شهرآرانیوز؛ حرم مطهر رضوی علاوه بر اینکه آرامشدهنده قلبها و متصلکننده دلهای زائران به پروردگار و امام رئوف است، دربرگیرنده زیباییهای بصری بسیاری نیز هست و این زیباییها از معماری اسلامی صحنوسرا تا درددلها و گریههای زائران نزد پروردگار، و از میزبانی خادمان حرم امامهشتم(ع) در چایخانهها و مهمانسراهای این مکان مقدس تا فعالیت مراکز فرهنگی زائر، با دوربین عکاسان مذهبیهنری ثبت شده است. فرارسیدن شهادت امامرضا(ع) فرصتی دست داد تا بهسراغ مسعود نوذری، آخرین عکاسباشی رسمی حرم مطهر رضوی، برویم که میگوید «عکسهای اثرگذار زیادی نداریم».
مسعود نوذری که ۲ سال است بازنشسته شده است، بیان میکند: حرم مطهر رضوی از معماری نفیس و اسلامی خاصی بهره میبرد. از اینروی ما عکاسان وظیفه داریم تمام ابعاد از جمله معماری حرم امامرئوف را برای جهانیان به نمایش بگذاریم.
او معتقد است: بیشتر اوقات زائران برای زیارت فرصت کمی دارند. آن ها سعی میکنند بدون ازدستدادن وقت، زیارت کنند. در این میان، ممکن است نتوانند همه زیباییهای بصری و معنوی موجود در این آستان مقدس را تماشا کنند. اینجاست که ما عکاسان وظیفه داریم از هنر، تخصص و ابزار حرفهای خود برای ثبت عکسهایی از این معماری فاخر، استفاده کنیم.
به گفته نوذری، هنرمندان بسیاری در قرنهای مختلف، بسته به هنر خود، در ساخت بخشی از معماری اسلامی و زیبای حرم مطهر رضوی نقش داشتهاند. این موضوع باعث شده است تا تنوع قابلتوجهی از معماری اسلامی در صحنها و رواقهای مختلف حرم امامهشتم(ع) وجود داشته باشد.
او ادامه میدهد: هر بخش از این معماری، پیامی برای زائران دارد، بخشی از این معماری کاشیهایی است که با تنوع خود زیباییهای گنبدها، صحنها و رواقها دوچندان کرده است. در بخش دیگر آیینهکاریهایی وجود دارد که شبیه آن را در هیچ مکان دیگری ندیدهایم.
گنبد اللهوردیخان، کاشیکاری زیبا و سنگینی دارد. این یکی از گنبدهایی است که نوذری سالها قبل از آن عکاسی کرده و معماری و نوع کاشیکاریهای آن را متفاوت میداند. نوذری دراینباره میگوید: نمیدانم معیار این معماریها چه بوده است، اما هر صحن، رواق و گنبد، معماری خاص خود را دارد که در قرنهای مختلف ساخته شده است.
به گفته او، ابزاری که عکاس برای عکاسی از بخشهای مختلف حرم مطهر رضوی استفاده میکند، در ثبت یک اثر فاخر خیلی اهمیت دارد. علاوه بر این نمیتوان از معماری حرم امامهشتم(ع) با دوربین تلفن همراه عکس گرفت؛ زیرا جزئیات بهخوبی نشان داده نمیشود. همچنین در کنار دوربین حرفهای، نیاز به هنر و تخصص عکاس نیز هست.
نوذری مهمترین مؤلفه در عکاسی مذهبی را ارتقای معنویت عکاس بیان میکند و میافزاید: هر چه روحیه معنوی بیشتر شود، عکس با ویژگیهای معنوی بیشتری ثبت و به مخاطب منعکس میشود.
این عکاس پیشکسوت به اهمیت حسوحال عکاس هنگام ثبت تصاویر اشاره میکند و میگوید: برخورداری از تخصص، ذوق هنری، علاقهمندی و استفاده از دوربین حرفهای میتواند به آثار فاخر و اثرگذار منتهی شود.
نوذری با بیان اینکه عکسهای اثرگذار در فضاهای مذهبی زیاد نیستند، ادامه میدهد: عکاسان خوبی داریم که عکسهای خوبی هم گرفتهاند، اما عکس اثرگذار زیادی نداریم. این عکسها باید طوری باشد که اگر کسی امکان حضور در حرم و زیارت امامرضا(ع) را نداشت، با تماشای عکسها، دلش روانه صحنوسرای حرم امامهشتم(ع) شود، حالوهوایش خوب شود و از دور زیارت کند.