صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کارگردان و نویسنده نمایش «رستن» گفت: در فضای فعلی تئاتر، بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم است و ما در تیم هنری «پروا» به دنبال انتقال مهارت‌های دهگانه زندگی به دختران نوجوان از طریق صحنه نمایش هستیم.

آتنا حسین پور در گفتگو با شهرآرانیوز که این روز‌ها نمایش «رستن» را به روی صحنه برده است درباره آن اظهار کرد: «رستن» به معنای رهایی و نجات است به این معنا که ما باید خود را از زنجیر‌ها و بند‌هایی که مانع رسیدن به غایت نهایی انسان است رها کنیم تا به کشتی نجات حسین (ع) برسیم.

نمایشی دخترانه با نگاه به رسالت حضرت زینب (س)

حسین پور بیان کرد: نمایش «رستن» با محوریت دختران است و به طور ویژه به رسالت حضرت زینب (س) می‌پردازد و این رسالت به وضعیت دختران امروز ربط پیدا می‌کند.

وی افزود: این نمایش در سه برهه زمانی اتفاق می‌افتد و در هر قسمت از تاریخ، یکی از مسائل مهم جامعه و واکنش مردم آن زمان به مسئله را مطرح می‌کند. در طول نمایش به دنبال پیدا کردن وجه اشتراک حوادث هستیم تا ذهن مخاطب با آن درگیر شود و ربط آنها را به یکدیگر متوجه شود.

این نویسنده جوان مشهدی تصریح کرد: «رستن» مانند بسیاری از نمایش‌های فعلی که برای سنین نوجوان طراحی می‌شود قرار نیست توصیه نامه یا پندنامه باشد، بلکه با نشان دادن مسئله می‌خواهد او را با حقیت آشنا کند تا در نهایت تصمیم بگیرد کدام طرف تاریخ بایستد و راه درست را خودش تشخیص دهد و پیدا کند. قدرت تحلیلش را افزایش دهد و خودش انتخاب کند نه اینکه سرمشق دیگران را دیکته کند.

«پروا»، گروه هنری ویژه دختران نوجوان

کارگردان و نویسنده «رستن» ابراز کرد: نمایش «رستن» کاری از گروه هنری «پروا» و همکاری «خانه معرفت» مشهد است که از ۲۰ مرداد ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در حوزه هنری مشهد به روی صحنه رفته و تا ۲۳ مرداد ماه ادامه دارد. زمان نمایش حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه است که با ۳۵ بازیگر به روی صحنه می‌رود.

حسین پور با اشاره به این مطلب که تمامی عوامل و بازیگران «رستن» خانم هستند بیان کرد: فعالیت‌های تیم هنری «پروا» ویژه دختران نوجوان است و ما برای اجرای این نمایش با یک تیم ۵۰ نفره شامل بازیگر و عوامل پشت همکاری داشتیم که کار خود را از یک ماه پیش به صورت شبانه روزی آغاز کرد.

انتقال مفاهیم تربیتی با تئاتر

حسین پور در خصوص هدف از طراحی و ساخت نمایش «رستن» گفت: گروه ما در مجموعه هنری «پروا» دغدغه تربیتی بر روی دختران نوجوان دارد. تئاتر نیز برای ما وسیله‌ای است که بتوانیم اثر و کنش تربیتی روی دانش آموز و دختران نوجوان بگذاریم چرا که تئاتر، امروزه بهترین وسیله برای انتقال مفاهیم است. تئاتر بخاطر پویایی که دارد اثر بیشتری نسبت به دیگر حوزه‌های نمایشی بر مخاطب دارد.

وی افزود: در تئاتر موقعیت‌های مختلفی طراحی می‌شود که بر گرفته از زندگی واقعی است، لذا بازیگران وقتی به روی صحنه می‌روند و نقش خود را در شخصیت خاصی ایفا می‌کنند باید مهارت‌های مرتبط با آن شخص را هم کسب کنند. یکی از کار‌هایی که همیشه مد نظر ماست این است که مهارت‌های ده گانه زندگی را در حین تمرین، سناریو نویسی و نمایشنامه گنجانده‌ایم و اعضای گروه نیز با همین نگاه پیش می‌روند و زندگی می‌کنند.

نمایشی که از دل ایده‌های نوجوانان برآمده است

این کارگردان جوان هدف از اجرای نمایش «رستن» را اینگونه بیان کرد: طی چند سال اخیر نوجوان با مسائل زیادی دست و پنجه نرم کرده است و به یک موضوع اصلی در جامعه تبدیل شده است. بعد از خیزش «ززآ»، نوجوان‌ها در خانواده و مدرسه و دیگر فضا‌های موجود با آن درگیر شدند و واکنش‌های متعددی از سوی آنها دیده شد. برای عده‌ای شبهات زیادی ایجاد شد که حقیقت چیست و حق با کیست؟ از خود سوال کردند طرف درست ماجرا در تاریخ کدام است؟

حسین پور بیان کرد: نمایشنامه «رستن» توسط یک نفر نوشته نشده است، بلکه تفکر جمعی از مخاطبان نمایش یعنی نوجوانان و کارشناسان و نویسندگان «خانه معرفت» پشت آن قرار دارد.

وی در توضیح نگارش نمایشنامه ادامه داد: کار به این صورت بود که ابتدا چند نفر از نوجوانان اهل قلم و خوش فکر شناسایی شد و با آنها گفتگو کردیم تا دغدغه‌ها و مسائل آنها را نسبت به خودشان و واقعیت‌های اجتماعی درک کنیم. سپس جمع بندی مباحث را در اتاق فکر «خانه معرفت» با حضور نویسندگان و کارشناسان حوزه نوجوان انجام دادیم و در نهایت به نمایشنامه فعلی رسیدیم.

حسین زاده دلیل این پیچیدگی در ساخت یک نمایش را هدف اصلی تیم هنری «پروا» دانست و افزود: «پروا» یک گروه هنری ویژه دختران نوجوان است. ما صرفا برای ساخت نمایشی که مخاطب پای آن بنشیند و بعد تشویقمان کند کار نمی‌کنیم. هدف ما درگیر کردن نوجوان از ابتدا تا انتهای کار است تا نمایش و تمام بخش‌های آن را از آنِ خود بداند و در نهایت با علاقه پای آن بنشیند. اگر این اتفاق بیفتد روی نوجوان اثر تربیتی نیز خواهد گذاشت.

اگر مادرید و دختری بالای ۱۲ سال دارید تماشای نمایش «رستن» در دو روز پایانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در توضیح این نمایش آمده است؛ «سایه، دختر دانش آموزی که به همراه دوستانش در مهرماه ۱۴۰۱ تلاش می‌کند برای آزادی دختران ایران زمین در جنبش «زن، زندگی، آزادی» نقش موثری ایفا کند که ...»

این نمایش در حوزه هنری مشهد، هاشمیه ۲۲ مشهد ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ به روی صحنه می‌رود و علاقمندان برای رزرو بلیط می‌توانند به شماره ۰۹۱۵۶۵۴۵۷۸۸ پیامک ارسال نمایند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.