صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی مواضع خود را در خصوص وزیر پیشنهادی در جلسه امروز مجلس اعلام می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که صبح شنبه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت صبح امروز سه شنبه-۲۹ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند.

در ابتدای این جلسه، سمیه رفیعی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های غلامرضا نوری قزلجه خبر داد.

مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی

مخالف | حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر(نماینده مردم ارومیه): «نوری» چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره‌برداری برساند

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با طرح پرسش‌هایی درباره برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و اصلاح نظام بازار گفت: آقای نوری چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره‌برداری برساند. 

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: من از آقای رئیس جمهور تشکر می‌کنم که آقای نوری را به عنوان وزیر کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد؛ برنامه‌های وزیر پیشنهادی را مطالعه کردم، او فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی است و با درد کشاورزان آشنا بوده و خوب می‌شناسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به برنامه‌های ارائه شده، سوال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکردند. آیا می‌خواهند با روش تهاتر پیش بروند یا روش دیگری را در پیش گیرند؟

ذاکر با بیان این‌که وزیر پیشنهادی چگونه می‌خواهد مصرف آب را کاهش دهد، اظهار کرد: چه برنامه‌ای برای مقابله با قطعی برق چاه‌های کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزان و یکپارچه‌سازی آنها دارید؟ آیا می‌خواهید این کار را به قیمت تخریب آلونک کشاورزان انجام دهید یا برنامه دیگری دارید؟

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم‌خواهان در دولت وفاق ملی گفت: دولت وفاق ملی به معنای صدای محرومان و استفاده از نیروهای کارآمد و معتقد به نظام و رهبری برای خدمت به مردم ایران است نه این‌که افراد در ترکیب کابینه دخالت کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تعامل سازنده با دولت اظهار کرد: تعامل سازنده بدان معنا نیست که قبل از تشکیل کابینه به پزشکیان گفته شود که چرا به آنها سهم داده نشده و چه کاری کرده است. باید از سختی کار جلوگیری کرد و برای اعتماد و برادری هزینه داد. ما اجازه نمی‌دهیم قبل از تشکیل دولت عده‌ای وارد تخریب شوند.

مخالف | احمد بخشایش(نماینده اردستان): برنامه «نوری» چارچوب فکری مناسبی ندارد

نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با لایه‌های پنهان فساد مقابله کند، گفت: برنامه‌های آقای نوری چارچوب فکری مناسبی ندارد و تنها به کلی‌گویی بسنده کرده که حکایت از این ضرب‌المثل دارد که «سنگ بزرگ علامت نزدن است».

 احمد بخشایش در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تمامی مسائل و مشکلات کشاورزی آمده است که حکایت از این ضرب‌المثل دارد «سنگ بزرگ علامت نزدن است». شرایط اینگونه است که انگار وزیر در زنگ انشاء از هرچیزی سخن گفته و نمی‌خواهد کاری را به سامان برساند.

وی اضافه کرد: علاقه‌مند بودم که آقای نوری حداقل برنامه‌ای برای یک شاخص مشخص بدهد که آن ملاک سنجش در چهار سال آینده قرار گیرد. این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم ایشان بتوانند با لایه‌های پنهان فساد مقابله کنند و به سرنوشت پرونده نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشود که در این صورت مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افرادی ساده‌دل و دل‌رحم می‌دانند که توانایی وزیر شدن ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فقدان چارچوب فکری در برنامه نوری مشاهده می‌شود، اظهار کرد: آقای نوری در برنامه‌هایش می‌گوید رویه‌ها را اصلاح کرده و فساد را از بین می‌برد اما برنامه‌ریزی ندارد که چطور و در چه بازه‌ای می‌خواهد این کارها را انجام دهد.

بخشایش همچنین در ارزیابی از کلیات کابینه چهاردهم گفت: کلیات کابینه مطلوب نیست اما موجه است به گونه‌ای که اگر آقای پزشکیان در وسط میدان رقابت انتخاباتی این لیست را به آقای جلیلی ارائه می‌کرد، فرآیند رقابت کوتاه می‌شد و همان وقت جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید.

وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم در سنوات آتی اعتبار مولا علی نزد مردم ایران به واسطه استفاده پزشکیان از کلام مولا کم نشود و کابینه ناتوان نباشد؛ امیدوارم دولت پزشکیان موفق باشند.

مخالف اسماعیل کوثری(نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات): وزیر، درگیر فساد چای دبش نشود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی کشاورزی، جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید. 

 اسماعیل کوثری در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در زمان دولت سیزدهم همین جا نشسته بودیم و جناب آقای رئیسی رحمت الله علیه، یکی از عزیزان نماینده را به عنوان وزارت کشاورزی انتخاب کرد اما خب من با تحقیقاتی که کردم دیدم ایشان آنچنان به وزارتخانه آشنایی و مسلط نبودند و همین هم باعث مشکلاتی شد. چرا که آشنایی با مجموعه وزارت از سطح تاکتیک و عملیات وارد سطح استراتژی و راهبردی می‌شود. لذا درست است که آقای نوری قزلجه هم در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشتند و معاون وزارت خانه بودند اما چه مدت؟ و در کجا؟

وی ادامه داد: این برای خود من که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستم، دارای ابهام است و ان‌شاءالله که هیچ موقع آن اتفاقی که در وزارت کشاورزی دولت سیزدهم افتاد در دولت چهاردهم اتفاق نیفتد. این عزیزان به خاطر قراردادهایی که بسته می‌شود گرفتار شدند و اگر ما توجه نکنیم و آشنایی به افراد و آشنایی به قراردادها و به پشت پرده‌ها نداشته باشیم آن وقت است که گرفتار می‌شویم.

کوثری گفتی: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید.

وی خاطرنشان کرد: من از این جهت این تذکر را دادم چرا که مسئولیت وزارت، مسئولیت ساده‌ای نیست. چون در یک گسترش به اصطلاح جغرافیایی و در کل ایران هست. بله شما به کشاورزی مسلط هستید و هیچ کسی هم نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد.

کوثری گفت:  مسئولیت‌هایی که ما می‌گیریم حقیقتاً یک امانت هست و باید به این امانت بسیار توجه کنیم و خوب نگهداری کنیم و خوب تحویل مسئولیت یا وزیر بعدی بدهیم و ان‌شاءالله این چنین باشد.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: اما من چهار مورد را عرض کنم؛ یک سیاست گذاری شما در کشاورزی. دقیقاً بر چه اساسی این سیاست گذاری را انجام دادید؟ دوم، آیا به فکر دانش بنیان کردن کشاورزی هستید؟ سوم برنامه‌ای برای احیای موضوع مرغ دارید یا نه؟ چهارم، برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ کاربری زراعی آن چه می‌کنید؟

مخالف | رحمت الله نوروزی(نماینده مردم علی آباد کتول): پرداخت پول گندمکاران چه سرنوشتی خواهد یافت؟

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. وزیر پیشنهادی کشاورزی چه برنامه‌ای برای این موضوع خواهد داشت؟ 

رحمت الله نوروزی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: عدم کفایت سرمایه گذاری و آوردن نرخ کارمزد حتی در بانک کشاورزی برای کشاورزان، تغییرات اقلیم آب و هوایی، عدم حمایت از گسترش بخش خصوصی و بخش کشاورزی، نارسایی زنجیره تامین و عدم تعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، پایین بودن سرانه زمین و عدم تکنولوژی مناسب از جمله مشکلات کشاورزی در کشور است.

وی ادامه داد: استفاده بهینه کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده و افزایش درآمد کشاورزان نیز مهم و ضروری است. الان کارمندان وزارت کشاورزی حقوق مناسب ندارند. انگیزه ندارند. ما چه کار کنیم؟ آقای نوری شاهد بودید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم برای عشایر هم برای روستاییان و هم دامداری ها مشکلات ایجاد کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: شما دیدید جنگ اوکراین و روسیه چه مشکلاتی برای کشاورزی ما و جهان درست کرد. امروز معیشت به خطر افتاده است. امنیت غذایی به خطر افتاده است. ۵ ساعت یا ۶ ساعت قطعی برق مشکلاتی ایجاد کرده است. پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. چه برنامه ای برای این موضوع خواهید داشت؟

موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی

موافق | سید ابوالحسن مصطفوی (نماینده مردم رزن): «نوری قزلجه» مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است، گفت: نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است. 

سید ابوالحسن مصطفوی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه «رئیس جمهور قول کابینه وفاق ملی را داده بودند و برخلاف انتظارات ما ایشان چنین کابینه‌ای را به مجلس معرفی کردند»، اظهار کرد: آقای دکتر نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی در این کابینه است؛ او در همه دوران خدمتی مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است به سلامت و پاکدستی و اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد.

وی افزود: آقای نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است؛ تحصیلات او در دوران مدرسه و دانشگاه در زمینه کشاورزی است و مسئولیت‌های استانی و کشوری در جهاد سازندگی و وزارت جهاد سازندگی و در مقطعی نیز با رای دانش آموختگان کشاورزی به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت داشته و در مجلس نیز در هر سه دوره به صورت داوطلبانه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: برنامه ایشان در راستای تامین امنیت غذایی در ابعاد خود اتکایی محصولات اساسی، ارتقا و بهره‌وری عوامل تولید، توجه به آموزش و ترویج کشاورزی، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و توجه جدی به توسعه اقتصادی جوامع روستایی است. همچنین اصلاح سوخت ماشین آلات کشاورزی، اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی، توجه به توسعه پایدار، توجه به استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، توجه به کاهش ریسک فعالیت کشاورزی و بیمه تامین اجتماعی تولید کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی برنامه‌های او را برجسته و قابل اتکا کرده است.

موافق | حجت الاسلام محمد سبزی (نماینده مردم ساوه و زرندیه): نوری قزلجه مشکلات حوزه کشاورزی را لمس کرده است

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نوری قزلجه کشاورز و کشاورززاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خود مشکلات را لمس کرده است.

 حجت الاسلام محمد سبزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی، با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و حدود ۳۰ درصد اشتغال اعم از مستقیم و غیر مستقیم مربوط به این وزارتخانه است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی چالش‌های فراوانی دارد و واقعاً کشاورزان عزیز امروز با مشکلات بسیار اعم از قطعی برق، کمبود آب، مشکل سوخت و ادوات کشاورزی، مطالبات گندم و برنج، موضوع منابع طبیعی، تسهیلات، بیمه کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی مواجهند که وزیری کار کشته و با تجربه می‌خواهد تا این موضوعات را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه «باید بر اساس شاخص‌ها صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دهیم»، اظهار کرد: رهبری در ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ شاخص‌هایی را برای تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم بیان کردند و فرمودند که هم رئیس جمهور محترم و هم مجلس این شاخص‌ها را رعایت کنند؛ امانت داری نخستین شاخصی بود که مطرح شد و به لطف خدا با توجه به شناختی که از آقای نوری قزلجه داریم ایشان انسان امینی است.

وی گفت: کارآمدی از دیگر شاخص‌هایی است که از سوی رهبری اعلام شده است؛ وقتی به سابقه آقای نوری قزلجه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان در سه دوره مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته و یک دوره نیز معاون اجرایی مجلس و در دوره‌ای جانشین و مشاور وزیر جهاد کشاورزی بوده است؛ او کشاورز و کشاورززاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خود مشکلات را لمس کرده است. رسته تخصصی او از هنرستان تا مدارج عالی کشاورزی بوده و مسئولیت‌هایی در حوزه کشوری در زمینه کشاورزی بر عهده داشته است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که رهبری فرمودند اعتقاد به جمهوری اسلامی است که به لطف خدا ما در آقای نوری قزلجه جز اعتقاد به جمهوری اسلامی ندیده‌ایم. نداشتن سوء سابقه دیگر شاخصی است که مطرح شده و به لطف خدا اکثر کابینه آقای پزشکیان همه این خصوصیت را دارند. آقای نوری انسانی صادق و پاکدستی هستند و دیگر شاخص مطرح شده یعنی نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی و سیاسی را دارا هستند.

سبزی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی نوری قزلجه برای وزارت جهاد کشاورزی گفت: انصافاً تکالیف بسیار راهگشایی در برنامه هفتم بر عهده وزارت کشاورزی گذاشته شده است و ایشان هم برنامه هفتم و هم سند امنیت غذایی را نقشه راه خود دانستند. امیدواریم آقای دکتر نوری قزلجه با دانش و با تجربه خوبی که دارد بتواند مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی را برطرف کند.

موافق | محمد بیات(نماینده مردم خمین): برنامه عملیاتی و منسجم برای حل مسائل کلیدی کشاورزی

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آشنایی کامل به حوزه کشاورزی دارد، گفت:‌ آقای نوری دارای برنامه عملیاتی و زمان‌بندی منسجم برای حل مسائل کلیدی کشاورزی است.

 محمد بیات در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق برنامه های غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری فردی دردآشنا به حوزه مسائل کشاورزی، روستازاده و معتقد به این حوزه است که عزم خود را برای رفع مشکلات جزم کرده است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط وزیر پیشنهادی با حوزه کشاورزی و اشراف او به این حوزه اظهار کرد: نوری در حوزه کشاورزی دارای تجربه است و در این وزارتخانه فعالیت کرده همچنین سه دوره سابقه نمایندگی مجلس داشته و با چالش‌های پیش‌روی حوزه‌های انتخابیه نمایندگان و بخش کشاورزی آشنا است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نوری برنامه عملیاتی و زمانبندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان مدت و بلندمدت دارد. او به خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است.

بیات وزیر پیشنهادی کشاورزی را فردی پاکدست و امین توصیف کرد و افزود: حوزه کشاورزی مشکلاتی همچون خرید تضمینی گندم، نهاده‌های دامی، قطعی برق کشاورزی، لایروبی مناطق، بیمه محصولات کشاورزی و نداشتن الگوی کشت دارد که وزیر پیشنهادی می‌تواند با پشتوانه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع آنها اقدام کند.

موافق | محمد جلالی(نماینده مردم محلات): «نوری» فردی باسابقه و تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی فردی با سابقه و دارای تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است که می‌تواند عملکرد موفقیتی در وزارت کشاورزی داشته باشد. 

محمد جلالی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به کارگیری روش‌های نوین دانش بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.

وی بیان کرد: آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی عملکرد موفقیتی از خود به جای بگذارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت حوزه کشاورزی اظهار کرد: باید با استفاده از اسناد بالادستی به سمت تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم رفت که این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آمده است.

جلالی توجه عادلانه به همه مناطق، استفاده از ظرفیت‌های اقلیم‌های مختلف، تولیدات گیاهی و زراعی، بیابان‌زدایی، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، حمایت از توسعه سرمایه‌ گذاری و اصلاح فرآیندها را از جمله مواردی خواند که به تعالی و رشد حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می‌شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.