همه چیز درباره زندگی و زمانه شهید اسماعیل هنیه بررسی جایگاه مقام شهید در دین اسلام فرمانده سپاه پاسداران شهادت «میلاد بیدی»، مستشار ایرانی، در بیروت را تسلیت گفت جزئیاتی کاربردی برای راهیان پیاده‌روی اربعین سردار غیاثی: بی‌تردید خون شهید هنیه آزادی قدس شریف را شتاب می‌بخشد آیت الله مکارم شیرازی: نیروهای نظامی مقتدر ایران، دشمن را به اشد مجازات برسانند برگزاری مراسم گرامیداشت شهید القدس«اسماعیل هنیه» در حرم مطهر رضوی  اختتامیه ششمین جشنواره ملی «فعالان دفاع مقدس در فضای مجازی» در مشهد برگزار شد درباره تاریخچه عصا‌های نقره‌ای دربانیِ حرم‌رضوی | جایگاه طلایی عصای نقره‌ای عواقب ترک واجب فراموش‌شده بررسی راهبرد امام سجاد(ع) در رهبری امت حرم مطهر رضوی سوگوار شهادت سَیِّدُالسّاجِدین(ع) جشنواره ملی «فانوس» برگزیدگان استانی خود را شناخت | فرهنگ ایثار و شهادت مصداق فرهنگ و سیره رضوی است طرح فرهنگی «از مبدا تا مبدا» ویژه زائران پیاده دهه آخر صفر اجرا خواهد شد دل‌بستگی امام حسین (ع) نگاهی به ۵ دعای معروف که به امیرالمؤمنین (ع) منسوب است تونل سرد در مسیر زائران پیاده امام رضا(ع) ایجاد می‌شود
سرخط خبرها

جزئیاتی کاربردی برای راهیان پیاده‌روی اربعین

  • کد خبر: ۲۴۲۴۶۲
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
  • ۱
جزئیاتی کاربردی برای راهیان پیاده‌روی اربعین
دبیر ستاد اربعین استان خراسان رضوی گفت: استفاده‌کننده‌های ارز مسافرتی می‌توانند ارز اربعین را نیز دریافت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، کسی به شما پیشنهاد سفر می‌دهد و می‌گوید باید ساعت‌های طولانی در اتوبوس، خودرو شخصی یا هر وسیله نقلیه دیگری باشید تا به مرز برسید و آنجا هم باید حداقل پنج شش ساعتی را پشت سر بگذارید تا به نخستین شهر برسید و بعد هم که دست‌کم سه‌شبانه‌روز پیاده‌روی کنید آن هم در مسیری که تا چشم کار می‌کند زائر کوچک و بزرگ و پیر و جوان و زن و مرد است تا به مقصد برسید. همه اینها فقط در سفر پیاده‌روی اربعین تعریف می‌شود که سراسر ارادت به حضرت اباعبدا... الحسین (ع) است.

این عبارات برای آنهایی که سال‌های گذشته در این عرصه معنوی پاگذاشته‌اند آشناست، اما برای آنها که تصمیم دارند امسال برای نخستین بار در این وادی قدم بگذارند، باید با ارائه اطلاعات درست، دستشان را گرفت و گام‌به‌گام همراهشان شد تا راه‌بلد این وادی شیرین، اما سخت شوند. حتی همان‌هایی که تجربه آن را دارند از مدت‌ها پیش از شروع آن درصدد برنامه‌ریزی برمی‌آیند و دوست دارند بیشتر از جزئیاتش بدانند تا با آمادگی بهتر در مسیر عاشقی قدم بگذارند.

تشرف دوباره و ارز اربعین

مسعود شیخی، یکی از آنهاست. خودش عرب‌زبان و خوزستانی ساکن مشهد است. به صدای مردم می‌گوید: ثبت‌نام در این اجتماع معنوی هر سال جزئیات متفاوتی دارد. از نحوه ثبت‌نام گرفته تا دریافت ارز و دیگر موارد. الان هم فقط در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌ایم و نمی‌دانم دیگر مجوز تردد داریم یا خیر.

طرح پرسش دیگرش را با سفرش به عتبات در شب‌های قدر امسال گره می‌زند و می‌گوید: امسال در شب‌های قدر همراه خانواده توفیق زیارت و تشرف به عتبات عالیات را از طریق سازمان حج و زیارت استان خراسان رضوی داشتیم. ارز مسافرتی ۵۰۰‌دلار را نیز برای هر نفر دریافت کرد‌یم. اکنون با همسرم قصد شرکت در پیاده‌روی اربعین را داریم. آیا ارز اربعین با آنکه یک بار در ابتدای سال آن را دریافت کرده‌ایم به من و همسرم تعلق می‌گیرد؟

حسن محمودی، دیگر شهروند ساکن قاسم‌آباد هم که می‌خواهد اولین پیاده‌روی اربعینش را تجربه کند از چند‌و‌چون آن می‌پرسد: سال گذشته همسرم همراه خانواده‌اش به خیل عظیم عزاداران حسینی و زائران پیوستند و من به دلایلی نتوانستم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم. آیا امسال هم بیمه اجباری است با آنکه خودمان بیمه تکمیلی و سایر بیمه‌های داخلی را داریم، آیا این بیمه کفایت می‌کند؟ و اینکه بهتر است از چه مرزی تردد کنیم تا سفر ایمن‌تر و کم‌دردسرتری داشته باشیم؟

من از اتباع مجاز هستم

بهروز گلشنی نیز از اتباع مجاز است. تا حالا خودش و اطرافیانش تجربه این سفر را نداشته‌اند. دغدغه‌اش این است که آیا آنها نیز امکان حضور در این سفر را دارند؟ او به شهرآرا می‌گوید: به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده‌ام و شرایط خودم را با آنها در میان گذاشته‌ام. به آنها گفتم که ۱۰‌سال است به صورت مجاز در مشهد سکونت دارم. از آنها پرسیدم که می‌توانم به سفر پیاده‌روی اربعین به صورت قانونی بروم؟ مسئولان ذی‌ربط، مرا به استانداری ارجاع دادند. می‌خواستم بدانم برای من که افغانستانی ساکن مشهد هستم اگر بتوانم در این سفر شرکت کنم چه شرط و شروطی وجود دارد؟

فقط سامانه سماح

«طبق سال‌های گذشته متقاضیان شرکت در اربعین حسینی پیش‌رو باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند که جزئیات سفر در آن مشخص شده است.» عباس خداشناس، مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی با بیان این مطلب می‌گوید: این نکته ضروری است که یکی از پیش‌شرط‌های اصلی ثبت‌نام در سامانه، داشتن گذرنامه با حداقل شش‌ماه اعتبار است.

او درباره سامانه سماح به شهرآرا می‌افزاید: این سامانه که زیر نظر سازمان حج و زیارت قرار دارد برای سامان‌دهی و پیش‌بینی خدمات مناسب در زمینه‌های حمل‌و‌نقل، رفاهی، بیمه، مواکب و... برای زوار اربعین است و اطلاعات ثبت‌شده از زائران در اختیار حوزه‌های خدمت‌رسان قرار می‌گیرد.

خداشناس با تأکید بر اینکه حج و زیارت دبیر ثبت‌نام و راهنمای زائر است و درواقع ۱۰‌کمیته دیگر هم در کنار این سازمان از جمله ستاد بازسازی عتبات عالیات، بانک ملی، حمل‌و‌نقل و دیگر بخش‌ها نیز همراه هستند، می‌گوید: هر کدام گوشه‌ای از کار را به دست گرفته‌اند.
او با تأکید بیان می‌کند: موارد مربوط به ارز و نحوه سفر اربعین اتباع مقیم و غیرمقیم متولیان اربعین را باید استانداری خراسان‌رضوی توضیح دهد.

خداشناس زمان ثبت‌نام در این سامانه برای زائران ایرانی را تا روز قبل از اربعین و حتی خود روز اربعین بیان می‌کند. او درباره بازه زمانی اعزام نیز بیان می‌کند: اعزام‌های زائران از هفدهم مرداد آغاز می‌شود و تا روز بعد اربعین ادامه دارد.

۷۰‌درصد زائران متقاضی خروج از مرز مهران

خداشناس همین‌طور در مورد تعداد زائران ثبت‌نام شده نیز توضیح می‌دهد: تا هفتم مرداد ۵۵‌هزارو ۱۷۶ نفر از استان خراسان رضوی در سامانه سماح ثبت‌نام انجام داده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزارو ۵۳۳ نفرشان مرد و مابقی را بانوان تشکیل داده‌اند.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان‌رضوی درباره بیمه و هزینه‌های آن می‌گوید: در این سامانه فقط هزینه جزئی برای بیمه از زائران دریافت می‌شود و هیچ هزینه دیگری دریافت نمی‌شود. همچنین سه نوع بیمه تعریف شده که بسته به شرایط فرد باید یکی از آنها را انتخاب کند. انتخاب یک نوع بیمه اجباری وبه نفع خود زائر است.
همچنین انتخاب مرز خروجی، نوع وسیله نقلیه تردد اعم از، اتوبوس، هواپیما و... و همه اینها برای برنامه‌ریزی‌های بعدی در سامانه قابل رؤیت است.

در واقع اطلاعات زائر را در حوزه‌های مختلف بنا به اطلاعات ثبت شده استخراج می‌کنیم و در اختیار کمیته‌های مرتبط خدمت‌رسان قرار می‌دهیم. «مرز مورد اقبال زائران همچون سال‌های گذشته، مهران است.» خداشناس با اشاره به این نکته در این زمینه هم بیان می‌کند: حدود ۷۰‌درصد متقاضیان استان خراسان‌رضوی مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده‌اند و سپس مرز خسروی مورد تقاضاست.

حج و زیارت در اربعین، اعزام کاروانی ندارد

تأکید مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت به زائران اربعین حسینی این است که ثبت‌نام در سامانه سماح را به روز‌های پایانی موکول نکنند.
او درباره کم‌و‌کیف ثبت‌نام‌های کاروانی این سازمان در زمان مورد اشاره نیز توضیح می‌دهد: از بیستم مرداد ماه تا یک هفته بعد اربعین هیچ کاروانی از سوی سازمان حج و زیارت اعزام نمی‌شود و در حقیقت سفر‌های کاروانی آزاد تعطیل می‌شود تا خدمات هتل‌ها و مراکز اقامتی و حمل‌و‌نقل در اختیار زائران پیاده اربعین قرار گیرد.

شرایط ثبت‌نام اتباع متقاضی سفر اربعین

محمدعلی توسلی، دبیر ستاد اربعین و مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی هم خبر‌های خوشی برای اتباع متقاضی سفر اربعین دارد. توسلی می‌گوید: اتباع خارجی مقیم مشهد باید به دفاتر کفالت اداره‌های کل اتباع مراجعه کنند. در این راستا شیوه‌نامه‌ای از طرف اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی به آنها ابلاغ شده است که بر اساس آن ثبت‌نام انجام دهند. نکته دیگر آنکه زائران غیرمقیم با ویزایی که وزارت خارجه برای آنها صادر می‌کند اجازه تردد دارند.

به گفته دبیر ستاد اربعین و مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، در واقع مراجعه به این دفاتر خدمات اقامت و اشتغال (کفالت) و ثبت‌نام در سامانه هوشمند سازمان ملی مهاجرت (سهما) نخستین گامی است که باید حداکثر تا پایان مرداد برداشته شود. برای داشتن سفری ایمن و راحت ملزم به اخذ بیمه در هنگام ثبت‌نام خواهند بود.

توسلی می‌افزاید: مرز‌ها هم برای این افراد در شیوه‌نامه ابلاغی مشخص شده است که هر کدام باید از کدام مرز تردد کنند. به عنوان مثال اتباع مقیم مرز شلمچه خوزستان برای خروجشان در نظر گرفته شده و غیرمقیم‌های افغانستانی و پاکستانی هم از مرز چذابه می‌توانند تردد کنند.

اختصاص ارز اربعین به دریافت‌کننده‌های ارز مسافرتی

ارز مسافرتی و ارز اربعین هم پرسش دیگر شهروند بود که دبیر ستاد اربعین استان خراسان‌رضوی توضیحاتی درباره آن ارائه می‌دهد: به هر فردی که در سامانه سماح ثبت‌نام کند ۲۰۰‌هزار دینار عراقی تعلق می‌گیرد که تا پایان سوم شهریور از شعب منتخب بانک‌های ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه قابل دریافت است.

توسلی با بیان اینکه ارز مسافرتی که زائر عتبات در ابتدای سال یا هر زمان از امسال دریافت کرده دلار بوده و منافاتی با سهمیه ارز اربعین ندارد، می‌افزاید: زائران بالای پنج‌سال سن می‌توانند به‌راحتی پس از ثبت‌نام در سامانه سماح آن را دریافت کنند.

زیارت به نیابت شهدای خدمت

زیارت به نیابت از شهدای خدمت هم طرح ابتکاری ستاد اربعین استان خراسان رضوی است که مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در‌این‌باره نیز ابراز می‌کند: در جلسه ستاد اربعین پیشنهاد داده‌ایم زیارت نیابتی از شهدای خدمت به‌ویژه شهید جمهور، آیت‌ا... رئیسی را برای زائرانی که از خراسان رضوی برای پیاده‌روی اربعین رهسپار می‌شوند، پررنگ و مطرح کنیم تا ادای دینی داشته باشیم در برابر زحمات و خدمات این شهدایی که دیگر در بین ما نیستند.

جزئیاتی کاربردی برای راهیان پیاده روی اربعین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرج
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
0
0
۹۹ نیم درصد زوارازروستای دوره افتاده مهران مشرف می شوند شک نکنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->