به شام و ایراد آن خطبه‌های قرا، یزید احساس شکست کرد و از یکی‌دو روز بعد هم آثار این شکست در اردوگاه او به‌روشنی دیده شد، به‌طوری‌که وی دنبال امام‌سجاد (ع) فرستاد و ابن‌زیاد را لعنت کرد و گفت هرگز نگفته بودم که او پدر شما حسین‌بن‌علی (ع) را بکشد و بعد هم گفت: «شما آزادید و هرجا می‌خواهید، بروید و من برای شما کجاوه‌های سلطنتی و شتر آماده کرده‌ام». اما امام‌سجاد (ع) نپذیرفتند و فرمودند: «ما عزاداریم و اهل‌بیت از این تجملات به‌دور هستند. 

دستور بدهید کجاوه‌ها را سیاه‌پوش کنند تا همه بدانند ما عزاداریم». یزید به قدری تحت فشار بود که هرچه امام‌سجاد (ع) خواستند، اجرا کرد و کاروان اسرا برای عزادارای شهدا، عازم کربلا و از آنجا راهی مدینه شدند. شاید دلیل دیگر نحس دانسته شدن ماه صفر درمیان عموم، رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام‌حسن (ع) بنا بر نقلی و نیز شهادت امام‌رضا (ع) در آخرین روز این ماه باشد و برخی هم استناد می‌کنند به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: «هرکه به من بشارت دهد ماه صفر پایان یافته است، من به او وعده بهشت می‌دهم» که البته باید سندیت و منبع این حدیث بررسی شود.

فلسفه دعای «یا شدیدالقوی»

ما برای ماه‌های مختلف قمری مثل ماه مبارک رمضان و ماه رجب دعا‌هایی داریم. برای ماه صفر هم دعای «شَدِیدَ الْقُوى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحالِ» توصیه شده است که این دعا برای رفع نحوست و بدیمنی نیست، بلکه برای بهره‌مندی بیشتر از این ماه است.

اربعین؛ پیشانی‌بند ماه صفر

اربعین یادمان حماسه‌سازان عاشورایی است. این یادمان برکت است و نشان می‌دهد که ماه صفر چه ظرفیت‌ها و برکاتی دارد؛ چنان‌که حدود بیست سال گذشته (بعد از سقوط صدام) شاهد حضور زائران چندین‌میلیون‌نفری اربعین آن‌هم در جغرافیای کوچک کربلا هستیم؛ میلیون‌ها آدمی که خوروخواب خود را مهمان امام‌حسین (ع) هستند و اینها همه از برکات ماه صفر است.
خدای متعال روز‌ها را برای انسان، بابرکت خلق کرده است و در همه روز‌ها، برکات و رحمت خود را شامل حال بندگانش می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.