صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

یکی از مصوبات کارگروه توسعه صادرات استان در سال گذشته، تدوین برنامه توسعه صادرات بود که در‌این‌راستا، ضروری است فعالیت مطالعاتی عمیق و دقیقی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاهی انجام شود.

یکی از مصوبات کارگروه توسعه صادرات استان در سال گذشته، تدوین برنامه توسعه صادرات بود که در‌این‌راستا، ضروری است فعالیت مطالعاتی عمیق و دقیقی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاهی انجام شود. کمیسیون توسعه صادرات اتاق مشهد باید در تراز کارشناسی و فنی، با اصلاح و تکمیل طرح مطالعاتی پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا در‌نهایت در کارگروه توسعه صادرات به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این عرصه برسیم.

با تأکید بر لزوم مشخص شدن سهم هر یک از چالش‌ها و عوامل در مسیر توسعه صادرات استان، در‌این‌راستا ضروری است مطالعه بازار‌های هدف صورت گیرد. ما نیازمند به‌روزرسانی مطالعات در حوزه دست‌کم پانزده کشور هدف هستیم و باید برای هر کشور هدف صادراتی، بسته مطالعاتی تدوین شود. 

خراسان رضوی از ظرفیت‌های صادراتی زیادی برخوردار است که از آنها به‌درستی استفاده نشده است؛ همچنین از تفاهم‌نامه‌ها و توافقات صورت‌گرفته باید استفاده مناسب شود، از‌جمله تفاهم‌نامه صندوق ضمانت صادرات در استان منعقد شده، اما از ظرفیت آن استفاده نشده است. صادرات استان در دو‌سال‌و‌نیم اخیر به بیش از دوازده کشور جدید توسعه داشته و به برخی از مقاصد صادراتی قبلی نیز افزایش داشته است. 

در‌خصوص سهم صادرات استان به افغانستان نیز در سال‌های گذشته بیشترین سهم صادرات به کشور افغانستان از خراسان رضوی بود، اما این صادرات مدتی کم شده‌بود. خوشبختانه در سال اخیر مجدد روند افزایش صادرات به افغانستان رشد پیدا کرده که با توجه به تبادل هیئت‌های مختلف با این کشور این روند تداوم خواهد یافت. ایران رقبای متعددی در بازار‌های منطقه دارد و ضروری است با تدوین برنامه مناسب درزمینه توسعه صادرات، بیش از گذشته به بازار‌های هدف ورود کنیم. 

در استراتژی توسعه صادراتی، نفوذ به بازار‌های جدید، تنوع‌بخشی به سبد صادراتی و نیز توجه به توسعه زیرساخت‌های صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از راه‌های توسعه صادرات استفاده از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای است که در دو سال اخیر در‌این‌زمینه ایجاد شده است. با توجه به عضویت ایران در اتحادیه همکاری‌های اقتصادی اوراسیا و وجود توافق‌نامه تعرفه ترجیحی و نیز سازمان همکاری شانگهای و همچنین اکو فرصت‌های مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات غیرنفتی از استان است. 

خوشبختانه دیپلماسی موفق اقتصادی دولت سیزدهم زمینه توسعه ارتباطات ایران با کشور‌های مختلف ازجمله همسایگان و کشور‌های منطقه به‌ویژه افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و گشایش‌های انجام‌شده در ارتباط با عربستان و نیز کشور‌های آفریقایی را فراهم کرده است که این فرصت نیز برای استفاده خراسان رضوی که از قابلیت‌های مختلف و متعددی در حوزه تولید کالا‌های صنعتی و کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برخوردار است، می‌تواند زمینه‌ساز جهش صادراتی در استان باشد. 

یکی دیگر از زمینه‌های موجود استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس است که خوشبختانه شرایط با فراهم‌شدن تبدیل این مناطق به مناطق آزاد و با توجه به همسایگی این مناطق با کشور‌های ترکمنستان و افغانستان و مسیر ارتباطی آن با کشور‌های آسیای میانه نویدبخش سال‌هایی خوب در حوزه تعاملات تجاری استان خواهد بود. البته تحقق همه این موارد در همراهی بخش خصوصی و تشکل‌های صادراتی و توسعه تولیدات صادرات محور و نقش پر‌رنگ تسهیلگری بخش دولتی است که خوشبختانه این نگاه اولویت اول کارگروه توسعه صادرات استان است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.