صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

طبق قانون، دانش‌آموزان باید در مدارس محدوده محل سکونتشان نام‌نویسی شوند، اما همچنان برخی از دانش‌آموزان و والدین آنها در گوشه‌و‌کنار شهر مشهد با مشکل ثبت‌نام دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، گلایه والدین این دانش‌آموزان این است که مسئولان و دست‌اندرکاران تعدادی از مدارس محدوده محل سکونتشان به دلایل مختلف از ثبت‌نام فرزندشان سرباز می‌زنند و خواسته و ناخواسته آنها را به سمت ترک تحصیل سوق می‌دهند. در این میان این مشکلات برای والدینی که مستأجر هستند و به دلیل اجاره کردن منزل ناچار به جابه‌جایی محله خود هستند بیشتر خودنمایی می‌کند.

ظرفیت تکمیل!

حسین رمضانی، پدر یکی از همین دانش‌آموزان، در این زمینه به صدای مردم شهرآرا می‌گوید: از رقم سنگین اجاره‌ها بگویم یا ثبت‌نام نکردن دختر دبستانی‌ام؟

او مشکل ثبت‌نام دخترش را این‌طور شرح می‌دهد: به‌تازگی به محدوده خیابان سرافرازان نقل مکان و آپارتمانی را با هزار‌و‌یک بدبختی اجاره کرده‌ایم. مدارک دخترم را به مدرسه‌ای داخل محدوده تعریف شده آموزشی بردم. فکر می‎‌کنید مدیر آن مدرسه چه پاسخی به من داد؟

او با صدای بلند گفت: ظرفیت مدرسه تکمیل است و دیگر جا نداریم. فقط به یک شرط می‌توانیم دخترتان را در مدرسه ثبت‌نام کنیم و آن هم این است دانش‌آموزی از مدرسه برود تا بتوانیم دختر شما را جای او اسم‌نویسی کنیم. اگر هم خروجی دانش‌آموز نداشته باشیم متأسفانه کاری نمی‌توانیم برای دخترتان انجام بدهیم.

این ولی دانش‎آموز از راه حل‌هایی که سال‌های قبل برای برون‌رفت از این معضل استفاده کرده است می‌گوید: سال‌های گذشته نیز ناگزیر بودیم به دلیل اجاره‌نشینی محل زندگی مان را تغییر دهیم و در این میان هیچ مدرسه‌ای هم حاضر به همکاری نمی‌شد، دخترم را در مدرسه‌ای غیرانتفاعی ثبت‌نام کردم، اما به نظر شما با این اجاره‌های سنگین می‌توان هزینه مدرسه غیرانتفاعی را پرداخت کرد؟

 الان برای ثبت‌نام یک بچه در مدرسه غیرانتفاعی در همان ابتدا باید حداقل ۲۵‌میلیون تومان درنظر بگیریم که بتوانیم او را ثبت‌نام کنیم. از طرف دیگر این فقط هزینه ثبت‌نام است. سرویس مدرسه و هزینه‌های جانبی هم خودش به‌تن‌هایی حداقل و در کمترین حالت ۱۰‌میلیون تومان برآورد می‌شود.

این شهروند با اشاره به این نکته که آموزش‌وپرورشی که بار‌ها بر ثبت‌نام اتباع خارجی تأکید دارد، چطور هوای دانش‌آموزان وطنی را ندارد، ادامه می‌دهد: چرا والدینی که مستأجر هستند هر سال باید این سختی‌ها و بدبختی‌های ثبت‌نام فرزند خود را تحمل کنند و با هزار سلام و صلوات بتوانند فرزندشان را ثبت‌نام کنند.

برای ثبت‌نام فرزندتان در خانه بمانید!

ملیحه منصوری نیز مادر دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم است که دقیقا مشکلش مانند این پدر است. او که سرپرست خانوار است، به خاطر کرایه‌های سنگین، خانه‌ای بسیار کوچک در انتهایی‌ترین نقطه خیابان هاشمیه اجاره کرده است. با این حال و آن‌طور که او می‌گوید هیچ مدرسه‌ای حاضر به ثبت‌نام پسر او نیست.

این شهروند به شهرآرا می‌گوید: به طور حتم ثبت نام نشدن بچه‌ها در مدرسه، لطمه روحی به آن‌ها وارد می‌کند. والدین نیز بعد از دردسر اجاره کردن خانه باید کفش آهنی بپوشند تا بتوانند فرزند خود را در مدسه محله ثبت‌نام کنند. مشکل اینجاست که قانونی درست وحسابی برای بچه‌های مستأجر‌ها نیست که با خیال راحت بچه‌شان را در مدرسه حوالی محل سکونتشان ثبت‌نام کنند.

او می‌گوید: قبلا با ارائه قولنامه از محله‌ای که در آنجا ساکن بودیم امکان ثبت‌نام وجود داشت، اما اکنون می‌گویند استعلام منزلی که اجاره شده باید گرفته شود. این‌طور که مدیر مدرسه گفت، چون افراد متقاضی زیادند برخی از افراد قولنامه صوری ارائه می‌دهند به همین دلیل استعلام گرفته می‌شود و به آدرسی که در قولنامه درج شده مراجعه می‌کنیم که صحت آن مشخص شود.
از مدیر مدرسه پرسیدیم چه تاریخی مراجعه می‌کنند؟ گفت مشخص نیست و باید در منزل بمانید تا کارشناس ما مراجعه کند. اگر در منزل نباشید به معنای آن است که شما مستأجر این واحد مسکونی نیستید.

دانش‌آموزی نباید از تحصیل بماند

اما سید مهدی حسینی، رئیس اداره روابط عمومی ناحیه‌۶ آموزش و پرورش مشهد در پاسخ به این اولیای دغدغه‌مند تأکید می‌کند: هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند. ازسوی دیگر مدرسه‌های داخل محدوده موظف به ثبت‌نام دانش‌آموزان هستند و اگر مدرسه‌ای بدون علتی از این مسئله خودداری کند قطعا بازخواست می‌شود.

حسینی می‌افزاید: والدین می‌توانند با دردست داشتن اجاره‌نامه معتبر محل سکونت و مدارک دانش‌آموز به آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۶ واقع در خیابان دانشجو مراجعه کنند تا اقدامات اولیه نام‌نویسی انجام و مدرسه موردنظر به آنها معرفی شود.

رئیس اداره روابط عمومی ناحیه‌۶ آموزش‌و‌پرورش مشهد همچنین پیشنهاد می‌دهد: ترک تحصیل راه مناسبی برای حل مسئله نیست و والدین از همان ابتدای راه تعلیم و تربیت باید با چاره‌اندیشی حتی در مسیر سخت، تفکر حل مسئله را به فرزندان خود در عمل بیاموزند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.