صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ربات انسان‌نمای Figure ۰۲ معرفی شد + ویدئو

  • کد خبر: ۲۴۳۶۰۸
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
Figure، استارتاپ تحت حمایت OpenAI، جدیدترین ربات انسان‌نما خود به نام Figure ۰۲ را معرفی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ربات Figure ۰۲ جانشین Figure ۰۱ است که سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. ربات جدید یک مدل هوش مصنوعی اختصاصی برای مکالمات طبیعی دارد که با همکاری OpenAI توسعه یافته است. فیگر می‌گوید این ربات ابتدا در خطوط تولید کارخانه‌ها استفاده می‌شود، اما این استارتاپ وعده داده که در آینده نزدیک این ربات به‌عنوان پیشخدمت رباتیک در خانه‌ها حضور می‌یابد.

Figure ۰۲ که می‌توان آن را رقیبی برای ربات اپتیموس تسلا دانست، ۶ دوربین RGB دارد که به‌وسیله آنها اطلاعات بصری دنیای فیزیکی به سیستم بینایی مبتنی بر هوش مصنوعی ربات منتقل می‌شود و کمک می‌کند اشیا و محیط اطراف خود را تشخیص دهد.

این ربات جدید همچنین از افزایش ۳ برابری قدرت محاسباتی و استنتاج هوش مصنوعی در مقایسه با نسل قبلی خود بهره می‌برد. با این مزیت‌ها، ربات جدید با کمک هوش مصنوعی کاملاً مستقل می‌تواند وظایف مختلفی در دنیای واقعی را انجام بدهد.

یکی از نکات برجسته ربات Figure ۰۲ میکروفون‌ها و بلندگو‌های آن است که برای مکالمه با انسان‌ها طراحی شده. فیگر با همکاری OpenAI مدل هوش مصنوعی اختصاصی برای این ربات توسعه داده است تا بتوان از طریق زبان طبیعی با آن گفتگو کرد.

مفاصل شانه Figure ۰۲ گشتاور ۵۰ نیوتن‌متری و دامنه حرکتی ۱۴۸ درجه‌ای دارند. مفاصل زانو نیز دامنه حرکتی ۱۳۵ درجه‌ای و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متری دارند. به‌عبارتی، مفاصل این ربات ۷۰ کیلوگرمی به آن امکان می‌دهد کار‌های مختلفی را تقریباً همانند انسان انجام دهد.

ربات جدید دارای یک بسته باتری جدید ۲.۲۵ کیلووات‌ساعتی است که میزان شارژدهی را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این ربات می‌تواند تا ۵ ساعت فعالیت کند و سرعت راه‌رفتن آن نیز ۱.۲ متردرثانیه است.

Figure هنوز تاریخ عرضه و به‌کارگیری این ربات را مشخص نکرده است. بااین‌حال شرکت رقیب، تسلا، می‌خواهد سال ۲۰۲۵ از چندهزار ربات انسان‌نمای اپتیموس در کارخانه‌ها استفاده کند. ربات‌های اپتیموس همین حالا هم در کارخانه‌های تسلا حضور دارند، اما کار‌های ساده‌ای انجام می‌دهند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.