صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نشست اعضای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی استان و جمعی از فعالان اقتصادی این استان با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مشهد برگزار شد.  

به گزارش شهرآرانیوز، نشست اعضای هیات نمایندگان و روسای کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و جمعی از فعالان اقتصادی این استان با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، صبح جمعه ۲۶ مردادماه اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد. 



تبیین دغدغه‌های بخشی خصوصی حوزه صنعت و معدن در بحث اصلاح قوانین، اجرای مقررات مترقی و نظارت بر آنها، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی در این بخش، الزامات توسعه صنعتی و معدنی و... موضوعات شاخصی است که در این نشست مطرح شدند.

 قوانین موثر بر بخش‌های صنعت، معدن و تجارت باید بار دیگر مطالعه گردد

در این نشست عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت نرخ‌گذاری ارز در کشور اتخاذ شده؛ اما به دلایلی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. 

مصطفی طاهری اظهار کرد: در بحث سیاست‌های ارزی به این نتیجه رسیدیم که به غیر از بخش‌های خاصی از تولید از جمله پتروشیمی، مابقی صنایع باید ارز حاصل از صادرات خود را در «سامانه توافقی» عرضه کنند. این سامانه به مثابه بازار است و نرخ ارز در آن، بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود. 

وی عنوان کرد: این موضوع قبل از درگذشت آیت الله رئیسی در حال تدوین بود؛ اما در حال حاضر متوقف شده و امیدواریم بتوانیم بار دیگر اجرا و ابلاغ آن را به کار بیندازیم.

به گفته وی، در مجلس گذشته تلاش نمودیم در قانون برنامه هفتم توسعه ریل‌گذاری لازم را برای قرار گرفتن در مسیر توسعه انجام دهیم. در کمیسیون صنایع و معادن هیچگاه پشت درهای بسته تصمیم گیری نکردیم و این روال در دوره کنونی هم تداوم خواهد یافت. 

طاهری تاکید کرد: قوانین موثر بر بخش‌های صنعت، معدن و تجارت باید بار دیگر مطالعه گردد.

وی افزود: تلاش ما در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به حداقل رساندن قطع انرژی در صنایع است. در بحث رفع ناترازی گاز نیز، واردات گاز از روسیه برای صنایع در دستور کار قرار دارد. 

 به گفته عضو کمیسیون صنعت مجلس، در این زمینه تاکید بر ایجاد زنجیره‌های گوناگون از گاز استحصالی به منظور ایجاد ارزش افزوده است.

در ادامه سیدجواد حسینی کیا، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به صادرات ریالی از استان خراسان رضوی به کشورهای همسایه گفت: بازار بخشی از صادرات این استان، کشورهای افغانستان و پاکستان است و تجار خراسانی در قبال صادرات به این کشورها، ریال دریافت می‌کنند؛ لذا رفع تعهد ارزی برای صنایع این استان مشکل‌زاست و بابد استثنائاتی در این باره درنظر گرفته شود.

همچنین میثم ظهوریان ، نماینده مردم مشهد و کلات گفت: سهم اندک خراسان رضوی از واحدهای صنعتی بزرگ باعث کاهش سهم این استان از تولید ناخالص داخلی شده و آن را به پنج درصد رسانیده است. از سویی، سهم بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط از اقتصاد استان افزایش یافته و این مهم، تاب آوری صنایع استان ما را نسبت به تغییرات پایین آورده و این واحدها فشار مالی و اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.