صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو هیئت علمی گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ایجاد ضعف ناگهانی در نیمی از بدن، اختلال تکلم و افزایش فشار خون، علائم بالینی سکته مغزی است و سه ساعت اول بروز این نشانه ها، زمان طلایی نجات فرد از مرگ خواهد بود. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر پیام ساسان نژاد با بیان اینکه کد ۷۲۴ کد مدیریت درمان بیمار سکته مغزی است افزود: این کد به معنای آن است که در تمام طول هفته و به صورت ۲۴ ساعته، گروه درمانی قلب و عروق اورژانس بیمارستان در خدمت بیماران سکته مغزی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین علامت سکته مغزی، ایجاد ضعف بصورت ناگهانی در نیمی از بدن است و اختلال تکلم و افزایش فشار خون از تظاهرات بالینی دیگر سکته مغزی، به شمار می‌رود افزود: به اعتقاد برخی افراد، سکته در جریان افزایش فشارخون رخ می‌دهد، اما در این شرایط نباید فشار خون را دستکاری کرد؛ چرا که این افزایش فشار خون، در واقع در حال نجات دادن فرد است و در چنین شرایط اولین اقدام، تماس با اوژانس است.

عضو هیئت علمی و فلوشیپ نورواینترونشن دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: پس از تماس با اورژانس، برای بیمار سکته مغزی کد ۷۲۴ اعلام می‌شود و این به آن معنا است که در تمام هفت روز هفته به صورت ۲۴ ساعته، گروه درمانی قلب و عروق اورژانس بیمارستان در خدمت این بیمار خواهند بود.

وی نکته‌ی مهم در بیماری سکته مغزی را کنترل عوامل خطر در این بیماران دانست و گفت: در سکته مغزی حاد، زمان نقش اول را ایفا می‌کند و گاهی اوقات تا سه ساعت اول بعد از سکته مغزی، شانس تزریق دارو برای بیمار وجود دارد که بتواند لخته ناشی از سکته را حل کند؛ لذا این بیماران باید سریع تحت MRI قرار گیرند، که نتیجه آن تعیین می‌کند، چه فردی کاندید تزریق دارو یا خارج کردن لخته با دستگاه است.

دکتر ساسان نژاد اضافه کرد: دستگاه مورد استفاده در بیماران سکته مغزی، آنژیوگرافی بای پلین نام دارد، که یکی از بهترین دستگاه‌های آنژیوگرافی در خاورمیانه بوده و در بیمارستان قائم (عج) برای بیماران استفاده می‌شود. با این روش بیمار طی ۱ یا ۲ روز با وضعیت بهتری، در بخش ICU سکته مغزی قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: قسمت مهم درمان فرد دچار سکته مغزی، فیزیوتراپی و بازتوانی بیمار است. در بیماری که نیمی از بدن او فلج شده است، فیزیوتراپی مهمترین درمان بوده و باید توجه داشت که دارو درمانی منجر به درمان و ترمیم عضو فلج شده نمی‌شود.

دکتر ساسان نژاد به بیماران دچار سکته مغزی توصیه کرد: در برنامه روزانه خود باید کنترل فشار خون و قند خون، پیاده روی تند ۵ روز در هفته به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داشته باشند.

عضو هیئت علمی و فلوشیپ نورواینترونشن دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در همین ارتباط، به نجات جان بیمار دچار سکته مغزی توسط تیم درمان قلب و عروق بیمارستان قائم (عج) اشاره کرد و گفت: بیمارخانم ۵۱ ساله‌ای بود که در ساعت ۱۹.۳۰ دقیقه در منزل دچار Cva ترومبوتیک شده وجهت درمان به اورژانس متمرکز بیمارستان قائم (عج) با کاهش هوشیاری وپارستزی سمت راست بدن مراجعه و پذیرش می‌شود.

با فعال شدن کد ۷۲۴ پرستار و پزشک در اورژانس اقدامات اولیه درمانی، را برای بیمار انجام می‌دهند و بیمار ساعت ۲۲ جهت انجام ترومبکتومی در اتاق عمل نورولب پذیرش و تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و تیم اتاق عمل با همراهی دکتر ساسان نژاد و مدیریت خانم فاضل به سرعت امکانات لازم را فراهم کرده و عمل ترومبکتومی ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه انجام و لخته خون تقریبا به طول یک سانتیمتر در ساعت ۲۲:۲۳ دقیقه ساکشن می‌شود. بیمار ساعت ۲۲:۳۵ دقیقه مورد اکستوبه قرار می‌گیرد و بعد از اقدامات درمانی در وضعیت هوشیاری کامل قرار گرفته و قادر به تکلم و حرکت دادن کامل اندام‌ها می‌شود.

بیماری که قراربود سال‌ها با پارستزی، کاهش هوشیاری و وابسته به دیگران زندگی کند، اکنون به همت تیم درمان گروه قلب و عروق مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم هوشیار وبیدار است و مانند سایر افراد می‌تواند، زندگی عادی داشته باشد و همچنان برای فرزندانش مادری کند. مسلما این کار ارزشمند، بسیار قابل تقدیر است ومجموعه‌ای که تلاش در جهت بهبودی بیمار داشتند، شایسته بهترین‌ها هستند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.