صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره «روبر مرل»؛ نویسنده وقایع روزمره

  • کد خبر: ۲۴۳۵۰۹
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
هر کسی که گذرش به کتاب‌فروشی افتاده باشد و از قضا کتابی با جلد قرمز از نشر نگاه را از قفسه بیرون کشیده باشد و نام «مرگ کسب و کار من است» را روی جلدش خوانده باشد، به احتمال زیاد گرفتار نثر روان و قدرت نویسندگی «روبر مرل» خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، «روبر مرل» که یکی از نویسندگان برجسته قرن بیستم فرانسه است، احتمالا بدلیل تجربه زیستی دشواری که داشته توانسته آثاری چنین شاهکار را به ادبیات عرضه کند. آثاری همچون: «مرگ کسب و کار من است»، «حیوان هوشمند»، «قلعه مالویل» و... چندین اثر دیگر از او که روانه کتابفروشی‌ها شد. مرل که تحصیل کرده ادبیات در مقطع دکترا هست، متولد الجزایر و زیسته در فرانسه است. او در کودکی پدرش را در جنگ جهانی اول از دست می‌دهد و خودش در جنگ جهانی دوم، زمانیکه تنها ۳۱ سال سن داشت گرفتار اسارت توسط آلمانی‌ها شد.

مرل، که همواره در بحران‌های بزرگ و مصائب زندگی جان سالم به در برده است و از قضا تحصیل‌کرده ادبیات است، بنابراین طبیعی است که از او انتظار می‌رود در نویسندگی و ادبیات کتاب‌های شاهکاری خلق کند. چرا که شاید بتوان گفت پس از ذوق ادبی برای خلق یک اثر در نویسندگی، تجربه زیستی در شرایط دشوار و آشنایی با ادبیات می‌تواند دو پارامتر مهم برای نوشتن یک شاهکار باشد.

دوره اسارت روبرمرل در اردوگاه و فرار از آن در خلال جنگ جهانی دوم، سبب شد تا از او چهره‌ای ماندگار بسازد. چرا که اگرچه او دستگیر شد، اما نهایتا این امر باعث شد تا او به نوشتن روی آورد. به طوری که اولین اثر او بنام «شنبه و یکشنبه کنار دریا» جایزه ونگور را از آن خود کرد.

روبر مرل که همواره در داستان‌هایش مسائل انسانی، روانی و اجتماعی را در موقعیت‌های سخت زندگی به تصویر می‌کشد، تنها به بیان مشکلات، تلخی‌ها و زشتی‌ها می‌پردازد و معمولا راه‌حلی ارائه نمی‌دهد.

داستان‌های مرل با وقایعی روزمره آغاز می‌شود و رفته‌رفته خواننده پی به حقیقتی دهشتناک می‌برد. وقایعی هولناک همچون فجایع غیرانسانی، کشتار دسته جمعی، جنگ بی‌رحمانه و تمام آن چیزی که سبب از بین رفتن فضایل انسانی شود و از طرفی اهمیت ارزش‌های اخلاقی را نشان دهد، پایه اغلب کار‌های این نویسنده فرانسوی است.

مسائل تاریخی ریز و درشت در خلال جنگ و قتل و غارت و نسل‌کشی بن‌مایه داستا‌ن‌های مرل و دغدغه اصلی اوست. او که خود در جنگ زندگی کرده و نجات‌یافته است، حالا شاید بیش‌تر از هر کسی می‌تواند حقیقت تلخ و سایه سیاه مرگ را ببیند و به تصویر بکشد.

اگرچه او مانند سایر هم‌دوره‌ای هایش چنان پرکار نبود، اما آثار او در هر جای جهان طرفداران خودش را دارد. او در سن ۹۵ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.