پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) فروش مکمل سوخت در جایگاه‌ها ممنوع شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو در مسیر جهش قرار گرفت؟ بررسی قیمت آیفون‌های پرفروش در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۴ اعلام شد میادین تره‌بار مشهد، فردا (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) تعطیل است تعطیلی طلافروشی‌های مشهد تا پایان هفته + علت خریدوفروش بدون واسطه دام برای عید قربان در مشهد | قیمت امروز دام زنده چقدر است؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) + مراکز مجاز ذبح بازار سهام ریخت | علت سرخ‌پوشی امروز بورس چه بود؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) برای خرید عرضه اولیه «رپویا» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) چرا طلا امروز گران شد؟ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | پیش‌بینی روند صعودی قیمت طلا در ایران فوق‌العاده خاص کارمندان دولت ابلاغ شد، اما تصویب طرح ساماندهی کارگران چند سال به درازا کشید! قیمت امروز ارز، طلا، سکه و رمزارز‌ها (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | دلار در محدوده ۸۲ هزار تومان کشف ۴۰۰ کیلوگرم پوشاک مستعمل (تاناکورا) در مشهد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | استخراج بیت‌کوین سودآور شد اجرای مرحله سوم کالابرگ منتفی شد؟ بهترین راهکار برای رفع ناترازی انرژی در ایران مشخص شد رشد شدید قیمت طلا در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | نرخ سکه اعلام شد قیمت طلای جهانی امروز (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | قیمت طلای جهانی در اوج چهار هفته گذشته جزئیات اصلاح پرداخت حقوق ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در تره بار مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) | میوه‌های فصل در اوج گرانی رشد بی‌سابقه مصرف و افت تولید برقابی در کشور تنور داغ تورم نان | چرا یارانه‌های هنگفت و قیمت‌گذاری دستوری به مهار قیمت کالای‌اساسی منجر نشد؟ قیمت میوه از هفته آینده در مشهد کاهش می‌یابد تأثیر طرح چندنرخی‌شدن گازوئیل بر قیمت تمام‌شده کالاها | پس‌لرزه سوخت در بازار کالا‌
سرخط خبرها

چاره‌اندیشی برای مصائب مداوم صنعت

  • کد خبر: ۲۴۶۰۳۳
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
چاره‌اندیشی برای مصائب مداوم صنعت
یکی از قوانینی که در مجلس و در دهه۸۰ مصوب و دولت مکلف به انجام آن شده بود، این بود که سالی ۲۰‌درصد تصدیگری خود را کوچک کند؛ مسلما اگر تا الان این اتفاق می‌افتاد، امروز ناترازی و کسری بودجه نداشتیم.

یکی از تقاضا‌های بخش صنعت از مجلس شورای اسلامی این است که در نظارت بر قوانینی که در مجلس وضع می‌شود، همتی مضاعف داشته باشد و متأسفانه بخش عمده‌ای از مشکلاتی که در کشور داریم، برمی‌گردد به اینکه بعضی از قوانین اجرایی نمی‌شود. یکی از قوانینی که در مجلس و در دهه۸۰ مصوب و دولت مکلف به انجام آن شده بود، این بود که سالی ۲۰‌درصد تصدیگری خود را کوچک کند؛ مسلما اگر تا الان این اتفاق می‌افتاد، امروز ناترازی و کسری بودجه نداشتیم، این مشکلات در حوزه نقدینگی به موضوع گران‌اداره‌شدن کشور برمی‌گردد، در نتیجه اگر این قوانین رعایت می‌شد، این مشکلات را در حوزه‌های مختلف نداشتیم.

داشتن نگاه درآمدی به بخش معدن موانعی را برای توسعه آن در‌پی داشته است، معدن یکی از پتانسیل‌های خوب کشور است، در قوانین مجلس دیده شده که نباید نگاه درآمدی به معدن داشته باشیم؛ چرا‌که هر حقوق دولتی که از معدن می‌گیریم، باید درجهت توسعه بخش معدن هزینه شود. 

به‌طور‌مثال باید ۶۵‌درصد حقوق دولتی در وزارت صمت خرج توسعه معدن شود و ۱۵‌درصد در مناطق معدنی که مردم زندگی می‌کنند، خرج رفاه اهالی آن منطقه شود، ضمن اینکه ۱۲‌درصد نیز به منابع طبیعی اختصاص داشته باشد و ۳‌درصد به نظام مهندسی در‌جهت نظارت و ۵‌درصد هم برای صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در جهت توسعه کسب‌وکار‌ها اختصاص یابد. اما متأسفانه، چون دولت نگاه درآمدی داشته و کسری بودجه دارد، این قانون رعایت نمی‌شود.

در بحث قطعی برق‌ها، اگر امروز ناترازی در حوزه برق و گاز داریم، به‌واسطه این است که هزینه‌های جاری دولت زیاد بوده و زیرساخت‌های این حوزه را بی‌نصیب کرده است. در ماده۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار نیز اعلام شده که دولت در بحث ناترازی حق ندارد برق صنایع را قطع کند. اگر هم با حکم شورای تأمین این کار را می‌کند، به‌طور‌منطقی باید خسارت آن را جبران کند؛ اما متأسفانه می‌بینیم هفته‌ای سه بار برق صنایع قطع می‌شود و هیچ خسارتی هم به آنها پرداخت نمی‌کنند. 

در قانون، ذکر شده که جلوی صادرات نباید گرفته شود؛ اما با عوارض‌های بالا جلوی صادرات را می‌گیرند. وقتی تولیدکننده مازادِ تولید دارد، مسلما باید آن را صادر کند. اگر این محصول نباید صادر شود، چرا اجازه تولید به آن می‌دهیم؟ در هیچ جای قانون، منعی برای ورود ماشین‌آلات نیست؛ اما دولت‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند و موانع ایجاد می‌کنند و این سبب می‌شود مردم و فعالان اقتصادی آسیب ببینند. 

نرخ ارز و چندنرخی‌بودن آن ام‌الفساد است، چندنرخی‌بودن ارز سبب رانت برای عده‌ای می‌شود که مردم از آن بی‌بهره هستند. چرا فعالان اقتصادی باید صادر کنند و ارز حاصل از صادرات را صددرصد تقدیم بانک مرکزی کنند؛ آن هم با نرخ ارز دولتی، اما دلار را باید از بازار آزاد تهیه کنند و با دلار روز ماشین‌آلات و تجهیزات بخرند؟ بد نیست به وضعیت کشور‌های اطراف نگاهی بیندازیم؛ چه امارات که نرخ ثابتی دارد و چه ترکیه که به نسبت کاهش ارزش پول کمتری دارد. 

ترکیه با داشتن تورم بالای ۵۰درصد و داشتن جمعیتی به‌اندازه ما، تولید ناخالص داخلی‌اش پنج‌برابر ماست و صادراتش در پنج سال گذشته، از ۱۶۰‌میلیارد دلار به ۲۰۵‌میلیارد دلار رسیده است. ما ارزش پولمان پایین آمده، اما با سیاست‌های غلط سال گذشته، ۱۷میلیارد دلار کسری تجاری داشتیم و این فاجعه است. ما باید از کمیسیون صنایع و مجلس بخواهیم قوانین را درست وضع کنند و بر اجرای درست آن هم نظارت داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->