ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان در تمامی مدارس، هدف آموزشوپرورش است. ازاینحیث، خراسان رضوی ازجملهبرنامههای وزارت آموزشوپرورش در سنوات گذشته، کیفیتبخشی به مسائل آموزشی از جمله ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان را در اولویت قرار داده است.
تمامی برنامههای آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی ذیل سند ملی، یکسان است؛ بنابراین تفاوتی در کیفیت آموزش در این مدارس نیست. مدارس غیردولتی در واقع مکمل و بازوی کمکی مدارس دولتی هستند. توجه ویژه به ارتقای مدارس دولتی، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم بوده است. تجهیز مدارس دولتی به امکانات سختافزاری و نرمافزاری از دیگراقدامات خوبی بود که در مدارس دولتی انجام شد.
همچنین انتخاب مدیران شایسته و انجمن اولیامربیان گام مهم دیگری بود که در مدارس دولتی برداشته شد؛ زیرا که مدیریت قوی، راهبری برنامههای مدرسه را خواهد داشت و در کنار آن برنامهها و سیاستهای آموزشی ذیل سند ملی را انجام خواهد داد. نتایج امتحانات نهایی و رتبههای کنکوری در سنوات گذشته نشان از رشد شاخصهای کیفی در مدارس دولتی است.
آمارها نشان از آن دارد که گرایش والدین بیشتر بهسمت مدارس دولتی است؛ البته مسائل اقتصادی هم در انتخاب نوع مدرسه دانشآموزان در تصمیمگیری اولیا تأثیرگذار است و انتخاب مدرسه دولتی تابع مسائل اقتصادی خانواده است. هم در مدارس دولتی و هم غیردولتی توجه ویژه به تربیت ششساحته دانشآموز ذیل سند ملی میشود و فقط بهدنبال رشد تکوجهی دانشآموزان نظیر رشد تکبعدی علمی و فناورانه نیست، بلکه تربیت دانشآموز در تراز سند تغییروتحول بنیادین آموزشوپرورش از جمله اهداف آموزشوپرورش است.
امروزه همه افرادی که سهمی در آموزشوپرورش دارند، وظیفه دارند نسبت به ارتقای مسائل آموزشیوپرورشی تلاش کنند جذب ۳هزار نفر نیرو در آموزشوپرورش در استخدامی ماده ۲۸ دانشآموز از جمله گامهای تحولی در تأمین نیروی انسانی است و معلمان جوان و نخبهای که جذب میشوند، قطعا آینده روشنی را برای آموزشوپرورش خراسان رضوی خواهند بود؛ لذا نگاه تحولی در نیروی انسانی و تجهیز مدارس بهعینه در مدارس دولتی مشاهده میشود و امسال با جذب این نیروها کمبودی در کیفیتبخشی آموزشی در مدارس دولتی نداریم.
مجمع خیرین مدرسهساز خراسان رضوی همیشه در آموزشوپرورش پیشگام بوده است و علاوهبراین، مجمع خیرین توسعه و تجهیزمدارس هم بهرههای خوبی را به مدارس دولتی رساندهاند. والدین توجه داشته باشند بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه است. قطعا اگر بر اساس شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی، آنچه در مدرسه نیاز است که وجود داشته باشد و راهبردهای اصلی آموزشوپرورش است که در کیفیتبخشی اثرگذار است، تأمین شده است.