صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جانشین مدیریت بحران رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: با نزدیک شدن به ایام اربعین و برگزاری مراسم پیاده‌روی و عزیمت زائران به کربلای معلی، تیم‌های عملیات پزشکی قانونی در استان‌ها برای مواجهه با هرگونه حادثه یا خطر احتمالی به حالت آماده‌باش درآمدند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رضا حاج‌منوچهری با اشاره به آمادگی کامل پزشکی قانونی برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر و باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: پزشکی قانونی با توجه به وظایف ذاتی خود در معاینه و تعیین صدمات و خسارت مصدومان و نیز شناسایی و تعیین هویت و علت فوت متوفیات یکی از اعضا و ارکان اصلی مدیریت بحران در کشور است به همین دلیل در حوادث و بحران‌ها حضوری فعال دارد.

وی افزود: پزشکی قانونی همه ساله و در آستانه برگزاری مراسم اربعین تیم‌های عملیاتی خود را در قالب گروه‌های بحران و ژنتیک به حالت آماده‌باش در می‌آورد تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی به بهترین شکل ممکن ارائه خدمت کند.

حاج‌منوچهری با بیان اینکه عمده فعالیت پزشکی قانونی در استان‌های مرزی و یا مسیر‌های حرکت زائرین به سمت کربلای معلی است، عنوان کرد: در مراسم اربعین امسال تیم‌های عملیات پزشکی قانونی از ۱۵ مرداد به حالت آماده‌باش درآمده‌اند که این شرایط تا هشت شهریور و بازگشت زائرین عزیز به کشور ادامه دارد.

جانشین مدیریت بحران رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص فعالیت تیم‌ها و کشیک‌های پزشکی قانونی در استان‌های مختلف گفت: در این ایام کشیک‌های آنکال برای مواجهه با هرگونه مخاطرات انسانی در ادارات کل سیستان و بلوچستان (مبادی ورودی در مرز‌های میرجاوه و ریمدان)، آذربایجان غربی (مرز تمرچین)، کردستان (مرز باشماق)، کرمانشاه (مرز خسروی)، ایلام (مرز مهران) و خوزستان (مرز‌های چذابه و شلمچه) فعال شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ادارات کل پزشکی قانونی استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان و مازندران به عنوان استان‌های معین با ظرفیت یک تیم عملیاتی ویژه و یک تیم آزمایشگاهی در حالت آماده‌باش هستند؛ ضمن اینکه ادارات کل پزشکی قانونی استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و همدان نیز که در مسیر تردد زائران عزیز قرار دارند برای مواجهه با حوادث احتمالی آمادگی لازم را دارند.

حاج‌منوچهری با تأکید بر به­‌کارگیری پزشکی قانونی از حداکثر توان خود برای ارائه خدمات مطلوب به زائرین بیان کرد: در این ایام اداره کل پزشکی قانونی استان تهران هم با توجه به مرجع بودن آن، با ظرفیت سه تیم عملیاتی ویژه و آزمایشگاه در حالت آماده‌باش است.

جانشین مدیریت بحران رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به خدمات پزشکی قانونی در ایام اربعین سال­‌های گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته نیز تیم‌های عملیات پزشکی قانونی فعال شدند که در قالب فعالیت این تیم‌ها خدمات مربوط به معاینات بالینی و معاینه اجساد از سوی پزشکی قانونی ارائه شد. معاینات بالینی ارائه شده به زائرین عزیز به منظور تعیین خسارت و میزان آسیب وارده در حوادث احتمالی و عمدتاً مربوط به تصادفات است که در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۵۰ نفر از زائرین در بخش معاینات بالینی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند.

وی در خصوص صدور جواز دفن و فعالیت پزشکی قانونی در حوزه تشریح در ایام اربعین خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع ۱۹۹ جواز دفن شامل ۱۲۸ مرد و ۷۱ زن توسط پزشکی قانونی صادر شد. از این تعداد ۱۴۸ نفر بر اثر تصادفات و مابقی به دلایلی همچون بیماری‌های قلبی، برق گرفتگی، غرق شدگی و ... جان خود را از دست دادند.

حاج‌منوچهری با بیان اینکه یکی از بخش‌های فعال در این ایام آزمایشگاه‌های ژنتیک است، عنوان کرد: شناسایی و تعیین هویت ۱۱ نفر از پیکر‌ها در سال گذشته از طریق اخذ نمونه‌های DNA و تطبیق آن با خانواده‌ها صورت گرفت. در این زمینه و به منظور رفاه حال بازماندگان و بستگان این متوفیات، نمونه‌های لازم از این عزیزان در مراکز پزشکی قانونی محل سکونت آنان اخذ و نسبت به انتقال آن اقدام شد. خدمات پزشکی قانونی به زائران اربعین حسینی عمدتاً به صورت رایگان ارائه شده و حتی در موارد آزمایش‌های ژنتیک نیز هزینه‌ای از ایشان اخذ نشده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.